• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

پس از اصلاح اواخر هفته گذشته رخ داد

آغاز هفته با افت بورس

بورس تهران كه از ميانه هفته گذشته شاهد معكوس شدن روند رشد بود، هفته جديد را نيز با افت شاخص‌ها آغاز كرد. شاخص بورس روز شنبه يك هزار و 474 پله افت كرد و در جايگاه 184 هزار و 85 واحدي ايستاد.

بازار سهام طي هفته‌هاي گذشته بارها ركوردشكني كرده بود، دوشنبه هفته گذشته آرام گرفت تا روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه روزهاي افت باشد. اين روند روز گذشته نيز پي گرفته شد.

افت شنبه تحت تاثير شايعات مربوط به حذف معاملات اعتباري (منابع مالي اخذ شده از كارگزاري‌ها) بود. كاهش نرخ ارز و رفتار هيجاني سهامداران و نگراني از افت شاخص از مهم‌ترين عوامل عقبگرد نماگر بازار سرمايه در معاملات روز گذشته بودند.

در معاملات اولين روز هفته، 6 ميليارد و 101 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 18 هزار و 681 ميليارد ريال در 321 هزار نوبت داد و ستد شد. بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد، شاخص قيمت (وزني - ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 430 واحد افت كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 517 واحد كاهش داشت. شاخص قيمت (هم‌وزن) نيز 365 واحد پايين آمد؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور نيز يك هزار و 902 واحد كاهش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد. شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 955 واحد افت كرد و شاخص بازار دوم بورس نيز 3 هزار و 562 واحد كاهش يافت. بر اين اساس در معاملات شنبه نمادهاي فولاد، فملي (ملي صنايع مس)، پارس (پتروشيمي پارس) و كچاد (صنعتي و معدني چادرملو) بيشترين تاثير منفي و واميد (گروه سرمايه‌گذاري اميد) و شپنا (پالايش نفت اصفهان) بيشترين تاثير مثبت را بر جاي گذاشتند.

گروه بانك در معاملات روز گذشته بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 2 ميليارد و 247 ميليون سهم به ارزش 3 هزار و 824 ميليارد ريال دادوستد شد. گروه فرآورده‌هاي نفتي به ارزش 3 هزار و 175 ميليارد ريال و شيميايي به ارزش 2 هزار و 99 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند. همچنين در رده چهارم معاملات شنبه گروه فلزات اساسي با دادوستدي به ارزش يك هزار و 854 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه چند رشته‌اي صنعتي نيز با معاملاتي به ارزش يك هزار و 175 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون