• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3212 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين

كتاب اقتصادي كه استاد مصطفي ملكيان خواندن آن را توصيه كردند كدام است؟


مصطفي ملكيان در يادداشتي مرقوم كردند كه «كتاب اقتصاد براي همه نوشته دكتر علي سرزعيم را از حيث پنج فضيلت بزرگي كه براي هر كتاب، رساله و مقاله خوب قايلم يعني از لحاظ هدفمندي، آسان‌يابي، عدم خروج از موضوع بحث، نزديكي هرچه بيشتر به مسائل و مشكلات عيني، واقعي و هرروزه و اجتناب از هرگونه
فضل‌فروشي، خودنمايي و رجزخواني نويسنده، بسيار ممتاز مي‌بينم.
اين‌گونه نوشته‌ها فارغ از موضوع بحث‌شان به توسعه و تعميق فرهنگ و عقلانيت جامعه مدد بسيار مي‌رسانند و از اين جنبه بجد قابل توصيه‌اند. اميد مي‌برم كه علي سرزعيم به نشر نوشته‌هاي بسيار بيشتري از اين دست توفيق يابد.»
معرفي كتاب از سوي نويسنده
بسياري از افراد دوست دارند كه از بحث‌هاي اقتصادي كه در رسانه‌ها درمي‌گيرد سردرآورند. دوست دارند معناي آمار و ارقام اقتصاد كلان را بفهمند و دلالت آن را در زندگي روزمره‌شان متوجه شوند. تاكنون كتابي كه به شكل رضايت‌بخشي به اين افراد در جهت تحقق اين هدف ياري رساند وجود نداشت. كتاب‌هاي اقتصادي يا بسيار پيچيده و فني هستند يا كتاب‌هايي مقدماتي‌اند اما معطوف به اقتصاد كشورهاي غربي، خصوصا امريكا نوشته شده‌اند و خواننده حتي اگر حوصله كند كه فرمول‌ها و نمودارهاي آن را بفهمد ربط آن مطالب را به وضعيت اقتصاد ايران و مباحث روز در‌نمي‌يابد.
از سوي ديگر سال‌هاست كه مباحث اقتصاد ايران را از نزديك دنبال مي‌كنم و طي ۸ سال گذشته بيش از ۳۰۰ سرمقاله و مطلب در روزنامه‌هاي اقتصادي و رسانه‌هاي عمومي در مورد سياست‌هاي اقتصادي منتشر كرده‌ام. وبلاگ اقتصادي «دوستدار سقراط» نيز از ۱۰ سال پيش تاكنون در همين جهت فعال بوده است. در اين مدت پيوسته با اين واقعيت روبه‌رو بوده‌ام كه اگر مباني اقتصاد به‌درستي براي افراد تشريح نشود امكان تشخيص صحيح سياست‌هاي اقتصادي غلط از درست را نخواهند داشت و افراد به‌سادگي فريب سخنان زيبا يا وعده‌هاي فريبنده و مردم‌پسند را مي‌خورند. تجربه نوشتن در روزنامه‌ها و رسانه‌هاي عمومي به من آموخت تا چگونه با مخاطبان غيراقتصادخوانده بايد ارتباط برقرار كرد و چگونه مباحث تخصصي و پيچيده را به زبان ساده بيان كرد.
كمبود يادشده و تواني كه در خود سراغ داشتم مرا بر آن داشت تا كتابي تحت عنوان اقتصاد براي همه تدوين كنم. جلد اول آن كه به اقتصاد كلان اختصاص يافته اخيرا توسط انتشارات ترمه منتشر شده است. نسخه پيش‌نويس كتاب را به اساتيد معروف اقتصاد كشور عرضه و تاييد آنها را دريافت كردم. وسواس من موجب شد تا آن را به دكتر صالحي‌اصفهاني، استاد دانشگاه ايلي‌نوي امريكا نشان دهم و همين امر زمينه‌ساز نزديك به ۵۰ ساعت مباحثات تلفني و گاه حضوري شد.
ايشان با دقت نظر مثال‌زدني و دانش قابل‌تحسيني كه داشتند در بهبود، اصلاح و تكميل كتاب بسيار ياري كردند و نهايتا نيز مقدمه‌اي عميق و خواندني بر كتاب نوشتند. دكتر هادي صالحي اصفهاني در بخشي از مقدمه نگاشته‌اند: «امروزه علم اقتصاد موفق‌ترين علم در ميان علوم اجتماعي ارزيابي مي‌شود چراكه با اتكا به ابزار رياضي توانسته روش‌هايي اصولي براي مطالعه، تبيين و پيش‌بيني پديده‌هاي اجتماعي ارايه كند. اما پيشرفت آن، همزباني ميان دانش‌آموختگان رشته اقتصاد و توده مردم را بيش از پيش كاهش داده است. قريب به يك دهه است كه اقتصاددانان در امريكا و اروپا متوجه اين نقطه ضعف شده‌اند و قدم‌هايي در جهت رفع اين خلأ برداشته‌اند، ولي اين فاصله كماكان بسيار عظيم است و نياز است تا گام‌هاي خيلي بيشتري در اين راستا برداشته شود.
متاسفانه در ايران نيز همين مشكل با پيچيدگي بيشتري مطرح است چون در تمام سطوح، آموزش علم اقتصاد بسيار محدودتر و نارساتر است و از اين جهت خلأهاي بزرگ‌تري حس مي‌شود. من نخستين‌بار چند سال پيش پيش‌نويس كتاب حاضر را ديدم و ارايه نسخه نهايي آن را به عموم گام بسيار مثبتي ارزيابي كردم و متوجه شدم كه قلم ساده و روان آقاي دكتر سرزعيم دربيان موثر و همه‌فهم مباحث پيچيده اقتصاد توانمند است. لذا ايشان را به تكميل و ادامه كار تشويق كردم و خودم نيز به سهم خود در بهبود آن مشاركت ورزيدم.
به عنوان يك ناظر بيروني مشكلي كه در عرصه انديشه اقتصادي در ايران مشاهده مي‌كنم درك محدود مباحث اقتصادي در ميان شهروندان و سياستگذاران است كه نتيجه آن افراط و تفريط و ناكارايي رويكردهاي اتخاذشده به سياست اقتصادي است. اين‌جانب با توجه به استعداد و علاقه‌اي كه در آقاي سرزعيم مشاهده كردم به تفصيل با ايشان درباره موارد شكست بازار و ملزومات مقابله با آنها سخن گفتم كه ماحصل اين گفت‌وگوها به اشكال مختلف در جاي‌جاي كتاب منعكس شده است.»
ان‌شاءالله با حسن استقبال مخاطبان جلد دوم آن نيز كه به اقتصاد خرد مي‌پردازد منتشر خواهد شد. فهرست مطالب كتاب نيز به شرح زير است:

مقدمه نويسنده
مقدمه دكتر هادي صالحي اصفهاني
1- سياست‌هاي معطوف به رشد اقتصادي
2- سياست پولي ناظر بر نرخ بهره
۳- سياست‏ پولي ناظر به مهار تورم
4- سياست ارزي
5- سياست‌هاي ناظر بر كاهش مداخلات دولت
۶- سياست‌هاي ناظر بر ايجاد رقابت و انحصارزدايي
7- سياست مالي
8- سياست‌هاي تجاري
9- سياست‌هاي معطوف به اشتغال
10- سياست‌هاي معطوف به تحقق عدالت اجتماعي
جمع‌بندي و نتيجه‌گيري

ناشر انتشارات ترمه
صفحات 294 صفحه
قيمت 15 هزار تومان است
كه براي خريد آنلاين مي‌توان از فروشگاه مجازي شهر كتاب، كتاب را تهيه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون