• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

نگاهي به امواج رسانه‌اي پس از نطق چند نماينده مجلس

از خوب‌ها: چناراني؛ از بدها: سلحشوري و حيدري

عبدالله رمضان‌زاده سخنگوي دولت اصلاحات و چهره برجسته اصلاح‌طلب روز گذشته در حساب كاربري نسبتا پرمخاطبش در توييتر، در توييتي عجيب نوشت: «خانم پروانه سلحشوري و آقاي دكتر غلامرضا حيدري» البته اين توييت رمضان‌زاده براي برخي كاربران سوالاتي ايجاد كرد كه چرا رمضان‌زاده اين‌چنين بدون توضيح مشخص، صرفا به نام دو نماينده مجلس اشاره كرده و متعاقبا گروهي از كاربران هم با آن شوخي كردند كه آيا رمضان‌زاده به‌جاي آنكه مثلا در يك گروه تلگرامي، اين دو نماينده را فرابخواند تا احيانا نكته‌اي را خطاب به آنها متذكر شود، در توييتر آنها را فراخوانده و بعضي هم كه ظرافت و شوخ‌طبعي‌شان فزون بر اين بود، نوشتند نكند بحث، بحث بازي «اسم و فاميل» است و نيز، آنها كه سياسي‌تر بودند، به ياد توييت‌هاي بعضا مبهم حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رييس‌جمهور، نوشتند كه نكند رمضان‌زاده هم به مكتب توييت‌نويسي «آشنا» روي آورده!

اينها بود اما از آنجا كه طي روزهاي اخير اين ۲ نام بارها و بارها كنار يكديگر تكرار شده و به‌خصوص يكي از آن جايي كه ناظر بر اين تكرار مكرر بوده، همان توييترفارسي بوده، احتمالا بسياري از كاربراني كه با توييت رمضان‌زاده شوخي كردند و نيز، آن دسته كه طرح سوال كردند، نزد خود دريافته بودند كه مقصود سخنگوي دولت اصلاحات چيست.

نطق ميان‌دستور اين دو نماينده مجلس در جلسه علني روز ۱۳ شهريورماه امسال كه بلافاصله به سرخط اخبار راه يافت و حتي ما را در «اعتماد» بر آن داشت، در شماره همان روز، ضمن بازنشر جملات كليدي و مهم اين دو نطق، در مطلبي كوتاه با تيتر «در اهميت نطق نمايندگان» به اين مهم بپردازيم. همزمان اما روزنامه «كيهان» نيز به اين ۲ نطق مهم پرداخت اما با نگاهي يكسر متفاوت... آنجا كه «كيهان» به‌ جاي بازنشر نكات مهم و كليدي نطق سلحشوري و حيدري، خود دست به قلم شد و پشت تريبون اين روزنامه، نطقي پرشور و البته كم‌مايه سر داد كه «دو تن از وكيل‌الدوله‌هاي فراكسيون اميد در نطق‌هاي پيش از دستور مجلس به بهانه مشكلات اقتصادي، هر لجني كه از دهان‌شان بيرون آمده بود را به چهره نظام و رزمندگان اسلام پاشيده‌اند.» اين روزنامه اصولگرا كه البته در گذشته نيز بارها نه‌تنها بي‌طرفي، بلكه ادب روزنامه‌نگارانه را كنار گذاشته، اين‌بار نيز با لحن و ادبياتي دون شان يك مطبوعه رسمي، ادامه داد: «با اينكه نظارت استصوابي بود، اين اجق وجق‌ها وارد مجلس شدند، اگر نبود چه مي‌شد؟ اگر صنايع موشكي نبود اينها به عنوان برده به شيوخ عياش آل‌سعود فروخته مي‌شدند.»

اين شد كه هنوز موج رسانه‌اي نخست ناشي از مسائل مطرح‌شده در نطق اين ۲ نماينده اصلاح‌طلب تهران فرو ننشسته بود، موج دومي، اين‌بار در واكنش به نحوه مواجهه «كيهان» با اين ۲ نطق به‌ راه افتاد. همزمان كه اين دومين موج رسانه‌اي زبانه مي‌كشيد، خبر آمد كه ۲۰ نماينده مجلس در انتقاد از نطق اين ۲ نماينده به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان شكايت برده و خواستار برخورد با آنها به‌دليل خروج از حيطه وظايف نمايندگي و اهانت به شان مجلس شده‌اند. خبري كه خبرگزاري اصولگراي مهر به‌نقل از حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، نماينده عضو جبهه پايداري محلات و از جايگاه عضويتش در هيات نظارت بر رفتار نمايندگان منتشر كرد و درنتيجه موج سوم نيز به راه افتاد.

واكنش اين دو نماينده نيز در نوع خود جالب بود. آنها كه نسبت به موج نخست كه عمدتا توام با تعريف و تمجيد همراه بود، واكنشي نشان نداده بودند، در مواجهه با دو رويداد رسانه‌اي دوم در نقد نطق‌شان نيز همان رويه را پيش گرفتند و در اين ميان، غلامرضا حيدري صرفا خبر شكايت ۲۰ نماينده از خود و سلحشوري را توييت كرد و سلحشوري نيز در واكنش به پرسش خبرنگار «اعتماد» در مورد انتقادهاي «كيهان»، صرفا گفت: «بله! خوانده‌ام. چه بگويم؟! حرفي ندارم...»

در اين فضا اما يك نكته بسيار مهم كاملا ناديده ماند. آن روزي كه سلحشوري و حيدري از تريبون مجلس به نقد مشكلات كشور پرداختند، يك نماينده ديگر نيز مضاميني مشابه را محور نطق ميان‌دستورش قرار داد. هاجر چناراني، نماينده عضو جبهه پايداري نيشابور در مجلس كه از قضا به‌مراتب شديدالحن‌تر و انتقادي‌تر از سلحشوري و حيدري نطق كرد. اگر سلحشوري با اشاره به سخنان حسن روحاني در جلسه چندي قبل سوال نمايندگان از رييس‌جمهور، گفت كه اوضاع برخلاف نظر وي، بحراني است و مسوولان كشور مدتي است كه درگير «ابرچالش‌ها» شده‌اند، چناراني اوضاع را تماما سياه و غبارآلود توصيف كرد و از «خيانت» سخن گفت و نطقش را اين‌چنين آغاز كرد: «ايران جنگ‌زده نيست، طاعون‌زده نيست، سيل‌زده نيست، ورشكسته نيست، اختلاف‌زده نيست؛ بلكه خيانت‌زده است.»

اين سخنان اما برخلاف انتقادات سلحشوري، هيچ ايرادي، نه از نظر «كيهان» داشت، نه آن ۲۰ نماينده‌اي كه بنابر ادعاي سليمي اصولگرا عليه سلحشوري و حيدري شكايت كرده بودند. اين نگاه متناقض البته مورد توجه برخي نمايندگان مجلس قرار گرفت. چنان‌كه محمود صادقي در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشت: «... خانم چناراني نماينده اصولگرا تمام مسوولان را بدون استثنا متهم به خيانت كرد و هيچكس متعرض او نشد.» صادقي توييت ديگري هم در اين رابطه نوشته بود. نماينده تهران توييت كرد: «يكي از اعضاي هيات نظارت بر رفتار نمايندگان، مثل مبصر كلاس پس از هر نطقي كه به مذاقش خوش نمي‌آيد، ادعا مي‌كند عليه آن نماينده شكايت شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون