• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4169 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۵ شهريور

دومين نشان داوود رشيدي در سنگلج اهدا شد

نماد پيوند دو نسل

فرهنگ و هنر| مراسم اهداي دومين نشان داوود رشيدي سوم شهريور ماه با تجليل از جلال ستاري، محمد مساوات، رخشان بني‌اعتماد و مجتبي ميرطهماسب در تماشاخانه سنگلج برگزار شد. مراسم براي گراميداشت ياد و خاطره عزت‌الله انتظامي و داوود رشيدي با يك دقيقه سكوت به احترام اين بزرگان هنر آغاز شد.

منصور ضابطيان كه اجراي اين برنامه را برعهده داشت با اشاره به عنوان اين دوره نشان داوود رشيدي كه «تالارهاي نمايش، صحنه‌هاي زندگي» نام دارد، از حسينعلي طباطبايي، اولين مدير تماشاخانه سنگلج ياد و ابراز اميدواري كرد امسال كه پنجاهمين سالروز تاسيس تالار مولوي است سالن كوچك اين تالار به نام پري صابري موسس اين تماشاخانه نامگذاري شود. در ادامه كليپي از اولين دوره برگزاري اين مراسم به نمايش درآمد و سپس ضابطيان از احترام برومند دعوت كرد كه روي سن حضور پيدا كند. برومند قبل از آغاز صحبت‌هايش مخاطبان را به ديدن بخش‌هايي از نمايش «ديكته» به كارگرداني داوود رشيدي دعوت كرد كه حدود ۵۰ سال قبل در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود. برومند در ادامه به بيان خاطراتي از فعاليت‌هاي نمايشي داوود رشيدي و ديدگاه‌ها و تجربياتي كه او در تئاتر از سر گذرانده بود پرداخت و در پايان عنوان كرد: «در آخر همه مي‌ايستيم و هنرمنداني را كه روزي بر اين صحنه حضور داشتند، تشويق مي‌كنيم؛ محمدعلي كشاورز، جمشيد مشايخي، جميله شيخي، محمود استادمحمد، ايرج راد، بهرام بيضايي، حميد سمندريان، جعفر والي، هما روستا و...»

 

ستاري، نمونه يك روشنفكر فرهنگي خلاق

مراسم اهداي دومين نشان داوود رشيدي با حضور فرهاد و ليلي رشيدي در كنار احترام برومند آغاز شد و با پخش كليپي درباره جلال ستاري پژوهشگر، محقق و اسطوره‌شناس ايراني مشخص شد كه قرار است اولين نشان داوود رشيدي به جلال ستاري اهدا شود. ستاري به دليل نامساعد بودن شرايط جسماني‌اش نتوانسته بود در اين مراسم حضور پيدا كند كه لاله تقيان، همسر وي اين نشان را از جانب او دريافت كرد.

تقيان، همسر جلال ستاري از قول اين پژوهشگر بيان كرد: «جلال از همه تشكر كرد و گفت من آنجا هستم. با داوود هستم. مثل همان ۶۰، ۷۰ سال پيش.»

در ادامه جواد مجابي نويسنده، شاعر و طنزپرداز روي سن دعوت شد تا درباره جلال ستاري صحبت كند. وي درباره اين پژوهشگر گفت: «ستاري نمونه يك روشنفكر فرهنگي خلاق است. روشنفكر خلاق يعني كسي كه نقد خردورزانه دايمي راجع به وضعيت بشري براي مخاطبان خود دارد. او منتقد خردمندي بوده كه به‌طور مستمر كار كرده و مخاطبان اصلي او كساني هستند كه شيفته فرهنگ ايرانند. ستاري حدود ۱۰۰ كتاب نوشته است كه به سه دسته اصلي تقسيم مي‌شوند. مهم‌ترين بخش، اسطوره‌شناسي در جهان و شناساندن فرهنگ و اساطير ايراني است. او كتاب‌هايي نوشته است كه به صورت عميق و گسترده اسطوره‌هاي ايراني را مطرح كرده‌اند. ستاري اشراف زيادي بر فرهنگ ايران دارد و به اين ترتيب توانست نمادهاي ايراني را رمزكاوي و رازگشايي كند.»

مجابي ادامه داد: «ستاري در كنار فعاليت‌هاي تحقيقاتي و تاليفي به ادبيات نمايشي هم توجه داشته و كتاب‌هاي بسيار دقيق و عالمانه‌اي نوشته است. در بخش سوم فعاليت‌هاي او به نقد و تحليل فرهنگي مي‌رسيم كه مجموعه اين كارها نشان مي‌دهد او انديشمندي است كه يك لحظه در برابر مشكلات عقب نمي‌نشيند و با اراده قوي براي كمك كردن به نسل جوان، بخش مهمي از تاريخ را به نسل بعدي منتقل مي‌كند. به همين دليل تا چندين نسل مديون كوشش‌هاي خلاق او خواهيم بود.»

 

آتيلا پسياني: با افتخار اين جايزه را به مساوات مي‌دهم

بعد از سخنراني مجابي با پخش بخش‌هايي از نمايش «چشم به راه گودو» پنجاهمين سال اجراي اين اثر نمايشي گرامي داشته شد. در ادامه مراسم، دومين نشان داوود رشيدي به محمد مساوات، نويسنده و كارگردان جوان و تجربه‌گراي تئاتر اهدا شد. براي اهداي اين نشان از آتيلا پسياني دعوت شد كه درباره مساوات صحبت كند.

آتيلا پسياني گفت: «داوود رشيدي هميشه حامي جوانان بوده است و هواي آنها را داشته است و بسيار با معناست كه اين نشان به محمد مساوات اهدا شود. 25-۲0 سال قبل اصلا به تئاتر تجربي و كساني كه اين نوع كارها را مي‌كردند اهميت داده نمي‌شد تا اينكه نسلي نوانديش مثل كوهستاني، معجوني، عاقبتي، دشت‌آراي و غني‌زاده از راه رسيدند و بعد از آنها نسل نوجوي ديگري چون اشكان خيل نژاد جابر رمضاني، رضا ثروتي و محمد مساوات فعاليت خودشان را در اين زمينه آغاز كردند كه من با افتخار اين جايزه را به مساوات تقديم مي‌كنم.» محمد مساوات نيز با اشاره به اينكه شب هيجان‌انگيزي را تجربه كرده است، گفت به اين نشان خيلي احتياج داشته است.

 

«توران خانم» و «كارستان» برندگان سومين نشان رشيدي

با پخش تصاويري از صحبت‌هاي رخشان بني‌اعتماد و مجتبي ميرطهماسب درباره فيلم «توران خانم» و چگونگي توليد اين فيلم و مجموعه «كارستان» مشخص شد كه دريافت‌كنندگان سومين نشان داوود رشيدي رخشان بني اعتماد و مجتبي ميرطهماسب هستند. پيش از دريافت نشان، فيروزه صابر مديرعامل بنياد توسعه كارآفريني زنان و جوانان درباره پروژه «كارستان» و همكاري با بني‌اعتماد و ميرطهماسب سخن گفت. رخشان بني‌اعتماد كه نتوانسته بود در اين مراسم حضور يابد، پيامي تصويري براي حضار فرستاده بود و باران كوثري به جاي او جايزه‌اش را دريافت كرد. جايزه ميرطهماسب نيز توسط فيروزه صابر به وي اهدا شد. در پايان مراسم از كارآفريناني كه در پروژه «كارستان» درباره‌شان فيلم ساخته شده بود و كارگردانان اين مجموعه دعوت شد تا روي سن حاضر شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون