• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3201 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۹ اسفند

روحاني در مراسم بزرگداشت روز شهيد:

كار سرداران ديپلماسي ما نوعي جهاد است

گروه سياسي| حالا ديگر كمتر جايي است كه روحاني لب به سخن بگشايد و از مذاكرات هسته‌اي حرفي نزند. مراسم بزرگداشت روز شهيد هم از اين قاعده مستثني نبود. جايي كه روحاني تاكيد كرد: «كار سرداران ديپلماسي ما نوعي جهاد است.» جهادي كه رييس‌جمهوري آن را داراي هويتي ملي مي‌داند. اين هويت ملي خيلي وقت است در سخنان حسن روحاني مورد تاكيد قرار مي‌گيرد. گو اينكه نگراني بابت به خطر افتادن اين هويت ملي دارد. روحاني در سخنان ديروز خود علاوه بر موضوع مذاكرات هسته‌اي، مساله محيط زيست و حفاظت از آن را هم در قالب همين مسائل ملي دسته‌بندي كرد و گفت كه «محيط زيست معروفي است كه جناح نمي‌شناسد چرا كه ريزگرد و آلودگي هوا قبل از اينكه وارد كشور شود، سوال نمي‌كند كه از كدام جناح هستيم.»
حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحاني در مراسم بزرگداشت روز شهيد با بيان اينكه همه انبيا و اوليا بزرگان و پيامبر اسلام در زندگي براي ما الگو هستند، اظهار كرد: در دفاع مقدس براي رزمندگان ما هيچ الگويي بالاتر ازكربلا و امام حسين‌(ع) نبود. روحاني با بيان اينكه امام حسين‌(ع) تنها امام شيعيان نيست بلكه امام همه آزادگان عالم است، افزود: در روز عاشورا ارمني‌ها و مسيحي‌ها و زرتشتي‌ها هم براي امام حسين‌(ع) عزاداري مي‌كنند و يهودي‌ها هم متاثر مي‌شوند، همچنين در شبه‌قاره هند روز عاشورا تعطيل عمومي است و هندوها هم براي امام حسين(ع) عزاداري مي‌كنند. رييس‌جمهور با بيان اينكه در روز عاشورا يك ميليارد و 500 ميليون نفر در دنيا براي امام حسين‌(ع) عزادار مي‌شوند، تصريح كرد: امام حسين‌(ع) رهبر آزادگان تاريخ و عالم است و در ادامه كربلا نيز حضرت زينب(س) الگويي براي مادران شهيد است. روحاني با بيان اينكه در دفاع مقدس سه عنصر ايمان، هجرت و جهاد را شاهد بوديم، خاطرنشان كرد: فردي را مي‌شناسم كه از تحصيلات در دانشگاه‌هاي امريكا به كشورش برگشت، به جبهه رفت و شهيد شد. رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه مظلوميت و حق بودن ما در دفاع مقدس براي همه روشن بود، خاطرنشان كرد: همه ملت در دفاع مقدس به صحنه آمدند و در جبهه‌ها هيچ‌وقت صحبت از جناح راست و چپ، مسلمان و شيعه و سني و مسيحي و يهودي و زرتشتي نمي‌شد. چون همه آمده بودند از وطن، خاك و استقلال‌شان دفاع كنند. روحاني اظهار داشت: ما در جنگ تحميلي به اسراي جنگ طبق مقررات اسلام احترام گذاشتيم و در واقع اخلاقي جنگيديم.

محيط زيست از معروف‌هاي بزرگ امروز ما است

روحاني با بيان اينكه در زندگي امروز ما نيز بايد توجه داشته باشيم كه بعضي از موضوعات ملي است و نبايد آنها را جناحي ببينيم، گفت: همان‌طور كه مقام معظم رهبري ديروز به درستي به موضوع محيط زيست اشاره كردند بايد بدانيم محيط زيست از معروف‌هاي بزرگ امروز ما است و بايد آن را سالم نگه داريم. يعني اگر ماشين شخصي دود مي‌كند آن دود منكر است و اگر نسبت به تعمير آن اقدام كند كار معروفي انجام داده است. بنابراين هر كار خوب كه به نفع جامعه باشد معروف است و هر كار زشت كه به ضرر مردم باشد منكر است. وي تاكيد كرد‌: محيط زيست معروفي است كه جناح نمي‌شناسد چرا كه ريزگرد و آلودگي هوا قبل از اينكه وارد كشور شود، سوال نمي‌كند از كدام جناح هستيم.

مذاكرات يك اتفاق ملي است

روحاني با بيان اينكه موضوعاتي در كشور هستند كه ملي به حساب مي‌آيند، گفت: مذاكرات ما در برابر قدرت‌هاي جهان يك اتفاق ملي است و همان‌طور كه سرداران ما در ميدان جنگ از كشور دفاع كردند امروز سرداران ديپلماسي در ميدان مذاكرات از منافع كشور دفاع مي‌كنند و اين هم نوعي جهاد است چرا كه جهاد فقط با شمشير نيست بلكه با زبان و قلم هم مي‌توان جهاد كرد و حتي اگر كسي براي نان حلال كار مي‌كند نيز جهاد مي‌كند. رييس دولت تدبير و اميد خاطرنشان كرد: ‌هر جا كه صحبت از موضوعات ملي كه مربوط به كشور و استقلال‌مان مي‌شود ديگر اين جناح و آن جناح مطرح نخواهد بود و بحث‌هاي جناحي تنها در انتخابات مطرح است.

رهبر صالح بهترين مشوق ما است

روحاني با اشاره به اينكه در دفاع مقدس مردم ما از دل به امام(ره) ايمان داشتند و معتقد بودند و بسياري از رزمندگان مي‌گفتند آمده‌ايم تا امام تنها نماند، اظهاركرد: امروز هم مردم ما اينچنين هستند و داراي رهبري مجتهد و فقيه هستند كه خود در دفاع مقدس حضور داشت و جزو اولين كساني بود كه پا به ميدان جنگ گذاشت. روحاني تاكيد كرد: رهبر صالح به عنوان بهترين مشوق براي نسل ما و حضور در دفاع بسيار تاثيرگذار است. رييس دولت يازدهم با بيان اينكه امروز دولت وظيفه خود مي‌داند كه نام شهيد را زنده نگه دارد اظهار كرد: شهيد نمي‌ميرد و در خلوتگاه خداوند در كنار انبيا و اوليا خواهد بود. پس شهداي ما مهمان حق هستند و ما بايد فرهنگ شهيد و شهادت را زنده نگه داريم. روحاني خاطرنشان كرد: اگر امروز ديپلمات‌هاي ما در مذاكرات برابر قدرت‌ها مي‌ايستند به اتكاي ملت بزرگ، شهيدان و خانواده شهداست و ما خانواده شهدا، جانبازان و آزادگان را بركت زندگي خود مي‌دانيم. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه دولت يازدهم از هر كاري كه بتواند براي خدمت رساني به خانواده ايثارگران دريغ نخواهد كرد و اين خدمت‌رساني را افتخار خود مي‌داند، گفت: البته هيچ‌كس قادر نيست اجر و پاداش يك شهيد را به خانواده‌اش بدهد و فقط خداوند پاداش دنيوي و اخروي به خانواده شهدا عطا خواهد كرد.

شهيد بر همه خوبي‌ها شاهد است

رييس‌جمهور اظهار كرد: هر جا كه استقلال و مقاومت و ايستادگي و كار خير باشد شهيد شاهد است و شهادت مي‌دهد، پس شهيد بر همه خوبي‌ها شاهد است. روحاني با بيان اينكه اجر شهيد روح‌بخش و نجات‌بخش است و ما را به صراط مستقيم هدايت مي‌كند، تصريح كرد: پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و ايستادگي امروز ملت بزرگ ما در برابر قدرت‌هاي جهاني بدون ايثار و گذشت، فداكاري و آمادگي براي شهادت امكان‌پذير نبوده است. وي با اشاره به اينكه در انقلاب اسلامي در برابر رژيمي ايستاديم كه تا بن دندان مسلح بود و ملت با دست خالي و اراده محكم در مسير رشد و با امام و راهنمايي همچون پيامبران توانستند در برابر قدرت استبدادي پيروز شوند.

زماني پيروز شديم كه نهراسيديم

رييس دولت يازدهم اظهار داشت: زماني روز پيروزي انقلاب بود كه طلاب فيضيه از مرگ نهراسيدند و صحن فيضيه مالامال از خون شهيدان شد و همه جا نشان از ايثار و ايستادگي آنها بود. همچنين طلاب جوان، ميانسال و مراجع بزرگان در برابر رژيم از شهيد دادن نترسيدند. چون اگر روحانيت مردم را به مسير شهادت دعوت مي‌كرد اما خودش شهيد نمي‌داد اين ندا كارگر نمي‌افتاد. وي همچنين به حوادث عاشوراي سال 42 اشاره كرد كه امام(ره) با وجود خطرات پا به ميدان گذاشتند و گفت: امام خود به ميدان آمدند و در مسير انقلاب زنداني شدند و تبعيد شدند و حتي فرزندشان حاج آقا مصطفي نيز زنداني و تبعيد شدند و امام هرگز در اين مسير نهراسيدند و اين يعني ايثار. روحاني افزود: ايثار يعني فرد و خانواده‌اي منافع كشور و آرمان‌هاي بزرگ كشورش را به منافع شخصي، خانوادگي، طايفه‌اي، حزبي و جناحي خود ترجيح دهد.

قصد تجاوز به كسي را نداريم

رييس‌جمهور با بيان اينكه چهره ايثار و شهادت در دفاع مقدس بيشتر از دوران انقلاب بروز يافت، خاطرنشان كرد: در دنيا و تاريخ جنگ زياد بوده است و همچنان خواهد بود. چون هيچ كس نيست كه ميان جوامع صلح و برادري براي هميشه مستقر كند و ديگر در دنيا ظالم و متجاوزي نباشد. البته ممكن است در دوره‌اي كم يا زياد شود و هميشه شرايطي داريم كه بايد خود را براي ايثار و فداكاري آماده كنيم. روحاني با بيان اينكه برخي جنگ‌ها در دنيا هيچ ارزشي ندارد اظهار كرد: برخي جنگ‌ها منفور هستند و كشته‌شدگان آن هم از ديد جهانيان قابل ارزش گذاري نيستند مثل حمله به ويتنام، عراق و افغانستان و اتفاقات اخير در منطقه كه آنها نيز كشته مي‌دهند اما كارشان تجاوز بوده است. پس وقتي شهادت معنا پيدا مي‌كند و جنگ و ايثار ارزش‌گذاري مي‌شود كه اهداف آن مشخص باشد. روحاني ادامه داد: ما به دفاع مقدس‌مان به خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان و آزادگان مي‌باليم، همچنين به امام(ره) به عنوان فرمانده كل قوا در زمان جنگ افتخار مي‌كنيم و امروز به فرمانده امروزمان مقام معظم رهبري مي‌باليم. چرا كه دفاع مقدس ما ايستادگي در برابر تجاوز و متجاوز بود. و امروز هم گرچه ده‌ها برابر قدرتمند‌تر شده‌ايم و شرايط ما در شرايط جنگي نيست اما به هيچ‌وجه اهل تجاوز نيستيم و گرچه قدرت‌مان روز به روز بيشتر مي‌شود قصد تجاوز به كسي را نداريم و نمي‌خواهيم سرزميني را بگيريم. بلكه از خاك و وطن و ملت، استقلال و عزت خود با همه وجودمان دفاع مي‌كنيم.

براي دفاع پير و جوان نداريم

روحاني با بيان اينكه در دفاع، زن و مرد و پير و جوان نداريم و همه بايد در برابر تجاوز بايستيم و دفاع كنيم، خاطرنشان كرد: در هشت سال دفاع مقدس ما مظلوم بوديم و مظلومانه جنگيديم. در حالي كه در تمام طول جنگ از شرق و غرب به صداميان كمك مي‌رسيد هيچ كس به ما كمك نكرد و ما تنها بوديم اما همواره اخلاقي جنگيديم. روحاني با بيان اينكه رزمندگان ما در دفاع مقدس مظهر اخلاق بودند، گفت: اخلاق اسلامي و انساني را در ميدان جنگ از سوي رزمندگان‌مان شاهد بوديم به شكلي كه حتي رزمنده ما در حالي كه خودش تشنه بود قمقمه آبش را به اسيرش مي‌داد و ما همواره طبق مقررات اسلام به اسيران احترام كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون