• ۱۴۰۳ شنبه ۳ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4220 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ آبان

آنچه بين راننده حرفه‌اي و راننده تفنني بايد فرق‌گذاشت

اقبال شاكري

با توسعه شهر‌‌نشيني و توسعه تكنولوژي، سمت و سوي شهرنشيني در تمام دنيا و در كشور ما به سمت هوشمند‌سازي است و با توجه به اينكه تكنولوژي‌هاي جديد اين اجازه را به مديريت‌هاي شهري داده كه بتوانند زندگي مردم را آسان‌تر و بعضا هم ارزان‌تر و ايمن‌تر كند، در نتيجه استفاده از نُرم‌ها و شكل‌هاي مجازي و آنلاين و اينترنتي و استارت‌آپ‌ها در خدمات شهري بسيار رونق گرفته است. كار بسيار خوبي هم هست چون سفرهاي درون شهري را خيلي كم مي‌كند، باعث ضبط و ثبت كردن اقدامات و معاملات و رفت و آمدها، پرداخت‌ها و دريافت‌ها مي‌شود و اين اقدامات را قابل پيگيري و پيگرد مي‌كند و به دليل اينكه سريع‌تر هم انجام مي‌شود، وقت مردم كمتر تلف مي‌شود و هزينه‌هاي مردم هم پايين مي‌آيد. يكي از اين روش‌هاي تكنولوژي محور و تسهيل‌كننده، جابه‌جايي مسافر درون شهر است. با توجه به اپليكيشن‌هايي كه اكثرا روي موبايل قابل نصب و استفاده است. اپليكيشن‌هاي حمل و نقل شهري هم اخيرا خود را در قالب شركت‌هاي مختلف نشان داده و به سرعت هم افزايش پيدا كرده. كاري هم كه مورد نياز مردم باشد و خوب انجام شود، خود به خود مردم را جلب خواهد كرد و كسي كه نخواهد از اين امكانات استفاده كند، هزينه‌هاي زندگي خودش را افزايش خواهد داد. خاطرم هست حدود 5 سال قبل كه يك شركت حمل و نقل شهري به صورت آنلاين ايجاد شد، اولين‌بار پيش ما آمد و چقدر هم استقبال كرديم. سوابقش موجود است كه حتي گفتيم بايد در لايه‌هاي حمل و نقل شهري هم يك سرويس آنلاين تاكسي داشته باشيم و تشويق كنيم كه شهرداري اين سيستم را راه‌اندازي كند ولي توجه نكردند و توسط شهرداري به وجود نيامد بلكه توسط بخش خصوصي راه‌اندازي شد كه اي كاش توسط شهرداري شروع مي‌شد. چون كسب و كار بسيار هوشمندانه‌اي است كه خيلي به مردم كمك مي‌كرد و امتيازش هم نصيب مديريت شهري مي‌شد. ما حتي يك نسخه پايين‌تر را هم پيشنهاد كرديم؛ به اين شكل كه پرداخت‌هاي تاكسي‌ها از طريق دستگاه‌هاي كارتخوان باشد چون مصوبه شوراي شهر درباره كرايه تاكسي‌ها، رقمي بود كه ما بايد اين رقم را رند مي‌كرديم و البته هميشه به سمت رقم كمتر رند مي‌كرديم كه به نفع مردم هم باشد اما بازهم سر 5 تومان و 10 تومان پول خرد هميشه بحث بود و زندگي تاكسي‌داران محترم دچار مشكل مي‌شد چون مردم پولي را با نارضايتي مي‌دادند يا پولي با نارضايتي دست مردم مي‌ماند و هميشه چالش وجود داشت. ما اعلام آمادگي كرديم كه شهرداري با يك بانك طرف قرارداد باشد و دستگاه كارتخوان را در تاكسي‌ها نصب كند كه مردم با كارت بانكي همان رقم تعرفه مصوب شوراي شهر را بپردازند. امروز هم اين شركت‌هاي حمل و نقل اينترنتي كار خوبي انجام مي‌دهند و بايد از حضورشان استقبال كنيم، منتها اين شركت‌هاي اينترنتي به يك كسب و كار دوگانه تبديل شده‌اند. از طرفي چون از اپليكيشن استفاده مي‌كنند، بايد با وزارت ارتباطات و سازمان تنظيم مقررات راديويي در ارتباط باشند و از آنها مجوز بگيرند. از طرف ديگر چون مسافر جابه‌جا مي‌كنند بايد با تاكسيراني و سازمان حمل و نقل شهرداري در ارتباط باشند و از آنها هم مجوز بگيرند كه صلاحيت‌شان از طرف آنها هم تاييد شود و ما هم موافق اين كار هستيم اما تا جايي كه اطلاع داشتيم، در آن زمان اين اتفاق نيفتاد و اختلاف تاكسيراني با اين شركت‌ها هم از اينجا به وجود آمده كه اين شركت‌ها قبل از دريافت مجوز از تاكسيراني يا معاونت حمل و نقل ترافيك يا شوراي عالي ترافيك، مجوز اپليكيشن گرفتند. اتفاقا فعاليت اين شركت‌ها باعث شد كه تاكسي‌هاي تلفني هم دچار مشكل شدند و لطمه خوردند چون ما به موسسات تاكسي تلفني پيشنهاد كرديم كه شما هم شركت ايجاد كنيد چون رانندگان خودتان را مي‌شناسيد و تنها شرط، برگزاري دوره آموزشي است اما اين موسسات مي‌گفتند بعضي راننده‌ها مسن هستند و ما هم گفتيم با رضايت خودشان، مجوز را به فرزندشان بدهيد چون آموزش موبايل كار پيچيده‌اي نيست همان‌طور كه خيلي افراد آموزش ديدند و وارد كار شدند. اعتراض ديگر تاكسيراني اين بود كه رانندگان اينترنتي، شغل‌شان حمل و نقل مسافر نيست و تفنني وارد كار شده‌اند و نمي‌توانيم صلاحيت اين افراد را تاييد كنيم چون كار اصلي‌شان حمل و نقل مسافر نيست. ما در اين مورد هم مي‌گفتيم اين مساله هم قابل مديريت است و نيازي به حضور تمام‌وقت نيست اما تاكسيراني قبول نداشت و مي‌گفت شغل اصلي بايد رانندگي باشد در غير اين‌صورت حضور اين افراد باعث مي‌شود كسب و كار تاكسي‌ها از رونق بيفتد؛ درحالي كه به نظر من مي‌شود تفكيك كرد كه رانندگان تمام وقت نسبت به رانندگان تفنني از مزايايي برخوردار شوند چون به هر حال، رانندگان تفنني، درآمد رانندگي را بابت كمك خرج زندگي استفاده مي‌كنند اما حتي اين گروه هم نبايد طرد شوند. تاكسيراني هم بالاخره بايد وارد حمل و نقل اينترنتي بشود؛ چه امسال و چه دو سال بعد چون سمت و سوي زندگي شهري به سمت برنامه‌ريزي هوشمند و آنلاين است و هر كه از اين چرخه عقب بيفتد، ضرر مي‌كند.

عضو سابق شوراي شهر تهران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون