• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

زيان‌هاي به تصويب نرسيدن «FATF»

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه

امروز مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه‌ الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون بين‌المللي مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) را در دستور كار دارد؛ اما موضوعي كه به‌ صراحت در مورد لوايح FATF كه CFT هم جزيي از آنهاست، مي‌توانم بگويم، اين است كه بايد آخرين كنوانسيوني كه مربوط به FATF است، با حضور خبرنگاران و پخش مستقيم از رسانه ملي در مجلس بررسي شود. FATF حدود 40 مورد كنوانسيون و قانون و موارد مختلف را مطرح كرده و همه اينها به ‌نوعي انجام‌ شده و به تصويب رسيده و فقط CFT باقي‌مانده كه مربوط به تامين مالي تروريسم است؛ اما نكته جالب اينجاست كه از اين ميان اين كنوانسيون‌ها، CFT كنوانسيون مجمع عمومي است يعني كشورهاي منتقد نظم و قدرت امروز دنيا، آن را سامان داده و حق تحفظ زيادي هم داده‌اند.

در عين‌ حال نكته ديگر اين است كه در جلساتي كه در مورد FATF گذاشته مي‌شود، نماينده‌هاي دولت و بانك‌ها حضور دارند. به‌ شخصه اعتقادم اين است كه در مورد FATF بايد به‌ صورت كارشناسي صحبت كرد. تعداد كشورهايي كه با FATF همكاري دارند، 205 كشور هستند كه از تعداد اعضاي سازمان ملل متحد بيشتر است و حتي بعضي مراكز جمعيتي هستند كه كشور و دولت نيستند ولي همكار FATF هستند، چون سازوكار اداري دارند.

در اين رابطه گزارش‌هاي كارشناسي هم جالب است؛ به عنوان ‌مثال اگر ايران در ليست سياه FATF قرار بگيرد، هرگونه مناسبات بانكي قطع مي‌شود و اينها مواردي است كه بايد به بانك‌ها گفته شود كه در صورت چنين اتفاقي، هيچ كاري در خارج نمي‌توانند انجام دهند. به عنوان مثال ديگر چنانچه ايران در ليست سياه FATF قرار بگيرد، سفارتخانه‌ها هم دچار مشكل مي‌شوند.

به نظر مي‌رسد در مورد FATF فضايي شكل‌ گرفته كه در اين فضا كسي شفاف صحبت نمي‌كند و بنابراين دولت و بانك مركزي بايد در اين خصوص به ‌صورت شفاف صحبت كنند. اين در حالي است كه همين حالا حتي چيني‌ها كار بانكي با ايران را در مرحله بالاي ريسك قرار داده‌اند. اين در حالي است كه به تصويب نرسيدن FATF ضررهاي مالي زيادي را متوجه كشور مي‌كند و بنابراين كساني كه در مورد اين لوايح صحبت مي‌كنند، بايد اين نفع و ضرر را هم در نظر بگيرند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون