• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

كتابخانه

آموزش فلسفه

چه چيزهايي را مي‌توانيم درباره جهان و خودمان با قطعيت بدانيم؟ آيا مي‌توان وجود خدا را اثبات كرد؟ ارتباط ذهن و جسم چگونه است؟ عدالت چيست؟ جامعه چگونه بايد سازمان يابد؟اين كتاب درآمدي است بر آراي فيلسوفان بزرگ در پاسخ به اين سوال‌ها. در اين كتاب مختصر و مفيد مسائل محوري فلسفه و اصطلاحات اصلي آن از دوران كهن تا امروز مطرح مي‌شود.«خودآموز فلسفه» نوشته تامپسون با ترجمه بهروز حسني براي بار پنجم توسط انتشارات «نشر نو» به چاپ رسيده است. از جمله مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به فلسفه چيست؟ سبك‌هاي مختلف استدلال، فلسفه و تفكر غربي، اثبات‌گرايي منطقي، فلسفه دين، ويژگي زبان دين، ذهن و جسم، فلسفه علم، فلسفه اخلاق، دورنماي فلسفه امروز، ساختارگرايي و... اشاره كرد.

استدلال؛ سلاح فيلسوف

«فقط استدلال» مروري اجمالي بر ۱۰۰ نمونه از مهم‌ترين استدلال‌هاي فلسفي است اما به تعبير نويسندگانش، فهرستي جامع و مانع نيست و قطعا انتخاب اين ۱۰۰ استدلال، خالي از مناقشه نيست. در اين حوزه، چاپ معياري كه بي‌چون و چرا مورد پذيرش همه باشد، وجود ندارد. شايد استدلال‌هايي كه امروز با ارزش هستند، در آينده ديگر باارزش شمرده نشوند. به اعتقاد نويسندگان اين اثر، استدلال، سلاح فيلسوفان است. همه افراد تجربيات و احساسات و عقايد شخصي دارند و اينها اموري ذهني است، از اين رو فلسفه به عقل به عنوان مبنايي مشترك متوسل مي‌شود تا ادعاها را به صورت عيني ارزيابي كند. استدلال منطقي مستقل از تعهدات سياسي و مذهبي است. به بيان ساده مي‌توان گفت كه هر استدلالي يا معتبر است يا معتبر نيست.«فقط استدلال» (مهم‌ترين ۱۰۰ استدلال فلسفه غرب) نوشته مايكل بروس و استيون باربن با ترجمه ميثم محمداميني به تازگي توسط «نشر نو» به چاپ سوم رسيده است.چاپ اول ترجمه فارسي اين كتاب سال گذشته توسط نشر نو عرضه شد و حالا به چاپ سوم رسيده است.

امريكا؛ از پيش تا پس از انقلاب

توافقي كه ميان امريكا و ايران صورت گرفته بود بر مبناي آن سيا اطلاعات مربوط به مخالفان رژيم را از طريق ساواك دريافت مي‌كرد و دخالت مستقيم در كسب اين قبيل اطلاعات نداشت، از جمله عوامل اساسي اين نقصان اطلاعاتي است. دولت كارتر به دليل ميلي كه براي حفظ روابط حسنه با حكومت پهلوي داشته است به اين توافق پايبند بوده و همين موضوع باعث مي‌شود نتواند شناخت درستي از آنچه در سال 1357 در ايران رخ مي‌داده است به دست آورد.كتاب «سياست خارجي امريكا و انقلاب ايران؛ تعامل و تقابل استراتژيك در دوره پهلوي و پس از انقلاب» با ترجمه محمدشمس‌الدين عبداللهي‌نژاد به تازگي توسط انتشارات ققنوس در 375 صفحه، منتشر شده است.

برگه‌هاي ويتگنشتاين

«برگه‌ها» در حقيقت به نيت تدوين در قالب يك كتاب يكپارچه و منسجم نگاشته نشده بود. «برگه‌ها» قطعه‌هاي گوناگوني از نوشته‌هاي ماشين شده يكي از بزرگ‌ترين مردان تاريخ فلسفه است.اين قطعه‌ها بين سال‌هاي ۱۹۲۹ تا ۱۹۴۸ نوشته شده‌اند. نكته اين است كه يادداشت‌هاي تدوين شده در قالب كتاب «برگه‌ها» از قرار معلوم از نظر خود ويتگنشتاين ارزش خاصي داشته‌اند و به گفته مترجم، «ويتگنشتاين شناساني هستند كه معتقدند آينده ويتگنشتاين پژوهي بيشتر معطوف به اين اثر خواهد بود.» مالك حسيني از خوانندگان احتمالي كتاب جمع و جور «برگه‌ها» مي‌خواهد كه برگه‌ها را به همان ترتيبي بخوانند كه ويتگنشتاين مي‌پسنديد: «آهسته و ژرف، بارها و بارها.»و «برگه‌ها» نوشته ويتگنشتاين با ترجمه مالك حسيني براي بار دوم توسط انتشارات هرمس به چاپ رسيده و هم‌اكنون در دسترس علاقه‌مندان به مباحث فلسفي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون