• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

اخبار

چيزي در ازاي امنيت‌مان پرداخت نمي‌كنيم

محمد بن سلمان، وليعهد عربستان در گفت‌وگو با خبرگزاري بلومبرگ امريكا در واكنش به اهانت‌ها و انتقادات نيشدار اخير دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا عليه حكام سعودي تصريح كرد: ما بايد انتقاد و ستايش دوستان را پذيرا باشيم. ما روابط كاري خوب و ويژه‌اي با دونالد ترامپ داريم و من كار كردن با او را دوست دارم. ما سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي بين دو كشور داريم و تجارت ما با امريكا در شرايط مطلوبي است و دستاوردهاي بسياري را محقق كرده‌ايم كه امر واقعا مسرت بخش است. قبلا استراتژي ما تحويل اكثر سلاح‌هاي‌مان به ديگر كشورها بود اما زماني كه ترامپ رييس‌جمهوري امريكا شد ما استراتژي تسليحاتي خود را تغيير داديم. به اعتقاد من ۹۹درصد امور با امريكا خوب است و تنها يك مساله منفي با امريكا وجود دارد.به گزارش ايسنا به نقل از بلومبرگ، وليعهد سعودي مدعي شد: ما با دولت امريكا در جنگ عليه تروريسم و افراط‌گرايي موفق عمل كرديم و با هم تلاش مي‌كنيم مانع از تحركات منفي ايران شويم. وي ادامه داد: به اعتقاد من باراك اوباما طي هشت سال كه در كاخ سفيد بود عليه بسياري از طرح‌هاي ما كار كرد البته نه در مورد عربستان فقط بلكه درباره كل خاورميانه. با وجود اينكه امريكا عليه برنامه‌هاي ما كار كرد اما ما توانستيم به حمايت از منافع خود بپردازيم و در نهايت موفق شديم امريكا تحت رهبري اوباما به عنوان مثال در مصر شكست خورد. وي درباره ناپديد شدن جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار منتقد سعودي در كنسولگري عربستان در تركيه نيز اعلام آمادگي كرد براي يافتن او حاضر است مجوز تفتيش كنسولگري اين كشور در استانبول را به نيروهاي امنيتي تركيه بدهد. وي افزود: ما شايعات را درباره وقايع خاشقجي شنيده‌ايم و مي‌خواهيم هر چه سريع‌تر مساله روشن شود. ما به مذاكرات خود با دولت تركيه درباره حادثه خاشقجي ادامه مي‌دهيم.وي در ادامه به موضوع يمن پرداخت و گفت: ما نمي‌خواهيم حزب‌الله جديدي در جزيره العرب داشته باشيم اين خط قرمز جهان است نه فقط عربستان بلكه هيچ كس نمي‌خواهد حزب‌الله نزديك در منطقه‌اي باشد كه از طريق آن ۱۵درصد تجارت جهاني انجام مي‌گيرد. بن‌سلمان ابراز اميدواري كرد كه طرف‌هاي يمني به زودي پاي ميز مذاكره بيايند و به راه‌حل دست يابند. وليعهد سعودي زماني كه جنگ يمن خاتمه خواهد يافت را مشخص كرد و گفت: اميدواريم اين جنگ در نزديك‌ترين زمان ممكن پايان يابد. وي افزود: عربستان به فشار بر آنها ادامه خواهد داد. ما اميدواريم آنها آماده مذاكره و دستيابي به توافق در آينده نزديك باشند.

 

توافقات درباره ادلب موقتي هستند

معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد، مسكو اميدوار است همه تدابير توافق شده با تركيه در خصوص منطقه كاهش تنش در ادلب سوريه به اجرا دربيايد و طرف‌ها ارتباط‌شان بر سر اين مساله را حفظ كنند. به گزارش ايسنا، ميخاييل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه در مصاحبه با خبرگزاري اسپوتنيك در حاشيه اجلاس گفت‌وگوي تمدن‌ها در جزيره رودس يونان اظهار كرد: ارتباطات ادامه يافته و ما به همكاري با شركاي تركيه‌اي خود براي اجراي تدابير هماهنگ شده در تاريخ ۱۷ سپتامبر ادامه مي‌دهيم. البته بهتر است جزييات در اين زمينه را از ارتش كشور ما پرسيد كه در ارتباط نزديك با آنكارا قرار دارد. من فكر مي‌كنم تلاش‌ها در دست انجام هستند و بياييد اميدوار باشيم كه همه بندهاي يادداشت تفاهم سوچي به اجرا درمي‌آيند. به گفته بوگدانف، توافقات در خصوص ادلب موقتي هستند و هدف نهايي آنها نابودي پايگاه‌هاي تروريست‌ها در كل سوريه و همچنين به طور خاص در استان ادلب و همچنين ايجاد وحدت و حفظ حاكميت و تماميت ارضي سوريه است. بوگدانف تصريح كرد: البته آن دسته از تروريست‌هايي كه سلاح‌هاي‌شان را زمين نگذاشته و به حملات‌شان ادامه دهند بايد دستگير يا كشته شوند همان طور كه اين موضوع صراحتا از سوي طرف روس و برخي شركاي ما از جمله رهبران مشروع دمشق ابراز شده است.

معلوم نيست سياست امريكا

در خاورميانه چيست!

وزير دفاع سابق امريكا گفت، نمي‌داند هدف سياست خارجي كشورش در خاورميانه يا هرجاي ديگر چيست و امريكا نمي‌تواند با دو هزار سربازش در سوريه، همه طرف‌هاي ديگر از جمله نيروهاي ايراني را از اين كشور خارج كند.به گزارش ايسنا، چاك هاگل، وزير دفاع سابق امريكا در گفت‌وگو با پايگاه خبري «ديفنس وان» به‌شدت از بيانات تند مقامات دولت دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا عليه ايران كه قصد خروج نيروهاي تحت حمايت ايران از سوريه را دارند، انتقاد كرد. هاگل در اين مصاحبه اظهار كرد: امريكا حتي كنترل نيمي از سوريه را نيز در اختيار ندارد. دو هزار سرباز در شمال شرقي سوريه داريد. منظورم اين است كه قرار نيست با دو هزار سرباز نيروهاي ايراني را از سوريه بيرون كنيد. كاملا احمقانه است كه فكر كنيد قرار است سوري‌ها، روس‌ها يا ايراني‌ها را به چيزي تهديد كنيد.وزير دفاع سابق امريكا در ادامه اين گفت‌وگو تصريح كرد: ايراني‌ها آنجا زندگي مي‌كنند، (ولي) امريكا كه در خاورميانه نيست؛ مگر آنكه بخواهيد واقعيت‌هاي ژئوپولتيك را از بين ببريد. خب موفق باشيد آقاي بولتون (جان بولتون، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد). راه ديگري جز اين وجود ندارد. شما بايد راهكاري پيدا كنيد كه بر مبناي منافع مشترك اين كشورها باشد. جان بولتون هفته گذشته با اشاره به استراتژي جديد دولت ترامپ براي مبارزه با تروريسم كه بر ايران تمركز دارد، در كاخ سفيد به خبرنگاران گفت: اين دولت اوباما نيست و اين پيام من به ايران و هر كس ديگر است.هاگل در اين مصاحبه، اين اظهارات را به سخره گرفت و گفت، حضور دو هزار سرباز در سوريه براي حصول اطمينان از خروج هزاران نيروي تحت حمايت ايران كافي است! اين وزير سابق امريكايي ادامه داد: شما بگوييد هدف سياست خارجي از استقرار دو هزار سرباز در سوريه چيست و بعد من به شما پاسخ مي‌دهم. نمي‌دانم هدف سياست خارجي ما در خاورميانه يا هر جاي ديگر چيست. چطور مي‌خواهيد در سوريه ثبات برقرار كنيد؟ نمي‌توانيد بدون روس‌ها، بدون ايراني‌ها و بدون ساير بازيگران در اين كشور و منطقه چنين كاري كنيد. پس سياست امريكا در خاورميانه چيست؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون