• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3209 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۸ اسفند

همه چشم انتظار كارت معافيت از سربازي هستند

اعتماد| مراكز پليس +10 اين روزها پر از سربازان غايبي است كه مي‌خواهند سربازي خودشان را بخرند. صف‌هاي طولاني در اين مراكز و كلافه‌شدن مسوولان پليس +10 نشان از استقبال زياد مردم براي خريد سربازي است. آقاي ميري در صف ايستاده تا براي پسرش كه 10 سال است در كانادا زندگي مي‌كند، فرم‌هاي خريد سربازي را پر كند تا پسرش بتواند پس از 10 سال به كشور برگردد، او به «اعتماد» گفت: «بايد از مسوولان براي اين كار تشكر كنم كه اين امكان را فراهم كردند تا آنهايي كه سال‌ها از كشورشان دور بودند بعد از مدت‌ها برگردند، من هم آمدم براي پسرم اين كار را انجام دهم.»
اما سردار موسي كمالي، جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح 20 اسفند ماه با بيان اينكه تاكنون برابر اطلاعات ما، بيش از 250هزار نفر در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند، گفت: بعد از سال 94، ثبت‌نام متوقف خواهد شد و مراحل رسيدگي به وضعيت افراد، دريافت وجه و صدور كارت آغاز مي‌شود. پس از انجام مراحل ثبت‌نام و دريافت وجه، مجددا در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد شد، بنابراين درخواست ما از متقاضيان اين است كه تا پيش از اتمام سال، نسبت به درخواست خود، در دفاتر پليس + 10 اقدام كنند. كمالي با اشاره به برخي ايراداتي كه شوراي نگهبان به لايحه بودجه 94 گرفته است، خاطرنشان كرد: تا آنجا كه ما اطلاع داريم، شوراي نگهبان ايرادي به اين بخش از قانون بودجه نگرفته و ان‌شاءالله جريمه ريالي مشمولان غايب داراي بيش از هشت سال غيبت در سال 94 اجرايي خواهد شد. 

به جاي سربازي كار كردم
تا قبل از اينكه مدت خريد سربازي تمديد شود حجم درخواست‌ها بسيار زياد بود اما به محض اينكه تمديد شد مردم فرصت بيشتري دريافت كردند كه مدارك خودشان را كامل كنند. مرتضي يكي از كساني است كه با مدرك ديپلم آمده تا سربازي خودش را بخرد، او مي‌گويد: من بعد از اينكه ديپلم گرفتم به دليل مشكلات مالي كه داشتم نتوانستم به دانشگاه بروم. به همين خاطر تصميم گرفتم تا وارد بازار كار شوم و كار آزاد انجام دادم در اين سال‌ها گاهي اوقات به مشكلات جدي برمي‌خوردم، اما امروز واقعا از اينكه مي‌توانم در سن 33 سالگي راحت كار كنم و معاف شوم خوشحال هستم.»
كمالي همچنين از تعيين سه محدوديت براي اين دسته از افراد خبر داد و گفت: بر اين اساس افرادي كه از طريق پرداخت جريمه ريالي كارت معافيت از سربازي دريافت كرده‌اند امكان نماينده شدن براي مجلس را نخواهند داشت و نيز نمي‌توانند كانديداي شوراي شهر و روستا شوند. علاوه بر آن اين دسته از افراد اجازه ندارند در دستگاه‌هاي دولتي و وابسته به دولت سمت مدير يا بالاتر از آن را داشته باشند. ميلاد كه آمده تا سربازي خودش را بخرد درباره محدوديت‌هايي كه در ادامه براي آنها در نظر گرفته شده است مي‌گويد: «اين محدوديت‌ها هم براي عده‌اي مهم به حساب مي‌آيد چون در بعضي از شهرستان‌ها نماينده مجلس يا شوراي شهر شدن كاري مهم به حساب مي‌آيد اما به نظرم يكي از مهم‌ترين اتفاقاتي كه براي سربازان غايب اهميت دارد مساله گذرنامه است.»

خريداران گذرنامه دريافت مي‌كنند
مردمي كه در پليس +10 حضور دارند بيشتر مربوط به خريد سربازي مي‌شوند و عده كمي دنبال كارهاي متفرقه خودشان هستند. رضا يكي ديگر از كساني است كه در صف ايستاده تا براي برادر خودش فرم‌هاي خريد سربازي را پر كند. او مي‌گويد: «برادر من هشت سال پيش به آلمان رفت تا درس بخواند و پس از آن ديگر به خاطر سربازي به كشور برنگشت و پدرو مادرم الان هشت سال مي‌شود كه او را نديده‌اند اما با اين كار او مي‌تواند هم براي كار به كشورش برگردد و هم براي ديدن خانواده. او بارها گفته است كه دوست دارد در كشور خودش كار كند.»
اميد 12 سالي مي‌شود كه سرباز غايب به حساب مي‌آيد، نگراني او درباره دريافت گذرنامه است. او مي‌گويد: ما شنيديم كه نمايندگان مجلس مي‌خواسته‌اند كاري كنند تا كساني كه سربازي‌شان را مي‌خرند نتوانند گذرنامه دريافت كنند اما نمي‌دانيم بالاخره ما مي‌توانيم از كشور خارج شويم تا نه. واقعا اگر اين‌گونه باشد اصلا فايده‌اي ندارد خريد سربازي. گرفتن گذرنامه يكي از مهم‌ترين دلايل خريد سربازي است. 
در همين رابطه كه گفته مي‌شود مشمولان داراي هشت سال غيبت و بيشتر از آن، پس از پرداخت جريمه ريالي ديگر امكان گرفتن گذرنامه و خروج از كشور را نخواهند داشت، كمالي گفت: چنين چيزي به هيچ عنوان صحت ندارد و تمام مشمولاني كه داراي هشت سال غيبت يا بيشتر از آن هستند پس از پرداخت جريمه ريالي از سربازي معاف خواهند شد و كارت معافيت به آنان داده مي‌شود، بنابراين آنان نيز مي‌توانند مانند ديگر افرادي كه وضعيت سربازي‌شان مشخص شده براي دريافت گذرنامه خود اقدام كنند. 

72 درصد ثبت‌نام‌كنندگان متاهل هستند
عده‌اي هم هستند كه مدارك آنها ناقص است و براي تكميل مدارك راه زيادي را بايد پشت سر بگذارند. حسين كه مداركش براي ثبت‌نام ناقص است، مي‌گويد: دانشگاه من كه در سال 82 از آن فارغ‌التحصيل شده‌ام مدارك را كامل در اختيار من نگذاشته و اصلا نامه براي من رد نكرده است. حالا بايد از تهران به مشهد بروم و اميدوارم كه در زمان باقي مانده بتوانم ثبت‌نام كنم؛ ما شنيده‌ايم كه ديگر اين زمان تمديد نخواهد شد. كامران به مشكلات مالي‌اش اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «من شش سال پيش ازدواج كردم و بيشتر در اين سال‌ها كه به سربازي نرفتم مشغول كار كردن بودم و به تازگي بچه‌دار شده‌ام اما اين هزينه براي ما خيلي زياد است و مجبور شده‌ام تا وام بگيرم. البته بايد در ماه بخشي از حقوقم را به اين مساله اختصاص دهم، كمي اين ارقام براي كساني كه داخل ايران هستند زياد است.»
اين در حالي است كه جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه درباره اينكه چه تعداد از ثبت‌نام‌‌كنندگان متاهل هستند، خاطرنشان كرد: «تا به اين لحظه برابر آمارها حدود 72 درصد از ثبت‌نام‌كنندگان متاهل بوده و 28 درصدشان نيز مجرد هستند. همچنين از ميان افراد متاهل، قريب به 42 درصد فاقد فرزند بوده و 58 درصدشان نيز داراي فرزند هستند. كمالي افزود: 29 درصد از ثبت‌نام‌كنندگان داراي يك فرزند، 19 درصد داراي دو فرزند، شش درصد داراي سه فرزند و مابقي داراي چهار يا بيش از چهار فرزند هستند.» حالا بايد منتظر ماند تا در آخر اسفند ماه و اوايل سال جديد منتظر شنيدن خبرهاي ديگري درباره سربازي باشيم كه دقيقا چند نفر سرانجام در اين طرح ثبت‌نام كرده‌اند و نخستين نفراتي كه كارت معافيت از سربازي‌شان به دست شان مي‌رسد چه كساني هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون