• ۱۴۰۳ يکشنبه ۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4218 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۵ آبان

اندونزي به ازاي دادن هر 5 پلاستيك يك بليت اتوبوس مي‌دهد

مقابله با پلاستيك از اروپا تا آسيا

گروه اجتماعي

از اروپا تا جنوب شرق آسيا، دوره تازه‌اي از مقابله با «پلاستيك» آغاز شده است. در تازه‌ترين اين اقدامات اتحاديه اروپا مصوب كرد كه استفاده از 10 نوع محصول پلاستيكي يك‌بار مصرف كه از جايگزين‌هاي موجود برخوردارند، تا سال 2021 ممنوع شود. بنا بر اين تصميم كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به موجب اين طرح، ملزم خواهند بود 90 درصد از بطري‌هاي پلاستيكي را تا سال 2025 بازيافت كنند. به گزارش ايرنا، اتحاديه اروپا تنها يك‌چهارم از 25 ميليون تن ضايعات پلاستيكي توليدي خود در هر سال را بازيافت مي‌كند. كارشناسان اميدوارند كه قوانين جديد به كاهش بهاي پلاستيك‌هاي بازيافتي منجر شود. قوانين اتحاديه اروپا بايد در جريان مذاكراتي با كشورهاي عضو اين اتحاديه به تاييد و تصويب نهايي رسد.

طرح پيشنهادي فوق شامل ممنوعيت كامل استفاده از بشقاب‌ها و ظروف پلاستيكي، گوش‌پاك‌كن و ني‌هاي مخصوص نوشيدن مايعات مي‌شود و درخواست كاهش استفاده از ليوان‌هاي يك‌بار مصرف و ديگر محصولات مشابه مخصوص بسته‌بندي غذا را ارايه مي‌دهد. يكي از اعضاي پارلمان اروپا كه حامي اين طرح است، گفت كه چنانچه اين نهاد اقدامي انجام ندهد، تا سال 2050 پلاستيك‌هاي موجود در اقيانوس‌ها بيش از ماهي‌ها خواهد بود.

مقابله با پلاستيك از آلمان تا اندونزي

بسياري از كشورها پيش از اين براي مقابله با زباله‌هاي پلاستيكي قوانين تشويقي و محدود‌كننده بسياري تصويب كرده‌اند. براي نمونه در آلمان خريداران در صورتي كه بطري‌هاي پلاستيكي را به فروشگاه‌ها بازگردانند مبلغ مشخصي از پول پرداختي قبلي‌شان را دريافت مي‌كنند. در ساير كشورها هم چنين مشوق‌هايي با شيوه‌هاي مختلف پيش‌بيني شده است. در آسيا يكي از كشورهايي كه با مساله انبوه زباله‌هاي پلاستيكي روبه رو است اندونزي است. اين معضل در اندونزي به قدري جدي است كه پيش‌تر ارتش اين كشور براي كمك به پاكسازي محيط طبيعي از زباله‌هاي پلاستيكي وارد عمل شده بود. همچنين در اين كشور با گرته‌برداري از تجربه‌هاي موفق در اروپا، اقدامات تشويقي هم پيش‌بيني شده است. براي نمونه ارايه هر پنج پلاستيك برابر با يك بليت اتوبوس به حساب مي‌آيد. پيش‌بيني مي‌شود هر اتوبوس ماهيانه هفت تن زباله پلاستيكي جمع‌آوري كند.

ايران چه مي‌كند؟

در ايران هم مصرف پلاستيك بيداد مي‌كند. پيش‌تر ناهيد خداكرمي، رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه هر ايراني روزانه سه «پلاستيك» وارد محيط‌زيست مي‌كند، گفته است: در ايران سالانه بيش از ۲ ميليون تن پلاستيك توليد مي‌شود. به گزارش ايسنا، او با بيان اينكه براساس يك مطالعه در سازمان محيط‌زيست مشخص شد كه در هر غرفه ميوه و تر‌بار ۵/ ۸ كيلوگرم پلاستيك مصرف مي‌شود و در شمال تهران اين حجم پلاستيك ۱۳ كيلو و در شرق تهران شش كيلو بوده است، گفت: بنابراين روزانه ۲۱ تن و سالانه ۵/ ۷ ميليون تن كيسه پلاستيكي فقط در ميادين ميوه و تره‌بار استفاده مي‌شود. او همچنين گفت: هر ايراني به‌طور متوسط روزانه سه پلاستيك وارد چرخه محيط‌زيست مي‌كند. اما با اين وضعيت هنوز هم جديتي در سطح سياستگذاري براي مقابله با پلاستيك ديده نمي‌شود. چنان كه در تهران به عنوان پايتخت هنوز هم زباله‌هاي پلاستيكي به مدد زباله‌گردها جدا مي‌شوند و مديريت شهري هيچ برنامه منسجمي براي مديريت آن انجام نداده است.

در ماه‌هاي اخير با گران شدن مواد اوليه محصولات پتروشيمي قيمت نهايي پلاستيك هم در ايران افزايش يافته است. اين گران شدن محصولات پلاستيكي را مي‌توان به عنوان يك فرصت براي كاهش مصرف اين محصولات قلمداد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون