قاتل بروسلي روي پرده
كيوان كثيريان
۱- درباره وضعيت اكران و كيفيت و محتواي توليدات روي پرده سينماها، چندي پيش نوشتم. نگاهي به شكل و شيوه اكران و مناسبات درون آن كاملا نشان ميدهد كه اختيار و كنترل در دست چه كساني و چه طيفي افتاده است.
يكي از دوستان و همكاران روزنامهنگار با اشاره به نام برخي توليدات سينماي ايران در نيمه اول سال نماي سادهاي از اتفاقي كه سال آينده روي پرده سينماها خواهد افتاد را ترسيم كرده است. بخوانيد:
داود بايد ترك كنه، سفر تايلند، قاتل بروس لي، سلام عليكم حاج آقا، پالتو شتري، طلاقم بده بهخاطر گربهها، بهخاطر يك آمپول ناقابل، خرها آدم نميشوند.
تازه فيلمنامههايي نظير خواستگاري مادرزن هم در شُرف توليدند.
طبعا مديريت سينماي كشور نه تنها دغدغهاي از بابت كيفيت فيلمها ندارد، بلكه اساسا جنس تفكرش از توليدكنندگان چنين آثار مشعشعي اصلا دور نيست. مدير محترم و بازنشسته سازمان سينمايي اين روزها سينما را به امان خدا رها كرده، ميدان را به خالتورسازها سپرده و خود دربهدر به دنبال تبصرهاي براي حفظ ميزش ميگردد.
وضعيت اسفبار فعلي سينما جاي شگفتي دارد و شگفتي بزرگتر آن است كه وزير فرهنگ و ارشاد بيتفاوت نسبت به غلبه اين همه بيفرهنگي در فضاي سينما تنها نظارهگر است و اقدام موثري در اين باره نميكند.
۲- انتخاب نماينده ايران در آكادمي اسكار، به گمانم بازهم همانند سالهاي اخير خروجي صحيحي داشت و كميته انتخاب درستترين گزينه را برگزيد.
منطق معترضان به اين انتخاب را نميفهمم. در اينكه آنها درك درستي از قواعد و مقتضيات اسكار داشته باشند ترديد دارم. با توجه به اهميت پخش بينالمللي و جوايز مهم جهاني، «بدون تاريخ بدون امضا» گزينه بهتري نسبت به بقيه فيلمهاست.
طرفداران تحريم اسكار هم بيشك اطلاعات درستي از آنچه ميخواهند تحريمش كنند، ندارند.
دوستاني هم هر بار با اين استدلال كه امسال شانسي در اسكار نداريم، معتقدند نيازي نيست فيلمي به عنوان نماينده ايران به اسكار معرفي شود.
حرف آنها هم عجيب و غريب است. مثل اين است كه چون تيم ملي فوتبالمان شانسي براي قهرماني جام جهاني ندارد، هيچوقت براي شركت در جام جهاني اعزام نشود!
فقط كاش طبق روال سالهاي پيش نام
10 فيلم منتخب در مرحله اول هم اعلام ميشد تا در تاريخ ثبت و روند پيشين حفظ شود. به نظر ميرسد ملاحظاتي در اين ماجرا وجود دارد كه قطعا ملاحظات زائد و مزاحمي است. احتمال ميدهم نام فيلمهايي مثل ائو، عصباني نيستم، فراري، خفگي، هجوم و... مطرح بوده كه اعلام نامشان بهتر از حالت فعلي بود.
و كاش يكبار براي هميشه روند و شيوه گزينش اعضاي هيات انتخاب فيلم براي اسكار به طور شفاف اعلام شود و با قواعد بينالمللي آكادمي هماهنگ باشد. متولي مديريت اين پروسه نيز بر همان اساس مشخص باشد و راه هر حرف و حديثي بسته شود.