• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4201 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۵ مهر

درباره احضار آقاي گل جهان به دادسرا

دايي مظهر جامعه مدني

سامان سعادت

 

 

در چند روز گذشته همه كانال‌ها و سايت‌هاي ورزشي مدام اخبار نتايج نظرسنجي AFC براي انتخاب بهترين مهاجم آسيا را پوشش مي‌دادند. جايي كه علي دايي اسطوره فوتبال كشورمان در رقابت با همتايان سعودي و كره‌اي و ژاپني و كويتي موفق شد در نهايت با راي قاطع مردم، عنوان بهترين مهاجم تاريخ فوتبال آسيا را به حق تصاحب كند. در حالي كه همه از اين موفقيت خوشحال بودند و كام فوتبال ايران شيرين بود، خبري منتشر شد كه اوقات همه را تلخ كرد: علي دايي براي اداي توضيحات به دادگاه احضار شد! ماجرا مربوط مي‌شود به جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي توسط علي‌دايي براي امدادرساني به زلزله‌زدگان. دادگاه علي دايي را احضار كرده تا از او بپرسد با پول‌هايي كه مردم به حسابش ريختند چه كرده. اين اولين‌باري نيست كه دايي در قبال اين موضوع دچار دردسر شده. دو بار مسدود شدن حساب بانكي و سخنراني‌ برخي از مسوولان در انتقاد به جمع‌آوري كمك توسط علي دايي، بخشي از مشكلات اين بازيكن سابق تيم ملي در روند كمك‌رساني بوده. هر بار نيز دايي با اداي توضيحات سعي كرده موانع را بر طرف كند تا بتواند با فراغ بال به كارش بپردازد و زودتر كار مردم را پيش ببرد.

اما توضيحات و ارايه مستندات و حضور هميشگي در روستاهاي تخريب شده و نظارت بر پيشرفت كار هم كافي نبوده تا عده‌اي قانع شوند كه علي دايي هدف ديگري جز كمك به مردم ندارد.واقعا مشخص نيست كه چرا دادسراي رسيدگي به جرايم پولي و بانكي، دايي را فراخوانده. در احضاريه دادگاه آمده كه علي دايي جهت اداي پاره‌اي از توضيحات پيرامون نحوه و چگونگي و ميزان جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي به منظور ارايه به زلزله‌زدگان كرمانشاه به دادگاه احضار شده. اين در حالي است كه علي‌دايي هميشه تصريح كرده كه فعاليت‌هاي دخل و خرجش كاملا شفاف بوده و همه مداركش موجود است. ضمن اينكه مردم خودشان تصميم گرفته‌اند به شخصي كه مورد اعتمادشان بوده پول بپردازند. اين پول متعلق به مردم است نه دستگاه‌هاي دولتي اول از همه اين حس را به جامعه القا مي‌كند كه نهادهاي مدني در كشور هيچ‌گونه مشروعيتي ندارند و به رسميت شناخته نمي‌شوند. انگار قرار نيست كه مردم بتوانند خودشان براي خودشان يك كاري بكنند. هميشه بايد يك نيروي فراتر و خارج از جامعه و مردم، خودش را هر طور شده در دل ماجرا جا كند و بايد و نبايدها را مطرح كند؛ از طرف ديگر جايگاه علي دايي به عنوان كسي كه سال‌هاست جزو محبوب‌ترين چهره‌هاي مردمي اين مملكت به حساب مي‌آيد باعث مي‌شود. كافي است به بازخورد احضار علي دايي در كانال‌ها و سايت‌هاي رسمي و غير سمي نگاه كنيد و ببينيد مردم بلافاصله چه واكنشي دارند. مطلقا هيچ كس در اين كشور تصور نمي‌كند كه يكي از ثروتمندترين آدم‌هاي كشور، كه البته هر چه به دست آورده از طريق فوتبال و تلاش خودش بوده، بخواهد با اين حربه پولي به جيب بزند.

اين دورترين تصوري است كه مي‌شود در مورد علي دايي داشت. افكار عمومي در مورد احضار علي دايي حقيقتا دچار چالش شده و طبيعتا از خودش مي‌پرسد اين همه فساد اقتصادي در كشور جريان دارد و مسوولان به جاي مقابله با آنها مي‌روند سر وقت كسي كه همه فعاليت‌هاي اقتصادي‌اش شفاف است؟ مي‌روند سراغ كسي كه دارد به مردم زلزله‌زده كمك مي‌كند؟ مردمي كه بعد از گذشت اين همه وقت از وقوع حادثه درگير مشكلات اوليه زندگي‌شان هستند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون