• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

اولين گذار تاريخي قدرت درنيجريه

انتخابات رياست‌جمهوري كه يك هفته مردم نيجريه را خانه‌نشين كرده بود، به نخستين انتقال قدرت مسالمت‌آميز در اين كشور منجر شد. نيجريه‌اي‌ها نگران تكرار وقايع پس از انتخابات رياست‌جمهوري چهار سال پيش در اين كشور بودند كه منجر به مرگ حدود هزار تن شده بود. اما اين اتفاق رخ نداد و در حالي كه محمد بوهاري توانست در برابر گودلاك جاناتان رييس‌جمهور اين كشور به پيروزي دست يابد، انتقال قدرت دموكراتيك در نيجريه صورت پذيرفت تا مردم نيجريه اطمينان حاصل كنند كه در آينده كشور خود سهيم هستند. در اين انتخابات محمد بوهاري كه از حمايت مسلمانان اين كشور برخوردار بود توانست گودلاك جاناتان، رييس‌جمهور نيجريه را كنار بزند. جاناتان نيز با قبول شكست خود، در تماسي تلفني پيروزي رقيب خود را به وي تبريك گفت؛ اقدامي كه شايد براي نخستين‌بار در تاريخ سياسي نيجريه رخ داد.  براساس نتايج رسمي اعلام‌شده در ۳۶ ايالت نيجريه، بوهاري در اين انتخابات 15ميليون و 400هزار راي كسب كرده است درحالي كه گودلاك جاناتان رييس‌جمهوري كنوني اين كشور توانسته 13 ميليون و 300 هزار راي را از آن خود كند. جاناتان كه از سال ۲۰۱۱ ميلادي در قدرت بود، در دوران رياست‌جمهوري‌اش با چندين رسوايي فساد مالي مواجه شد و طي سال‌هاي اخير نيز با چالش تروريست‌هاي بوكوحرام مواجه بود كه باعث نا‌امني در اين كشور شده بود كه مي‌توان آن را مهم‌ترين عامل شكست جاناتان در برابر بوهاري دانست. از جمله وعده‌هاي انتخاباتي محمد بوهاري مبارزه با تروريسم بود و او پيش از انتخابات گفته بود از مردم نيجريه مي‌خواهد كه براي مبارزه با گروه بوكوحرام، او را انتخاب كنند.

محمد بوهاري متولد 17 دسامبر 1942 است. او كه به تازگي عنوان رييس‌جمهور منتخب جمهوري فدرال نيجريه را گرفته، سرلشكر بازنشسته ارتش نيجريه است كه پيش‌تر ديكتاتور نظامي ناميده مي‌شد.
حزب بوهاري به نام «همه ترقي‌خواهان»، پيش از اعلام نتايج انتخابات، خود را پيروز اين انتخابات دانسته بود. اما به هر حال گودلاك جاناتان كه تاكنون قدرت را در اختيار داشت، پيروزي او را پذيرفته است. اين نخستين بار در تاريخ نيجريه است كه يك حزب مخالف به شكل دموكراتيك
حزب حاكم را بركنار كرده و حكومت را به دست گرفته   است.
اين در حالي است كه به خاطر سال‌ها حكومت ديكتاتوري‌هاي نظامي، از زمان استقلال نيجريه از بريتانيا در سال ۱۹۶۰ ميلادي اين هشتمين انتخابات رياست‌جمهوري و پنجمين مورد پس از برقراري  دموكراسي در سال ۱۹۹۹ بود.
محمد بوهاري از ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ در پي يك كودتاي نظامي رييس دولت نيجريه بود.  
يكي از مهم‌ترين شعارهاي كمپين تبليغاتي بوهاري، مقابله با گروه بوكو حرام بود. از سال ۲۰۰۹ بر اثر حملات و بمب‌گذاري‌هاي بوكو حرام در نيجريه، بيش از ۱۳ هزار نفر كشته و 5/1 ميليون نفر بي‌خانمان شده‌اند. بوهاري پس از پيروزي در انتخابات نيجريه گفت: با تجربه‌اي كه من به عنوان يك نظامي دارم، فكر مي‌كنم ما بايد به سرعت روحيه ارتش نيجريه و سازمان‌هاي آن را تقويت كنيم، سلاح بخريم، آموزش‌هاي جديد ارايه دهيم و دوباره سازمان‌دهي كنيم. همه   اينها  بسيار  ضروري‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون