• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۱ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4223 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۲ آبان

هشدار نسبت به كاهش مشاركت مردم در كمك به نيازمندان

گروه اجتماعي| وقوع دو اتفاق طي روزهاي اخير بحث درباره نياز افراد آسيب‌پذير و توجه مردم را دوچندان كرده است. اتفاق نخست، برگزاري نشست «سلامت روان و گرايش به اعتياد» توسط جمعيت امداد دانشجويي امام علي(ع) و هشدار سخنران حاضر در اين نشست و يكي از اعضاي اين انجمن غير دولتي نسبت به كاهش حمايت‌هاي مردمي از اقشار فرودست جامعه بود. آنچنان كه خبرگزاري مهر در گزارش خود نوشته، مريم كياني و از اعضاي اين انجمن غير دولتي، در سخنان خود هشدار داده است: « سطح مطالبات و سبك زندگي مردم به دليل بحران‌هاي موجود مثل نوسانات بازار ارز و طلا نسبت به گذشته تغيير بسياري كرده و كمبود برخي كالاهاي اساسي و هجوم بي‌رويه مردم براي خريد اين كالاها از جمله مشكلاتي بوده كه جامعه در سال گذشته با آن دست به گريبان بوده و از ارديبهشت امسال كه برجام با مشكل مواجه شد شاهد ترس و نگراني مردم در سطح جامعه بوديم و متاسفانه شاهد بي‌توجهي جامعه نسبت به مشكلات حاشيه‌نشين‌ها و طبقات فرودست و دهك‌هاي پايين هستيم كه البته در چنين بحران‌هايي بيشترين آسيب متوجه اين افراد است.»

در گزارش مهر همچنين آمده است كه سعيد مدني؛ جامعه شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعي هم به عنوان سخنران اين نشست ضمن طرح سوالي اظهار داشته كه: «در ابتدا بايد فهميد كه آيا جامعه ما امروز در شرايط بحراني به‌سر مي‌برد؟ در شرايط بحراني ما با وضعيت متشنجي مواجه مي‌شويم كه آسيب‌زا است و مي‌تواند منجر به اضمحلال اجتماعي شود و در كل وضعيتي به وجود مي‌آيد كه قابل تحمل نيست. دولت‌ها دايم در معرض بحران قرار دارند چون وظايف و مسووليت‌هايي دارند و بايد به مجمو‌ع مشكلات جامعه پاسخ دهند. اگر موفق به حل مشكلات شوند از بحران دور مي‌شوند و چنانچه موفق به حل مشكلات نشوند دچار بحران مي‌شوند. براي مثال اعتياد 30 سال پيش يك مشكل اجتماعي بود كه از طريق ساز و كارهاي موجود در آن زمان قابل حل بود ولي نه تنها حل نشد كه در طول زمان پديده پيچيده‌تري شد تا جايي كه امروزه به صورت بحران درآمده است.»

اما اتفاق دوم كه به فاصله يك روز پس از برگزاري اين نشست توسط خبرگزاري‌ها منتشر شد، مرگ دو كارتن خواب در منطقه 21 تهران بود. اصل خبر اين بود كه «روز پنجشنبه؛ 10 آبان ماه، دو كارتن‌خواب در پارك استقلال تهرانسر، فوت كرده‌اند.»

در حالي كه شائبه فوت اين بي‌خانمان‌ها بر اثر سرمازدگي مطرح بود، مسوولان شهرداري اعلام كردند كه مرگ ناشي از سوءمصرف بوده و تاكيد داشتند كه اين دو كارتن‌خواب، نزديك يكي از سامانسراهاي شهرداري جان باخته‌اند و بنابراين، اگر از سرما عاجز بودند، مي‌توانستند به سامانسرا پناه ببرند. اما امير اريازند؛ شهردار شب تهران، روايت ديگري از اين اتفاق داشت و در صفحه توييتر خود نوشت: «در پي گزارش فوت دو تن از معتادان در پارك استقلال تهرانسر به عنوان شهردار شب تهران در محل حاضر شدم، عوامل پليس آگاهي و شهردار شب ناحيه و منطقه هم بودند. تنها به فاصله چندصدمتر مددسراي منطقه‌‌21 در دست تعمير بود. معاون اجتماعي و شهردار منطقه تلفني قول بازگشايي فوري دادند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون