• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

احمد توكلي:

از اعتراض توده‌ها نگران باشيم

احمد توكلي، رييس ديد‌بان شفافيت و عدالت و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام معتقد است«نه حمله نظامي اين حكومت را ساقط مي‌كند نه كودتا و نه انقلاب مخملي اما وقتي فساد سيستماتيك و شبكه‌اي وجود دارد كه همچون موريانه دارد پايه‌هاي نظام را مي‌خورد چه حاجت به توطئه خارجي است؟»

او گفت: «وقتي بي‌عدالتي اجتماعي و حقوقي وجود داشته باشد، مردم تا يك حدي تحمل مي‌كنند و سپس اعتراض خواهند كرد. خداوند در قرآن گفته بدگويي و بلند فرياد زدن عيب‌ها را دوست نمي‌دارد جز براي مظلوم. يعني مظلوم مي‌تواند ناسزا بگويد و فرياد بزند.»

توكلي ادامه داد: «وقتي ما كشور را به شكلي اداره مي‌كنيم كه در سپرده‌هاي بالاي ۱۰۰ ميليون تومان ۰.۴ درصد از سپرده‌گذاران مالك ۵۲ درصد از سپرده‌ها هستند و ۹۹.۶ درصد از سپرده‌گذاران ۴۸ درصد از سپرده‌ها را مالك هستند آيا اين شكاف اسلامي است؟ آيا عادلانه است؟»

به گفته اين عضو مجمع، وقتي كارگران اين چيزها را بدانند و بيكار شوند و تامين نباشند چه اتفاقي مي‌افتد؟ همه بيشتر به اين فكر هستند كه كاري كنند تا حرف بزنند و اين هم باعث مي‌شود كه مردم اعتراض كنند.

رييس ديد‌بان شفافيت معتقد است: «از اعتراض بعضي از روشنفكران نگران نباشيم ولي از اعتراض توده‌هاي مردم نگران باشيم كه طرفدار نظام هستند و نظام‌شان را مي‌خواهند ولي حاضر نيستند اين بي‌‌عدالتي‌ها را شاهد باشند.» به گزارش ايلنا، توكلي گفت: «در سال‌هاي اخير به ويژه از وقتي كه جنگ تمام شد، تمايلات رفاه‌طلبانه و اشرافي‌گري آرام‌آرام بين مسوولان شيوع پيدا كرد و اين امر مردم را رنجاند، اين رنجش سپس به تنفر در جامعه منجر و منعكس مي‌شد ولي به‌نظر من با توجه به اينكه بي‌اعتمادي بين مردم و حكومت هيچگاه به اندازه امروز عميق نبوده مردم هنوز مسائل كلان را از مسائل خرد جدا مي‌كنند.»

به گفته اين عضو مجمع، تشخيص صحيح مردم اين است كه اگر حتي مسوولان رسمي بر خطا هستند، اصل نظام و حكومت را براي تماميت ارضي و ساير مسائل خواستارند.

او به اين سوال كه «بسياري از ضدانقلاب‌ها گفته‌ بودند كه 40 سالگي پايان عمر انقلاب است و تلاش داشتند نظام را ناكارآمد جلوه دهند، حال شما مبناي اين تهديد را چه مي‌دانيد و ما چگونه مي‌توانيم تهديدهاي اينچنيني را خنثي كنيم؟» پاسخ داد: «شكست و سقوط نظام، از اول آرزوي آنها بود و
6‌ ماه به 6 ماه تمديد مي‌شد و الان هم مي‌گويند سر 40 سال قرار است حكومت ور بيفتد. حكومت تا الان ور نيفتاده است، پيش‌بيني اينها هم 40 سال است كه خلاف درآمده است، ولي اينكه آنها از ناكارآمدي سوءاستفاده و مردم را بدبين مي‌كنند، حرف درستي است.» توكلي درباره ميزان خطر اين ناكارآمدي و سوءاستفاده دشمن از آن گفت: «خيلي خطرناك است، چون مشروعيت هر نظامي بر سه پايه استوار است؛ اولين پايه آن «اعتقادات» است كه باعث مي‌شود حكومت مشروعيت پيدا كند، اعتقاد مردم مسلمان بود كه حكومت را شكل داد و براي آن جان دادند، ما اگر كارهايي كنيم كه با اعتقادات سازگار نباشد، اين اولين پايه سست مي‌شود كه مثال آن فساد، دروغ گفتن برخي مسوولان، مال‌اندوزي و اشرافي‌گري برخي مسوولان است.»اين عضو مجمع ادامه داد: «دومين پايه مشروعيت نظام «كارآمدي» است. حكومت به اين دليل تشكيل مي‌شود كه حوائج مردم را كه نمي‌شود به شكل فردي رفع كرد، به شكل حكومتي رفع كند. اصلي‌ترين وظايف يك حكومت ايجاد رفاه و امنيت و سلامت است، اگر حكومت نتواند وظايف اصلي خود را انجام دهد به چه دردي مي‌خورد؟ اگر كارآمدي ضعيف شود فلسفه وجودي‌اش زير سوال مي‌رود كه مشروعيتش را مي‌كاهد.»به گفته او، «قانون» سومين پايه مشروعيت حكومت است، اگر قانون اجرا شد، حكومت مشروع مي‌شود، به عنوان مثال بنده به آقاي روحاني راي ندادم اما ايشان را رييس‌جمهور قانوني مي‌دانم و اوامرش را در حد قانون وظيفه مي‌دانم كه اطاعت كنم.او ادامه داد: «وقتي كه فساد رشد مي‌كند يكي از بارزترين آثارش رشد ناكارآمدي و پايين آمدن كارايي سيستم است كه اين الان در كشور وجود دارد.» رييس ديدبان شفافيت معتقد است كه دشمنان گزينه نظامي را به كار نمي‌برند چرا كه سرتا پاي اين كار هزينه است.توكلي با اشاره به حاشيه رانده شدن برخي مسوولان خصوصا روساي دولت‌ها، ادامه داد: «آقاي موسوي كه بعد از دوران نخست‌وزيري عضو مجمع بود و آقاي هاشمي هم تا زماني كه زنده بود در بالاترين منزلت انتصابي حضور داشت و آقاي خاتمي هم قبل از اينكه مسائل ۸۸ پيش بيايد مرتب با حضرت آقا به صورت منظم جلسه داشت و نظر مي‌داد و بحث مي‌كرد، اما درنهايت يك حواشي رخ داد كه بعضي‌ها به خود و به كشور جفا كردند. آقاي موسوي نخست وزير امام بود و كاري كه اينها كردند خيانت به خودشان و كشور بود و اگر وي اين كار را نمي‌كرد رييس‌جمهور بعدي بود، موسوي كه از روحاني بهتر بود اما رفتار آنها باعث شد شرايط امنيتي شود و سوءاستفاده‌هايي انجام شد.»رييس ديدبان شفافيت گفت: «وقتي شعار دادند «نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران» به آقاي خاتمي و آقاي موسوي نامه نوشتم و گفتم اگر سياست خارجي امام را در يك كلمه خلاصه كنيم آن كلمه «فلسطين» است و اگر بخواهيم امام را در سياست داخلي در يك كلمه خلاصه كنيم آن كلمه «ولايت فقيه» است.» اين عضو مجمع به اين سوال كه «در چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي آيا بهتر نيست كه اين رويه را تغيير دهيم و در قالب دوستي و اتحاد به اين مباحث خاتمه دهيم؟» پاسخ داد: «بله. ممكن است بعضي‌ها نظرشان اين باشد، مسائل بزرگ‌تر از اينها حل شده است و اين خيرخواهي را كسي مي‌تواند انجام دهد و اين مساله هم حل شود. من هم دلم مي‌خواهد اين مساله زودتر حل شود و اينها برگردند ولي حل اين موضوع راه دارد و كساني كه اين‌طور ضربه زدند بايد عذرخواهي كنند و حداقل ابراز پشيماني كنند تا راه باز شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون