• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

در بحث فني پيشرفت‌هاي خوبي رخ داده است

گروه ديپلماسي| آخرين نشست خبري سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در سال 93 به سوال‌هايي عمدتا در خصوص مذاكرات هسته‌اي جاري ايران و 1+5 در لوزان، گزارش احمد شهيد در خصوص مسائل حقوق بشر در ايران و مباحث حقوقي توافق جامع هسته‌اي گذشت. خانم سخنگو در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه از لوزان و مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 چه خبر جديدي در دست است، گفت: گفت‌وگوهاي بسيار فشرده و حساسي در لوزان در جريان است. تاكنون چندين دور مذاكرات ميان علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي و ارنست مونيز، وزير انرژي ايالات متحده برگزار شده است. علاوه بر اين شاهد نشست‌هاي متعدد وزير امور خارجه كشورمان با همتاي امريكايي هم بوديم. در كنار اين تحولات، مديران سياسي 1+5 هم كه راهي لوزان شده‌اند، با هم ديدارهايي خواهند داشت. تلاش بي‌وقفه در لوزان ادامه دارد و مذاكرات به مرحله بسيار حساس و پيچيده‌اي رسيده است. در حال حاضر تلاش‌ها بر كاستن از فاصله‌ها در مذاكرات متمركز است. در حوزه بحث‌هاي فني پيشرفت‌هاي خوبي صورت گرفته است و تقريبا همان‌گونه كه آقاي صالحي هم تاكيد داشتند بخش زيادي از مسائل فني حل شده و مباحث سياسي در خصوص تحريم‌ها ادامه دارد. مسائل مطرح داراي ابعاد حقوقي بسيار پيچيده‌اي هستند و بايد منتظر بمانيم تا ببينيم كه در روزهاي آتي در مذاكرات چه مباحثي مطرح و چگونه پيش خواهد رفت. 
‌ سوال ديگر «اعتماد» از سخنگوي وزير امور خارجه اين بود كه گزارش‌ها و جو‌سازي‌هايي كه توسط احمد شهيد در خصوص ايران صادر مي‌شود عملا به مساله‌اي هزينه‌ساز براي ايران در سطح بين‌المللي بدل شده است. جمهوري اسلامي ايران چه برنامه‌اي براي حل اين مساله دارد؟ 
افخم در پاسخ گفت: مساله حقوق بشر كاملا سياسي و از سازوكارهاي حقوق بشري تقريبا خارج شده است. اراده‌اي فراتر از مساله حقوق بشري در حال پيشبرد مساله ادعاي نقض حقوق بشر در ايران است. جمهوري اسلامي ايران با همه سازوكارها و عوامل مرتبط در زمينه حقوق بشر همكاري كرده و حضور فعال در شوراي حقوق بشر دارد. همچنين گزارش UPR كه ايران سالانه تهيه مي‌كند و آخرين مورد آن كه بسيار گزارش خوب و موثري بود حاكي از اين همكاري‌هاست. اين مسائل نشان مي‌دهد كه ايران به عنوان يك عضو مسوول و فعال كه خود به مساله حقوق بشر توجه جدي دارد در حال همكاري با نهادهاي مربوطه است. در عين حال ما شاهد تلاش‌هاي سياسي معاندين و مغرضان و كساني كه به دنبال بهره‌برداري‌هاي سياسي از مساله حقوق بشر هستند، نيز هستيم. به نظر ما بايد به اين مساله به شكل فني نگاه كرد و به پيشرفت‌ها و واقعيت‌هاي موجود در كشور توجه جدي شود. پاسخ‌هاي فني و كارشناسي ايران در گزارش‌ها قيد و مستندات ما هم ارايه مي‌شود كه اين مسائل هم بايد در گزارش‌ها منعكس شود كه متاسفانه اين‌طور نيست. در عين حال مباحث حقوق بشر بحثي است كه دولت جمهوري اسلامي ايران كاملا به آن واقف است و به عنوان يكي از مسووليت‌هاي داخلي خود براي ارتقاي وضعيت حقوق بشر شهروندان تلاش مي‌كند. لازم به ذكر است كه نمايندگان و هيات‌هايي كه از جمهوري اسلامي ايران براي ارايه گزارش در اين خصوص به ژنو يا نيويورك رفته‌اند ديدارهايي با احمد شهيد داشته‌اند و نكات را صريحا به ايشان منتقل كرده‌اند و مستندات غيرواقعي را كه ايشان به آن استناد كرده‌اند هم مورد نقد قرار گرفته است. 
ديگر سرفصل‌هاي مهم سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه به شرح زير است: 
 ‌ موضوع صادر نشدن ويزا از سوي عربستان مشكلات فني است و در تلاشيم تا كمك كنيم موضوعات فني رفع شود تا شرايط براي فعاليت موثر كنسولگري‌هاي عربستان در ايران فراهم شود. 
 ‌ جمهوري اسلامي ايران از همان ابتداي مذاكرات اعلام كرده است كه خواسته‌اش لغو همه تحريم‌هاست. بر اين اساس مذاكرات را شروع كرديم و دنبال مي‌كنيم تا براي اين مساله راه‌حل‌هايي يافت شود. 
 ‌ ما تقريبا در طول يك سال و نيم گذشته گفت‌وگوهاي جدي را با همسايگان شروع كرديم. اولويت سياست خارجي ايران داشتن روابط خوب و ممتاز با همسايگان است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون