• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

روساي‌جمهور فعلي و پيشين امريكا رودرروي هم قرار گرفتند

اوباما عليه ترامپ

ميثم سليماني

 

 

امريكا وارد يك برهه حساس تاريخي شده است. جايي كه رييس‌جمهور كنوني به راحتي رييس‌جمهور سابق را مورد حمله قرار مي‌دهد و رييس‌جمهور سابق نيز بي‌پروا وارد كارزاري شده است كه از رييس‌جمهور مستقر انتقاد مي‌كند. روز جمعه را مي‌توان رويارويي دموكرات‌ها و جمهوريخواهان دانست. جايي كه باراك اوباما، رييس‌جمهور سابق ايالات متحده از رييس‌جمهور مستقر انتقاد كرد و در طرف مقابل دونالد ترامپ نيز از خجالت باراك اوباما در آمد. باراك اوباما كه به كاليفرنيا سفر كرده بود شش هفته پيش از برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره امريكا از جمهوريخواهان به دليل حمايت از ترامپ انتقاد كرد و از آنها خواست تا به آرمان‌هاي امريكايي متعهد باشند. اما در طرف مقابل نيز دونالد ترامپ در توييتر خود عنوان كرد كه سخنراني باراك اوباما بسيار خوب بود اما براي خوابيدن. با اين حال به نظر مي‌رسد كه باراك اوباما قصد دارد با فشار و شدت زيادي وارد كارزار سياسي و انتخاباتي امريكا شود، كاري كه در آن مهارت دارد و توانسته با كارزارهاي انتخاباتي كه برپا كرده دو دوره پيروز انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شود. او در دانشگاه ايلينويز سخنراني تندي را عليه ترامپ ايراد كرد. او در بخشي از سخنان خود گفت: چقدر مي‌تواند سخت باشد كه بگوييم نازي‌ها بد هستند؟ اشاره اوباما به عدم واكنش به كشته شدن يك نوجوان در شارلوتسويل بود كه توسط راست‌هاي افراطي كشته شد. ترامپ هربار تلاش كرد كه از محكوم كردن اين اتفاق شانه خالي كند و همه طرفين را در اين اتفاق مقصر دانست. با اين حال بسياري رويارويي ترامپ و اوباما را جذاب مي‌بينند و حتي ترامپ به نوعي معتقد است كه شخص اوباما به نسبت هيلاري كلينتون براي رقابت جذاب‌تر است. اما دونالد ترامپ همواره در طول نزديك به دو سالي كه در كاخ سفيد حضور دارد سعي كرده هر زمان كه توانسته عليه باراك اوباما و اقدامات او موضع‌گيري كند؛ سياست‌هاي او را حتي اگر خوب هم بوده زير سوال ببرد و خود طرحي نو دراندازد كه در اكثر اين موارد چندان موفق عمل نكرده است.

اما اكنون يك نگراني عمده نزد هواداران ترامپ در امريكا به وجود آمده كه با ورود باراك اوباما به عنوان چهل و چهارمين رييس‌جمهور ايالات متحده به كارزار انتخاباتي ممكن است جايگاه ترامپ متزلزل‌تر از هر زمان ديگري شود. اين در حالي است كه باراك اوباما حتي در دوره انتخابات رياست‌جمهوري و حتي پس از روي كار آمدن ترامپ هم سعي كرد اظهارنظرهاي او عليه خود را ناديده بگيرد. دونالد ترامپ از زمان كارزار انتخاباتي همواره تلاش داشت حتي گواهي تولد باراك اوباما را زير سوال ببرد و آن را جعلي بنامد. اما در عمل هيچگاه نتوانست اين كار را انجام دهد. پس از ورود به كاخ سفيد نيز تلاش فراواني براي از بين بردن ميراث باراك اوباما انجام داد كه بخشي از آن را عملي كرد و قصد داشت كه هرچه به نام باراك اوباما است را تغيير دهد تا چيزي از اسم باراك اوباما بر قوانين كشور باقي نماند، هرچند كه اقدامي مشابه اوباما باشد، اما بايد به اسم او صورت مي‌گرفت.

با اين حال باراك اوباما با اين هدف وارد كارزار انتخاباتي شده است تا بتواند نه فقط دموكرات‌ها بلكه جمهوريخواهان را نيز عليه ترامپ متقاعد كند. اما در طرف مقابل دونالد ترامپ قصد دارد به نحوي دموكرات‌ها را يك تهديد براي خود تلقي كند و هواداران خود را به نحوي تهييج كند كه عليه حزب دموكرات عمل كنند و اجازه ندهند تا آنها در انتخابات پيروز ماجرا باشند، زيرا خود مي‌داند اگر جمهوريخواهان در انتخابات پيروز نشوند، حتي ممكن است نتواند يك دوره كامل رياست‌جمهوري را به پايان برساند.

با اين حال دونالد ترامپ هم به شيوه خود در حال مبارزه است. او نيز كه روز جمعه در جمع هواداران حزبي خود در داكوتا سخنراني مي‌كرد باز هم بر اقدامات سخت‌افزاري تكيه كرد. وي معتقد است كه بايد سخت‌گير‌تر باشيم. ترامپ حتي در توييتر خود بار ديگر به قوانين مهاجرتي تاخت و معتقد است كه بايد قوانين سخت‌گيرانه‌تري در بحث مهاجرت اعمال شود.

اما آنگونه كه پولتيكو در گزارشي عنوان مي‌كند، باراك اوباما به دنبال زير سوال بردن شايستگي دونالد ترامپ براي رياست‌جمهوري و نحوه مديريت امريكا است.

در حال حاضر ترامپ هر توافق بين‌المللي كه باراك اوباما امضا كرده را برهم زده است. دونالد ترامپ از پيمان آب و هوايي پاريس خارج شده است، ترانس پاسفيك را برهم زد و مي‌خواهد نفتا را تغيير دهد. او ناتو و سازمان تجارت جهاني را نيز تهديد كرده است.

با اين حال هرچه كه به سخنراني‌هاي باراك اوباما و دونالد ترامپ نگاه كنيم هيچ شباهتي در سخنان آنها و نحوه بيان آنها وجود ندارد. اگر سخنان ترامپ در داكوتا و باراك اوباما در ايلينويز را مقايسه كنيم، دونالد ترامپ سعي مي‌كند تا از دستاوردها و نامزدهاي انتخاباتي جمهوريخواهان سخن بگويد. اما باراك اوباما در ايلينويز در مورد تاريخ امريكا صحبت كرد و آنچه كشور در آن قرار دارد عنوان كرد. سپس پياده به يك كافي‌شاپ محلي رفت تا راي‌دهندگان را يك به يك ترغيب كند تا به نامزد مورد نظر دموكرات‌ها راي دهند و حتي تعدادي از افراد با ديدن اوباما كاملا تعجب كردند.

به گزارش پولتيكو دونالد ترامپ در روز جمعه در معرض خطر در برابر اوباما قرار گرفته است. زيرا رييس‌جمهور اگرچه به ايالتي رفته بود كه اكثريتي جمهوريخواه دارد، اما در اين برنامه مقابل جمعيت عظيمي براي سخنراني قرار نگرفت تا از او و نامزد مورد نظر وي حمايت كنند. حتي در بررسي رسانه‌هاي امريكايي سخنراني اوباما بيش از دونالد ترامپ مورد پوشش قرار گرفت و حتي فاكس نيوز نيز كه طرفدار دونالد ترامپ است سخنان اوباما را زنده و مستقيم پخش كرد. اما نبايد فراموش كرد كه باراك اوباما وارد بزرگ‌ترين عرصه سياسي خود پس از خروج از كاخ سفيد شده است. او تا به حال به‌طور مستقيم دربرابر دونالد ترامپ قرار نگرفته است، اما حالا انتخابات ميان دوره‌اي كنگره امريكا در حال تبديل شدن به يك رويارويي جدي ميان دونالد ترامپ و باراك اوباما است. باراك اوباما يك‌بار ديگر اين شانس را دارد تا نشان دهد كماكان مي‌تواند بر عرصه سياسي امريكا اثر گذار باشد. اما اگر نتيجه غير از آن چيزي باشد كه او مي‌خواهد باراك اوباما عملا پايان عمر سياسي خود را رقم زده و پس از انتخابات بايد به فكر ادامه زندگي در شيكاگو براي دوره بازنشستگي در خانه خود باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون