• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

روحاني در دفاع از نمكي:

بايد از فسادي كه امروز در مراكز تشخيص وجود دارد، جلوگيري كرد

حسن روحاني روز گذشته در حمايت از وزير پيشنهادي دولت براي وزارت بهداشت گفت: من از اول دولت يازدهم به فكر طرح تحول سلامت بودم و در سال ۹۳ طرح تحول سلامت اجرايي شد و در اجراي اين طرح برادر عزيزمان آقاي قاضي‌زاده‌هاشمي نقش بسيار ارزشمندي در اين طرح داشت. اميدوارم در كشور ما در كنار طرح سلامت همواره نام ايشان ماندگار باشد و تاسف من اين است كه اين دوست و همكار ما نتوانست تا پايان كار كنار هم باشيم. هر جا هست فردي خدوم و جهادي است و آشنايي من با او به ايام جنگ برمي‌گردد. در طرح تحول سلامت كار بزرگي صورت گرفت و دولت و مجلس دست به دست هم دادند و شايد دولت بدون كمك شما نمايندگان نتواند كاري كند. خوشحالم در كميسيون تلفيق بودجه را بررسي كرديد و ادامه اين بررسي هم در مجلس انجام مي‌شود. او ادامه داد: مجلس شوراي اسلامي و هيات رييسه و نمايندگان محترم چهار لايحه مربوط به پولشويي را تصويب كردند و اين به عنوان يك كار مهم ثبت مي‌شود چون ما همواره پيشتاز مبارزه با تروريسم بوديم و نبايد بگذاريم كشورهايي كه دست‌شان به خون ملت‌ها آلوده است، ادعاي مبارزه با تروريسم داشته باشند. دو لايحه نهايي شده و اميدواريم دو تاي ديگر هم نهايي شود تا بتوانيم روان‌سازي روابط خارجي و مالي داشته باشيم.

او ادامه داد: ما سلامت را به منزل مردم نزديك و نزديك‌تر كرده‌ايم. اگر در آغاز انقلاب ۱۵۰۰ خانه بهداشت در كشور بود، امروز ۱۲ برابر يعني ۱۸ هزار خانه بهداشت در اين كشور فعاليت مي‌كند. اگر پزشكان متخصص ما در شهرهاي بزرگ بودند امورز تا مناطق مرزي ما هم نزديك شده‌اند. بسياري از شهرهاي كوچك ما با فاصله كمي به پزشك و متخصص دسترسي دارند. بسياري از سران كشورهاي دنيا در ملاقات با من نسبت به طرح تحول سلامت دچار شگفتي هستند و مي‌گويند چطور طرح با اين عظمت را در ايران اسلامي پياده كرده‌ايد. افتخار مي‌كنيم اگر در آغاز پيروزي انقلاب ۲۵ درصد داروها در داخل توليد مي‌شد، امروز ۹۵ درصد دارو در داخل توليد مي‌شود و تنها ۵ درصد از خارج وارد مي‌كنيم. مي‌توانيم تسهيلات بيشتري هم فراهم كنيم كه صادركننده دارو در منطقه باشيم، الان هم نسبت به كشورهاي همسايه و اروپا صادركننده دارو هستيم.روحاني در بخشي ديگر از صحبت‌هايش گفت: وزارت بهداشت وزارتخانه‌اي است كه به بسياري از وزارتخانه‌ها متصل است. اگر مي‌خواهيم بهداشت را حفظ كنيم، قاعدتا از مواد غذايي بايد شروع كنيم. به آقاي هاشمي وزير بهداشت گفتم در اين آب معدني كه مردم مي‌خورند، بررسي كنيد و دقت كنيد اما بعد از بررسي يكي از آب‌هاي معدني‌هاي معروف كيفيتش از آب لوله‌كشي تهران كمتر بود كه دوباره آغاز به كار كرده است. يكي ديگر از كارهاي آقاي هاشمي كه مسووليت انجام آن به آقاي نمكي واگذار مي‌شود، بحث سلامت الكترونيكي براي سلامت است كه ابتدا تشخيص را آسان و از هزينه‌هايي كه نيازي نيست، جلوگيري مي‌كند و از فسادي كه امروز در مراكز تشخيص وجود دارد، جلوگيري مي‌كند، البته زياد نيست ولي وجود دارد. با سلامت الكترونيك شفاف مي‌شود كه اين فرد امسال چندبار به پزشك مراجعه كرده و چقدر دارو مصرف كرده و ما هم مي‌توانيم پزشك را رصد كنيم كه چقدر دارو تجويز كرده است و بدانيم كه چقدر از اين داروها زينت‌النسخه بوده است.

او همچنين گفت: من در ميان همه دوستاني كه در ذهنم بود و با دوستان مختلف مشورت كردم آقاي نمكي را بهترين يافتم و آقاي هاشمي هم وقتي تصميم گرفته بود، فاصله بگيرد پيشنهادش آقاي نمكي بود.روحاني در بخش پاياني صحبت‌هايش گفت: از نمايندگان درخواست مي‌كنم با يك راي بسيار قاطع از دكتر نمكي حمايت كنيد، از اين وزارتخانه كه بار سنگيني بر دوش دارد و راي شما يك انرژي خواهد بود براي بخش سلامت و همه مردم ما را در اين دهه فجر انقلاب اسلامي خوشحال خواهد كرد.

 


فرشادان: اصلاح ساختار نظام سلامت، يك نقطه قوت است

محمد مهدي فرشادان، نماينده سنندج:
برنامه‌هاي آقاي نمكي داراي چند شاخصه خوبي بود كه آن را بيان مي‌كنم. توجه به ويژگي برنامه‌اي مطلوب، در تدوين برنامه، راهبردها به روشني ارايه مي‌شود و در راستاي قوانين بالادستي كار خود را تشريح مي‌كند و وزير را در مقام پاسخگويي قرار مي‌دهد. همچنين به كاهش هزينه‌هاي سلامت توجه مي‌كنند. در اين برنامه كاهش خطر مرگ زودرس از جمله برنامه‌هايي است كه در حوزه بهداشت مورد توجه قرار گرفته است. همچنين توجه به مولفه‌هاي اجتماعي مورد تاكيد بوده است. همچنين در برنامه ايشان اصلاح ساختار نظام سلامت به منظور چابك‌سازي مورد توجه قرار گرفته است. عليرضا سليمي، نماينده مردم محلات نيز در موافقت با نمكي گفت: وزراي بهداشتي كه در طول اين سال‌ها آمدند برنامه يك بعدي داشتند. برخي صرفا به بحث درمان و برخي ديگر به بحث پيشگيري تاكيد مي‌كردند. با ملاحظه برنامه آقاي نمكي متوجه مي‌شويم برنامه‌هاي ايشان بسيار جامع است.

نوبخت: جامعه پزشكي به نمكي راي داد

علي نوبخت حقيقي، نماينده مردم تهران:
من در سال ۱۳۸۹ در شرايطي كه سمت‌هاي مختلفي در فرهنگستان علوم پزشكي، نظام پزشكي و دانشگاه شهيد بهشتي داشتم، در اعتراض به گروگان‌گرفتن اجساد مردم از كارها كناره‌گيري كردم. هدف طرح تحول سلامت، بسيار خوب است و ما بايد تلاش كنيم اين كشتي از امواج خروشان به ساحل نجات برسد اما شرطش اين است كه اصول علمي مورد قبول سازمان‌هاي بين‌المللي را رعايت كنيم. اين كشتي در حال حركت است. كاپيتان آن گفت سوختي كه دارم كافي نيست و ممكن است ما را به هدف نرساند. از طرفي كاري كه به راه افتاده را نمي‌شود وسط راه رها كرد؛ لذا كاپيتان كشتي دارد عوض مي‌شود.آقاي نمكي روي كار وزارتخانه اشراف دارند. ايشان ارتباط خوبي با جامعه پزشكي دارد و براي اينكه اين كشتي را به ساحل برسانيم نيازمند همكاري جامعه پزشكي هستيم. پنجشنبه
۱۱ بهمن‌ماه جامعه پزشكي در ميتينگي كه در تهران برگزار شد به دكتر نمكي راي داد و به آقاي جهانگيري و روحاني به خاطر اين انتخاب تبريك مي‌گويم.

فرهنگي:‌آسيب تامين اجتماعي از سياست‌هاي بهداشت است

محمدحسين فرهنگي، نماينده تبريز: متاسفانه سازمان غذا و دارو بسيار ناموفق عمل كرده و نيازهاي غذايي و دارويي مردم درست تنظيم نشده است و مراجعات مردم به واحدهاي درماني و بيمارستان‌ها بسيار زياد شده است. انواع سرطان‌ها حتي در سنين پايين شايع شده است. تركيب غذايي مردم درست نيست. دسترسي آنان به پروتئين‌هاي مورد نيازشان بسيار پايين است و بيماري‌هاي قلبي و عروقي افزايش يافته است. برنامه‌هاي راهبردي شما در اين بخش چيست؟ مسائل آموزشي در بخش سلامت درست نيست. از برخورد با دانشجويان در دانشگاه‌ها تا برخورد با متخصصان در بيمارستان‌ها با وضعيت نامناسبي روبه‌رو هستيم. توجه داشته باشيد كه انتظار از شما در بخش تجهيزات و دارو بسيار بالاست. بودجه ۵۰۰ ميليون يورويي اين بخش صرفا بايد صرف خريد تجهيزات پزشكي و دارويي شود. تامين اجتماعي از سياست‌هاي وزارتخانه شما در طول سال‌هاي گذشته آسيب ديده است. چرا براي جبران كسري هزينه‌هاي سلامت، اوراق فروخته مي‌شود؟

مقصودي: نوبخت و واعظي سرمايه نظام را نمي‌سوزانند؟

 

حسين مقصودي، نماينده مردم سبزوار:
همه نمايندگان، مردم و همه كساني كه دكتر نمكي را مي‌شناسند به پاك دستي، خوشنامي و تخصص و غير سياسي بودن از دكتر نمكي ياد مي‌كنند، اما چه تضميني وجود دارد كه آقاي رييس‌جمهور و دكتر نوبخت در رأس دولت اين نيرو و سرمايه نظام را نسوزانند. بنده برنامه دكتر نمكي را به خوبي مطالعه كرده‌ام و قطعا نمايندگان و حتي بنده با راي بالايي به ايشان راي خواهيم داد، اما آقاي رييس‌جمهور! چگونه مي‌خواهيد از برنامه‌هاي دكتر نمكي حمايت كنيد؟ توجه ويژه‌ ايشان به برنامه‌هاي قابل اجرا جاي تحسين دارد، اما برنامه‌هاي دكتر نمكي بومي‌سازي نيست. برنامه‌ها بايد ايالتي و بومي شود. در برنامه‌هاي دكتر نمكي به درمان توجه خاص شده است، اما به بهداشت، درمان و آموزش به صورت بومي‌گرايي توجه نشده است.اين روزها از «طرح تحول سلامت» برعكس جملات رييس‌جمهور مردم ناراضي هستند، چرا كه دولت تدبير و اميد به برنامه‌هاي مجلس شوراي اسلامي و دكتر قاضي‌زاده‌هاشمي نگاه عملي نداشت و نگاه شعار‌گونه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون