• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4161 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد

صداي مخالف

كيهان: بي‌جا مي‌كنيد از اين مديران دفاع مي‌كنيد

كيهان در سرمقاله روز سه‌شنبه به قلم محمد ايماني به عدم وجود «بن‌بست در كشور» اشاره كرده و با فراموش كردن حرف‌هاي گذشته كه خواهان «مديريت بازار» توسط دولت بودند و اعلام مي‌كردند كه دولت در اين زمينه «كوتاهي» كرده، مي‌نويسد: «برخي مديران كاملا گشاده‌دستانه با درآمدهاي ارزي برخورد كرده‌اند كه آخرين آن، حراج 30 ميليارد دلار ارز و ايجاد رانت 130 هزار ميليارد توماني براي چند هزارنفر بود. بي‌جا مي‌كنند محافلي از چنين مديراني دفاع كنند و بعد بگويند چون كشور بيچاره و ندار است، پس زنده باد ديپلماسي التماسي! به شهادت رييس‌كميسيون اقتصادي مجلس، 30ميليارد دلار نيز ظرف ماه‌هاي پاياني 96 از كشور خارج شد. برخي مديران در توهم ماه عسل با دشمن به سر مي‌بردند و نمي‌خواستند باور كنند روياي شيريني كه در آن غوطه‌ورند، بخشي از شبيخون و جنگ اقتصادي است.» به اعتقاد اين روزنامه برجام در اين سال‌ها ماده مخدر بود: «واقعيت دوم اين است كه هرچند سال 94 ادعا مي‌شد موعد ميوه‌چيني برجام، سال 96 و 97 است اما اين موعد درواقع، هنگام پديداري عوارض سوء‌مديريت چندساله بود. برجام به اين معنا، نه گشايش بلكه مخدري بود كه با ايجاد اعتياد مصنوعي به خارج، اسباب پسرفت شد.» كيهان «تدبير موثر» را از نگاه خود براي حل مشكلات اينگونه بر شمرده است: «مجازات‌هاي سختگيرانه، ماليات بر عايدي سرمايه و حتي مصادره اموال بايد اخلالگران به ويژه دانه‌درشت‌ها را چنان نقره‌داغ كند كه كسي جرات نكند ريسك ارتكاب چنين جنايتي را به جان بخرد.»

خط و نشان مشرق براي سلبريتي‌ها

سايت مشرق بعد از آنكه سيا‌هه‌اي از اظهارنظرهاي فعالان سياسي اصلاح‌طلب را جمع‌آوري مي‌كرد، حالا به سراغ سلبريتي‌‌ها رفته و از «پرونده قطور» آنها سخن گفته است.

مشرق در چند مطلب به‌طور هماهنگ و در يك روز به سلبريتي‌ها حمله كرده است. اين سايت با انتشار گزارشي از «دستمزدهاي ميلياردي سلبريتي‌ها» خبر داد و مي‌پرسيد: «اين پول‌هاي مشكوك از «كجا»، «چگونه»، و «چرا» وارد سينماي «زيان‌دِه» ايران مي‌شوند؟»

همچنين در مطلبي ديگر از «سودهاي ميلياردي حرام در حساب‌ بانكي برخي سلبريتي‌ها» حرف زده كه به واسطه كمك‌هاي مردم براي زلزله كرمانشاه در حساب آنهاست. اما زيربناي اصلي اين گزارش‌ها را مي‌توان در بخش وبلاگ‌ مشرق مشاهده كرد؛ جايي كه «پول‌هاي‌ مشكوك» را به «سياه‌نمايي» گره زده و مي‌نويسند: «انگار شرط حضور در اكران‌هاي خصوصي، حضور روي استيج‌ها و نقش گرفتن در تئاترها و فيلم‌ها و در يك كلام گذشتن از فيلتر اين مافيا، اكنون بسته به ميزان سياه‌نمايي است كه برخي سلبريتي‌ها از اوضاع كشور ايران ارايه مي‌دهند.»

به اعتقاد نويسنده «اين حد از سياه‌نمايي و همه‌گيري آن در ميان سلبريتي‌هاي ايراني هرگز نمي‌تواند اتفاقي يا از روي عدم هماهنگي باشد.» اين گزارش در ادامه براي سلبريتي‌ها خط و نشان كشيده، ادامه مي‌دهد: «البته پر واضح است كه مشكلات كشور آرام آرام رفع مي‌شود و «زمستان» هم يك عابر گذري بيشتر نيست اما يقينا در صبح فردا، كساني هستند كه بايد پاسخ بدهند چگونه اهل اين آب و خاك بوده‌اند اما در سياه نشان دادن چهره آن، پرونده‌هاي قطوري دارند.»

 

بازتاب سخنان رهبري در رسانه‌هاي اصولگرا

هر كدام از رسانه‌هاي اصولگرا بعد از سخنراني روز دوشنبه رهبري بخش‌هاي مهمي از آن را مورد توجه قراردادند كه تفاوت‌هاي آنها قابل ملاحظه است. اما برخلاف تصور روزنامه فرهيختگان كه فكر مي‌كرد «رسانه‌ها احتمالا جمله صريح و خبري رهبري درباره اينكه «دو كلمه به مردم بگويم: جنگ نخواهد شد و مذاكره نخواهيم كرد» را به‌صورت گسترده بازتاب مي‌دهند» تنها بيشتر رسانه‌هاي اصلاح‌طلب از اين تيتر استفاده كردند و رسانه‌هاي اصولگرا بخش‌هاي داخلي را بيشتر مدنظر قرار دادند. كيهان در تيتر اصلي نوشت: «مشكلات اقتصادي اخير حاصل بي‌تدبيري در سياست اجرايي است» جوان به نقل از رهبرمعظم انقلاب نوشت: «توزيع اخير سكه و ارز نمي‌گوييم خيانت، اما خطاي بزرگي بود» وطن امروز اين بخش از سخنان رهبري را براي تيتر اصلي انتخاب كرد: «سياست نظام برخورد قاطع و بدون ملاحظه با مفسدين است» روزنامه خراسان نوشت: «ريشه مشكلات اخير، مديريتي است، نه تحريم» روزنامه افكار نيز به موضوع داخلي سخنان رهبري پرداخت و تيتر «مردم زير فشار مشكلات اقتصادي هستند» را براي صفحه اصلي خود برگزيد .

در اين ميان تنها روزنامه صبح‌نو بود كه بخش مربوط به مذاكره مستقيم با امريكا را به تيتر اصلي خود تبديل كرد و به نقل از رهبر انقلاب خطاب به مردم نوشت: «جنگ نخواهد شد، مذاكره نخواهيم كرد» صبح نو همچنين در يادداشتي به تصميمات اخير دولت در چند ماه اخير در بازار پول و سرمايه اشاره كرده و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب ديروز با توصيف نجيبانه‌اي از اشتباهات اقتصادي گفتند. شايد واقعيت اينقدر نجيب نباشد چرا كه هركس توالي اين همه اشتباه فاحش در كنار بي‌توجهي به هشدارها و راهكارها و همزمان حركات ترامپ و متحدان منطقه‌اي‌اش را مانند قطعات جورچين كنار هم قرار دهد، خواهد پرسيد اين همه بي‌تدبيري، تصادفي بوده است؟!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون