• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4179 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۸ شهريور

مديرعامل تداركات پزشكي هلال‌احمر:

صنايع دارويي كشور تحت فشارند

گروه اجتماعي| مديرعامل سازمان تداركات پزشكي هلال‌احمر از ورود اولين محموله داروي وارفارين به كشور طي سه روز آينده و با موافقت وزارت بهداشت و همچنين ذخيره‌سازي آن براي بيماران قلب و عروق خبر داد.
علي فرجي با تاكيد بر اينكه سازمان تداركات پزشكي هلال احمر، نه‌تنها مسوول تأمين دارو در كشور نيست، بلكه قيمت‌گذاري، گراني و كمبود دارو هم به اين سازمان مربوط نمي‌شود و صرفا بايد يك واحد اقتصادي محسوب شود، افزود: «اگر دارويي در كشور موجود باشد، ما هم آن را در داروخانه‌هاي‌مان تهيه مي‌كنيم. البته شركت واردكننده ما آمادگي خود را براي واردات دارو به سازمان غذا و دارو اعلام مي‌كند و در صورت موافقت وزارت بهداشت، كمبودها توسط اين شركت تامين خواهد شد چرا كه گاهي اوقات هم وزارت بهداشت با واردات دارو توسط اين شركت مخالفت مي‌كند اما در عين حال براي پيشگيري از كمبود دارو، در سازمان تداركات پزشكي و سازمان غذا و دارو جلسات مكرر داريم . امروز هم تمام كارخانه‌هاي توليد دارو با مشكل مواجه هستند چرا كه تخصيص ارز 4 هزار و 200 توماني سخت است و سازمان تداركات پزشكي هم بودجه‌اي از هلال‌احمر نمي‌گيرد و در واقع، ما مجموعه خودگردان هستيم و به عنوان بازوي اقتصادي هلال‌احمر به شمار مي‌رويم. اما در عين حال براي مقابله با تحريم‌ها هر آنچه رييس جمعيت هلال‌احمر به ما تكليف كرده انجام مي‌دهيم و حتما تلاش مي‌كنيم كه بيماران با كمبود دارو مواجه نشوند و ذخيره استراتژيك دارو تهيه كرده‌ايم و در اين زمينه هم با سازمان غذا و دارو جلسات مكرر داريم.»
فرجي تاكيد كرد: «در شرايط اقتصادي كنوني همين كه توانسته‌ايم سر پا باشيم بسيار مهم است، صنايع دارويي كشور تحت فشارند و به دليل سياست تثبيت قيمت‌ها دچار مشكل هستيم. هزينه‌هاي سربار هر ساله افزايش يافته ولي با افزايش قيمت‌ها موافقت نمي‌كنند.ارز سال گذشته 3 هزار و 700 تومان بود ولي امسال به 4 هزار و 200 تومان رسيده و در حالي كه حتي براي يك ريال افزايش قيمت دارو هم مجوز نداريم و تمام كارخانه‌هاي داروسازي تحت فشارند و حتي قادر به نوسازي خطوط توليد و ارتقاي كيفيت توليد نيستند آن هم در حالي كه دانش تهيه بسياري از داروها در كشور وجود دارد ولي متاسفانه در حال حاضر، پولي وجود ندارد. درست است كه 98درصد داروها از نظر عددي، توليد داخل‌اند اما در مقايسه هزينه‌كرد، 45درصد سرمايه و پول براي واردات دارو اختصاص مي‌يابد.»
فرجي اين حرف‌ها را در بازديد خبرنگاران از مراكز دارويي جمعيت هلال احمر گفت، مراكزي كه آنها هم در تامين داروهاي مورد نياز مردم با مشكل مواجهند. روز جمعه، گزارشي از تلويزيون پخش شد كه به بازديد رييس جمعيت هلال احمر از داروخانه مركزي اين نهاد و بررسي وضعيت توزيع دارو اختصاص داشت و مراجعان، از ساعت‌هاي طولاني انتظار براي دريافت دارو گلايه داشتند. روز گذشته هم علي‌امير سواد‌كوهي؛ رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران در گفت‌وگو با ايلنا نسبت به كمبود دارو و تجهيزات در كشور هشدار داد و گفت: «به حدي كمبود داريم كه برخي تجهيزات اصلا در بيمارستان‌ وجود ندارد و مجبور مي‌شويم به همراه مريض اعلام كنيم كه آن را تهيه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون