• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۷ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4207 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۲ مهر

خبر

نيكي هيلي خبر داد

توافق براي بازگشايي گذرگاه در بلندي‌هاي اشغالي جولان

نيكي هيلي، سفير مستعفي امريكا در سازمان ملل اعلام كرد كه سازمان ملل، اسراييل و سوريه بر سر بازگشايي گذرگاه قنيطره در بلندي‌هاي جولان به توافق رسيده‌اند. به گزارش ايرنا و به نقل از گاردين هيلي در بيانيه‌اي گفت كه بازگشايي گذرگاه به صلح‌بانان سازمان ملل اجازه خواهد داد تا تلاش خود را براي جلوگيري از عمليات در ناحيه بلندي‌هاي جولان بيشتر كنند. گاردين نوشت: نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل (UNDOF) بر منطقه غير نظامي شده بين جولان اشغالي توسط اسراييل و قسمت مربوط به سوريه نظارت داشته‌اند، اما عمليات صلح‌باني با جنگ داخلي سوريه متوقف شد. اين روزنامه در ادامه آورده است: اين نيروها گشت‌زني‌هاي خود را در اين ناحيه از نقطه مرزي ادامه دادند اما پس از آن با تسخير اين منطقه توسط القاعده در سال 2014 عقب‌نشيني كردند. پس از بازپس‌گيري قسمت سوري گذرگاه توسط نيروهاي دولت سوريه بازگشت نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل امكان‌پذير شد؛ طبق توافقي با وساطت روسيه كه در ماه جولاي با شورشيان شكل گرفت، اين منطقه از زمان تسخير شورشيان در آوريل 2015 به صورت كامل بسته شد و يكي از مهم‌ترين راه‌هاي مبادلاتي براي دولت را مسدود كرد. اسراييل در جنگ خاورميانه در سال 1967 بلندي‌هاي جولان را تسخير كرد و دوباره بر سر اين فلات راهبردي در سال 1973 با سوريه جنگيد. هيلي گفت: انتظار داريم سوريه و اسراييل هر دو براي صلح‌بانان سازمان ملل راه دسترسي و همچنين تعهدات مورد نياز آنها را فراهم كنند. همچنين از سوريه مي‌خواهيم تا اقدامات لازم را انجام دهد تا نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل بتوانند بدون دخالت به صورت موثر و ايمن مستقر شده و عمليات پاسباني را انجام دهند. هيلي افزود كه هر دو طرف بايد به توافقنامه 1974 متعهد بمانند و نيروهاي نظامي غير از صلح‌بانان سازمان ملل را از اين منطقه دور نگه دارند.

 

تشكر ترامپ از اردوغان براي آزادي كشيش محبوس امريكايي

«دونالد ترامپ» از تركيه به خاطر آزادي كشيش امريكايي و بازگشت وي به خاك امريكا قدرداني كرد. به گزارش فارس، دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در حالي كه قرار است روز يكشنبه با «آندرو برانسون» كشيش امريكايي در محل كاخ سفيد ديدار كند، از رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه به خاطر حكم آزادي وي تشكر كرد. ترامپ در حساب توييتري خود نوشت؛ هيچ توافقي با تركيه در زمينه آزادي و بازگشت برانسون به امريكا وجود نداشت. من براي گروگان‌ها توافق نمي‌كنم. با اين حال يك قدرداني از طرف امريكا وجود دارد كه مي‌تواند به روابط خوب ميان واشنگتن و تركيه منجر شود. اين در حالي است كه پيش از اين، روزنامه واشنگتن‌پست خبر داده بود كه توافقي پشت پرده بين آنكارا و واشنگتن براي آزادي برانسون از يك‌سو و لغو تحريم‌هاي امريكا عليه تركيه از سوي ديگر صورت گرفته است. برانسون كه از حدود 2 سال قبل در تركيه تحت بازداشت خانگي قرار داشت روز جمعه با حكم دادگاه تركيه به 3 سال حبس محكوم شد اما به دليل گذراندن 2 سال از اين حكم دولت تركيه به وي اجازه داد به امريكا بازگردد. برانسون به دليل مداخله در كودتاي سال 2016 در تركيه از سوي نيروهاي امنيتي اين كشور تحت بازداشت قرار داشت. دادستان‌هاي تركيه‌اي به دنبال صدور حكم 10 سال عليه وي بودند. وزارت خزانه‌داري امريكا به همين بهانه ۱۰ مردادماه وزراي دادگستري و كشور تركيه را به بهانه نقش‌آفريني در بازداشت برانسون در فهرست تحريم‌ها قرار داده بود. ترامپ ساعاتي پيش در حساب توييتري خود نوشت كه قرار است روز يكشنبه با برانسون ديدار كند.

 

سيسي: اجازه بازگشت اخوان‌المسلمين را نمي‌دهم

رييس‌جمهوري مصر تاكيد كرد كه تا زماني كه وي در قدرت است، اخوان‌المسلمين هيچ نقشي در اين كشور نخواهد داشت. به گزارش ايسنا، عبدالفتاح سيسي، رييس‌جمهوري مصر در مصاحبه با روزنامه الشاهد كويت گفت: مردم مصر هرگز بازگشت اخوان‌المسلمين به قدرت را نخواهند پذيرفت. تا زماني كه من در قدرت هستم، اخوان‌المسلمين هيچ نقشي در كشور نخواهند داشت. وي گفت: آنچه بهار عربي ناميده مي‌شود به دليل يك مساله اشتباه و با راهكاري اشتباه رخ داد اما مصر از اين آشوب سالم بيرون آمد. سيسي گفت: سوريه در حال خروج از بحران است و به تلاش براي بازسازي مجدد نياز دارد. وي بر لزوم افزايش تلاش‌ها و همكاري ميان كشورهاي عربي براي حمايت از امنيت ملي در برابر خطرات تاكيد كرد و گفت كه كشورهاي عربي با همكاري و همبستگي مي‌توانند سپر حمايتي را ايجاد كنند و مانع تجاوزات ديگر كشورها شوند. سيسي نگراني خود را از وجود ۳۶ هزار تروريست در سوريه كه از ساير كشورهاي جهان آمده‌اند، ابراز داشت و گفت: بعد از پايان جنگ‌ها اينها به كجا مي‌روند؟ احتمالا برخي طرف‌هاي اطلاعاتي از آنها براي نابودي منطقه سوءاستفاده كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون