• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

10 كشور اروپايي به جمع هواداران دولت موازي در كاراكاس پيوستند

دو دستگي اروپا در مواجهه با ونزوئلا

شهاب شهسواري

 

 

ماجراي دعواي سياسي در ونزوئلا با پيوستن
10 كشور عمده اروپايي به جبهه امريكا و متحدانش در امريكاي لاتين پيچيده‌تر شد.
18 كشور ديگر عضو اتحاديه اروپا تا لحظه تنظيم اين گزارش هنوز حاضر به موضع‌گيري رسمي در مورد بحران ونزوئلا نشده‌اند. به گزارش رسانه‌ها، ايتاليا اصلي‌ترين مخالف به رسميت شناختن يك دولت خودخوانده از سوي اتحاديه اروپاست. روز دوشنبه 10 دولت اروپايي با صدور بيانيه‌هايي مجزا خوان گوايدو، رييس مجمع ملي ونزوئلا و رييس‌جمهور خودخوانده اين كشور را به عنوان رييس دولت موقت در كاراكاس به رسميت شناختند. هر چند اتحاديه اروپا در جلسه هفته گذشته‌اش در بخارست به جمع‌بندي اجماعي براي به‌رسميت شناختن دولت خودخونداه گوايدو در ونزوئلا نرسيد، اما اين اختيار به كشورهاي اروپايي داده ‌شد تا به صورت منفرد در مورد موضع نهايي خود درخصوص رويدادهاي ونزوئلا اظهارنظر كنند. هفته پيش آلمان، فرانسه و اسپانيا با صدور بيانيه‌هايي جداگانه ضرب‌الاجلي
8 روزه براي اعلام برگزاري انتخابات «آزاد و منصفانه» در ونزوئلا صادر كردند و هشدار دادند در صورت سرپيچي دولت كاراكاس از اين شرط، دولت خودخوانده رهبر مخالفان را به‌رسميت خواهند شناخت. مهلت 3 كشور اروپايي بامداد دوشنبه به پايان رسيد و در نتيجه تا عصر روز دوشنبه 10 كشور فنلاند، پرتغال، هلند، اسپانيا، دانمارك، فرانسه، بريتانيا، اتريش، سوئد و آلمان با صدور بيانيه‌هايي جداگانه، اعلام كردند دولت حاكم در ونزوئلا را به‌رسميت نمي‌شناسند و دولت خودخوانده خوان گوايدو را دولت مشروع در كاراكاس تلقي مي‌كنند. خورخه آرزا، وزير خارجه دولت ونزوئلا در واكنش به اين اقدام دولت‌هاي اروپايي اعلام كرده است كه كاراكاس در روابط با كشورهايي كه دولت خوان گوايدو را به‌رسميت بشناسند، بازنگري خواهد كرد. آرزا با صدور بيانيه‌اي تاكيد كرده است: «جمهوري بوليواري ونزوئلا به شديدترين وجه ممكن اقدام دولت‌هاي اروپايي در پيوستن به واشنگتن براي سرنگوني دولت اين كشور را محكوم مي‌كند.» ديميتري پسكوف، سخنگوي كاخ رياست‌جمهوري روسيه هم با صدور بيانيه‌اي در واكنش به اقدام دولت‌هاي اروپايي براي به‌رسميت شناختن خوان گوايدو به عنوان رييس‌جمهور ونزوئلا تاكيد كرد: «تحميل كردن تصميمات يا تلاش براي مشروعيت‌بخشي به اقدام براي غصب قدرت به اعتقاد ما همزمان دخالت مستقيم و غيرمستقيم در امور داخلي ونزوئلا است.»

بيانيه‌هاي هماهنگ اروپايي

تعدادي از مقام‌هاي ارشد دولت‌هاي اروپايي در حركتي هماهنگ با يكديگر با صدور بيانيه‌هايي به زبان اسپانيايي اعلام كردند كه كشورهاي‌شان رسما از روز دوشنبه، دولت موازي رهبر مخالفان ونزوئلا را به‌رسميت مي‌شناسند. امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور فرانسه با انتشار پيامي به زبان اسپانيايي در حساب كاربري شبكه اجتماعي توييتر خود نوشت: «مردم ونزوئلا از حق انتخاب آزاد و دموكراتيك برخوردارند، فرانسه خوان گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور مكلف براي برگزاري فرآيند انتخاباتي به‌رسميت مي‌شناسد.» پدرو سانچز، وزير خارجه اسپانيا، ضمن اعلام حمايت از ادعاي گوايدو مبني بر تشكيل دولت موقت، تاكيد كرد: «از امروز (دوشنبه) ما از هيچ تلاشي براي كمك به مردم ونزوئلا براي رسيدن به آزادي، رونق و همگرايي دريغ نخواهيم كرد.» صدراعظم اتريش، سباستين كورتز نيز با انتشار پيامي به زبان اسپانيايي نوشت: «رژيم مادورو از برگزاري انتخابات آزاد و منصفانه خودداري كرده است، به همين دليل از اين لحظه به بعد ما خوان گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور موقت مشروع براساس قانون اساسي ونزوئلا به‌رسميت مي‌شناسيم.» استف بلوك، وزير خارجه دولت هلند در بيانيه‌اي تاكيد كرد: «مهلت 8روزه براي اجراي يك انتخابات آزاد دموكراتيك و شفاف در ونزوئلا به پايان رسيده است. پادشاهي هلند خوان گوايدو را به عنوان رييس‌جمهور موقت ونزوئلا به‌رسميت مي‌شناسد. ما خواهان بازگشت آزادي و دموكراسي به ونزوئلا در اولين فرصت ممكن هستيم.» مارگون والستروم، وزير خارجه سوئد، صبح دوشنبه در گفت‌وگو با يك شبكه راديويي خبر داد سوئد هم به جمع كشورهايي پيوسته است كه دولت خوان گوايدو را به‌رسميت مي‌شناسند.

مخالفت ايتاليا با صدور بيانيه مشترك اروپايي

خبرگزاري اسپوتنيك روسيه در گزارشي به نقل از منابع آگاه نوشته است كه در جلسه غيررسمي وزراي خارجه اتحاديه اروپا كه پنجشنبه هفته گذشته در بخارست براي بررسي اوضاع ونزوئلا تشكيل شد، نمايندگان ايتاليا هرگونه تلاش مشترك براي به‌رسميت شناخته شدن تشكيل دولت موازي را در ونزوئلا وتو كرده است. براساس اين گزارش با وجود تلاش گروهي از كشورهاي اروپايي براي صدور بيانيه‌اي از سوي رييس سياست خارجي اتحاديه مبني بر اقدام مشترك 28 كشور اروپايي براي به‌رسميت شناختن دولت خوان گوايدو در صورت عدم برگزاري انتخابات، ايتاليا با صدور چنين بيانيه‌اي مخالفت كرده است. خبرگزاري رويترز در گزارشي ادعا كرده است كه در ائتلاف حاكم ايتاليا در مورد به‌رسميت شناختن يكي از مدعيان قدرت در ونزوئلا، اختلاف‌نظر وجود دارد. به نوشته اين خبرگزاري بريتانيايي، جنبش پنج ستاره ايتاليا كه نيمي از كرسي‌هاي كابينه را در اختيار دارد، تاكيد كرده است كه به هيچ‌وجه اجازه نمي‌دهد دولت ايتاليا يك «رهبر خودخوانده» را به عنوان رييس يك كشور به‌رسميت بشناسد. الساندرو دي باتيستا، يكي از اعضاي برجسته جنبش پنج‌ستاره روز يكشنبه در مصاحبه‌اي گفته است: «تعيين ضرب‌الاجل، تحريم و مصادره كالاهاي ونزوئلايي ابزاري براي باز كردن راه دخالت نظامي در اين كشور است.» به نوشته رويترز، شريك اصلي جنبش پنج‌ستاره در دولت ايتاليا، يعني حزب ليگ به رهبري متيو سالويني، وزير كشور، آماده به‌رسميت شناختن دولت خوان گوايدو است.

هشدار مادورو به دونالد ترامپ

نيكولاس مادورو، رييس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه‌اي با شبكه تلويزيوني لاسستاي اسپانيا، به دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هشدار داد از تصميماتي كه نهايتا «دست او را در خون فرو مي‌برد» خودداري كند. او در اين مصاحبه تاكيد كرد: «اگر ترامپ جلوي من مي‌نشست به او مي‌گفتم كه دست نگه‌ دارد، اشتباهاتي انجام ندهد كه دستش را به خون آلوده كند و لكه خون را دامن رياست‌جمهوري امريكا باقي بگذارد.» رييس‌جمهور ونزوئلا در اين گفت‌وگو خواهان احترام متقابل از سوي ايالات متحده امريكا شد و از واشنگتن خواست «تجربه ويتنام را در امريكاي لاتين تكرار نكند.» رييس‌جمهور امريكا در پاسخ به سوالي درمورد احتمال استفاده امريكا از نيروي نظامي در ونزوئلا گفت: «نمي‌خواهم اين كلمه را به كار ببرم، اما قطعا اين گزينه هم روي... يك گزينه است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون