• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4168 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۴ شهريور

گفت‌وگوي «اعتماد» با سهراب مرادي مرد طلايي وزنه‌برداري ايران

هدفم ركوردشكني بود

خبرنگار اعزامي«اعتماد»-جاكارتا

 

سهراب مرادي روز ايراني‌ها را ساخت. پسر طلايي ايران يك ركورد ديگر را در وزنه‌برداري جهان به نام خود كرد؛ ركوردي كه ديگر كسي نمي‌تواند آن را بشكند و همين مرادي را در تاريخ اين رشته جاودانه خواهد كرد. ايران در دسته ۹۴ كيلوگرم مسابقات وزنه‌برداري بازي‌هاي آسيايي دو نماينده صاحبنام داشت؛ سهراب مرادي و كيانوش رستمي. در حركت يك‌ضرب اين دسته كيانوش رستمي با ثبت وزنه 175 كيلوگرمي در حركت دوم و انداختن وزنه 185 كيلوگرم در رده دوم ايستاد. سهراب مرادي هم براي انتخاب اول وزنه 182 كيلوگرمي را بالاي سر برد تا با همين حركت صدرنشيني‌اش در يك‌ضرب قطعي شود. او در ادامه به ركورد جهان حمله كرد. ركورددار حركت يك‌ضرب دسته 94 كيلوگرم كاخي كاشياشويلي از يونان بود كه در سال 1999 وزنه 188 كيلوگرمي را ثبت كرده بود.سهراب مرادي يك بار پشت وزنه 189 كيلوگرمي ايستاد و نتوانست آن را با موفقيت بالاي سر ببرد.سهراب براي بار دوم پشت اين وزنه در حركت سوم ايستاد و اين بار با موفقيت موفق شد ركورد 189 كيلوگرم را با 3 چراغ سفيد به نام خود ثبت كند.

بدين ترتيب بعد از 19 سال ركورد يك‌ضرب دسته 94 كيلوگرم به نام سهراب مرادي از ايران ثبت شد. او سال گذشته در حركت دوضرب و مجموع هم ركورددار اين دسته شده بود.

در حركت دوضرب كيانوش رستمي كارش را با 218 كيلوگرم آغاز كرد كه با وجود كشيدن وزنه روي سينه، نتوانست آن را بالاي سر ببرد. در ادامه كيانوش وزنه 220 كيلوگرمي را براي حركت دوم انتخاب كرد كه بازهم موفق نبود. او در حركت سوم هم نتوانست 220 كيلوگرم را بالاي سر ببرد تا در جدول مجموع اوت كند و دستش از مدال كوتاه بماند. سهراب مرادي در دوضرب با وزنه 221 كيلوگرمي كار خود را آغاز كرد. او با مهار اين وزنه طلاي خود را قطعي كرد و سپس سراغ ركوردشكني رفت. او در 2 تلاش براي شكستن ركورد خودش در حركت دوضرب و مجموع جهان نتوانست وزنه 234 كيلوگرمي را مهار كند. بدين ترتيب سهراب مرادي با مجموع 410 كيلوگرم به مدال طلا دست پيدا كرد. در ادامه با ركورددار حركت يك ضربه دسته
۹۴ كيلوگرم دنيا گفت‌وگو‌ كرديم كه ماحصل آن را در ادامه مي‌خوانيد:

 

سهراب جان! با شكستن اين ركورد جاودانه شديد؟ چرا كه ديگر وزني تحت عنوان ۹۴ كيلوگرم در رقابت‌هاي وزنه‌برداري نخواهيم داشت كه كسي ركورد شما را بشكند، در واقع با تغيير اوزان از اين به بعد دسته ۹۶ كيلوگرم را در مسابقات خواهيم داشت و بايد براي ركوردشكني در دسته جديد تلاش كنيد.

درست است و من هم چون مي‌دانستم بازي‌هاي آسيايي آخرين مسابقاتي خواهد بود كه در دسته ۹۴ كيلوگرم برگزار مي‌شد تمام برنامه‌ريزي‌ام اين بود كه ركورد يك ضرب دنيا را هم بشكنم و در تاريخ اين رشته جاودان و ماندگار شوم. حالا تمام تلاش و برنامه‌ريزي‌ام اين است كه در وزن جديد هم موفق باشم و به مدال و ركوردهاي خوبي برسم.

با اين موفقيت حالا هر سه ركورد حركات يك‌ضرب، دوضرب و مجموعه در اختيار شماست.

خيلي خوشحال هستم كه بعد از حدود بيست سال موفق به شكستن ركورد يك‌ضرب دسته ۹۴ كيلوگرم كه دراختيار كاخي كاشياشويلي وزنه‌بردار گرجستاني‌الاصل يونان بود را شكستم. در واقع اين تنها ركورد در وزنه‌برداري بود كه شكسته نشده بود از همين رو خيلي خوشحالم.

شكستن ركورد دنيا چه حسي دارد؟

براي ورزشكار به‌خصوص وزنه‌بردار ابتدا كسب مدال مهم است به‌خصوص طلا و بعد از آن شكستن ركورد. شكستن ركورد حس و حال خاص خودش را دارد. حس بسيار سنگيني است. من پس از اينكه مدال طلايم قطعي شد طبق برنامه‌اي كه داشتم تصميم گرفتم به ركورد دنيا حمله كنم و خدا را شكر به هدفم رسيدم.

اگر ركورد دوضرب و مجموعه را هم كه دراختيار خودتان است مي‌شكستيد چه فرقي در حس و حالت داشت؟

خيلي بيشتر خوشحال مي‌شدم. هر چند حالا هم هر سه به نام من است و خوشحالم كه ديگر كسي به آنها نخواهد رسيد.

سهراب مرادي يك دوره تاريك در وزنه‌برداري داشت، دوره‌اي كه در تمرينات ركورد دنيا را مي‌شكست اما اجازه حضور در مسابقات را نداشت تا اينكه ورق برگشت و‌ شديد سهراب وزنه‌برداري ايران. شايد اگر فرد ديگري بود كم مي‌آورد و كنار مي‌رفت اما سهراب مرادي ماند و جنگيد تا اينكه به اوج قله وزنه‌برداري جهان رسيد.

روزهاي بد و تلخي بود اما من ماندم و جنگيدم. خيلي سخت گذشت ولي من نااميد نشدم. تلاش كردم، تمرين كردم، خدا تلاش‌هاي من را ديد و حالا ثمره آن تلاش‌ها را مي‌بينم. ديگر روزهاي تلخ تمام شده و من خوشحال هستم كه با كسب مدال و شكستن ركورد دل مردم كشورم را شاد مي‌كنم. فقط اميدوارم مسوولان هم تلاش‌هاي ما را ببينند و به وعده‌هايي كه مي‌دهند عمل كنند. ورزشكاران نياز به حمايت دارند تا در ميادين بين‌المللي بدرخشند و دل مردم را شاد كنند.

طي روزهاي آتي بهداد سليمي و سعيد علي‌حسيني هم روي تخته وزنه‌برداري بازي‌هاي آسيايي خواهند رفت؛ رقابتي مهيج با حضور دو ايراني ديگر، فكر مي‌كنيد مدال طلا به كدام يك برسد؟

سعيد و بهداد هر دو‌ وزنه‌برداران بزرگي هستند. اميدوارم بهترين وزنه‌ها را بالاي سر ببرند و نام ايران را در سالن طنين‌انداز كنند. مدال طلا و نقره هر دو براي ايران است و اين مهم‌ترين چيز براي همه ماست.

كيانوش رستمي از رسيدن به مدال بازماند در حالي كه خيلي راحت مي‌توانست به مدال نقره برسد؛ اما در انتخاب وزنه‌ها اشتباه كرد تا بدون مدال بازي‌ها را ترك كند. دليل اين انتخاب رستمي چه چيزي بود؟

كيانوش وزنه‌بردار بزرگي است و هميشه تلاش كرده تا پرچم ايران را به اهتزاز درآورد. من تمركزم روي وزنه‌هاي خودم بود و نمي‌دانم كيانوش چه وزنه‌هايي را انتخاب كرد. اميدوارم رستمي كه يكي از بهترين وزنه‌برداران ماست مثل هميشه خوش بدرخشد و براي كشورمان كسب افتخار كند.

وزنه‌برداري ايران وزنه‌برداران خوبي را دراختيار دارد؛ اما با توجه به محدوديت‌هايي كه گذاشته شده و اگر رفع نشود ايران تنها دو وزنه‌بردار مي‌تواند در المپيك داشته باشد، حضور در المپيك حق كدام يك از وزنه‌برداران ايران است؟

من هم فكر نمي‌كنم محدوديت‌ها برداشته شود و ايران بايد تنها با دو وزنه‌بردار در المپيك پيش رو حضور داشته باشد. هركسي كه ركورد بهتري داشت و شانسش براي كسب مدال بيشتر بود بايد راهي مسابقات شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون