• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۸ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4301 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۶ بهمن

واكنش سازمان جنگل‌ها به خبر مالچ‌پاشي در زيستگاه حيات‌وحش

گروه اجتماعي| روزنامه اعتماد در گزارش‌هايي طي هفته گذشته نسبت به آثار و عواقب مالچ‌پاشي نفتي در بيابان‌هاي اطراف اهواز در خوزستان هشدار داد و اينك مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري نسبت به اين موضوع واكنش نشان داد.

از جمله گزارش‌هاي «اعتماد» به خطر افتادن زيستگان افعي شاخدار عربي در اطراف اهواز بود كه هفته قبل در صفحه محيط‌زيست منتشر شد. كارشناسان تاكيد داشتند بيابان به مثابه يك فضاي فاقد زيست نيست و نبايد به صرف اينكه مي‌خواهيم جلوي گرد و غبار و ريزگرد را بگيريم زيستگاه حيوانات بياباني را به مخاطره بيندازيم. همچنين گزارش‌هاي زيادي درباره نحوه مالچ‌پاشي در استان خوزستان به دست سازمان حفاظت محيط‌زيست رسيده كه حكايت از كم‌دقتي در عمليات مالچ‌پاشي، خصوصا در انتخاب محل‌هاي تثبيت چشمه‌هاي گرد و غبار دارد. براساس اين گزارش‌ها، برخي شن‌زارها كه زيستگاه‌هاي گونه‌هاي جانوري هستند و فاصله زيادي با سكونتگاه‌هاي انساني و زمين‌هاي كشاورزي دارند، مالچ‌پاشي شده‌اند. از طرفي برخي مناطق ديگر كه به‌طور طبيعي شن‌زار هستند و داراي پوشش ‌گياهي مناسبي بوده‌اند نيز تحت عمليات مالچ‌پاشي قرار گرفته‌اند.

در اين شرايط فرهاد سرداري مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با تاكيد بر اينكه به هيچ عنوان قصد نداريم با مالچ‌پاشي محيط طبيعي را از بين ببريم، به ايسنا گفت: از سازمان حفاظت محيط‌زيست خواسته‌ايم تا نقشه جديدي از اراضي تحت مديريت خود و نقاطي كه نبايد در آنها عمليات مالچ‌پاشي انجام شود در اختيار ما قرار دهند.

اين موضوع وقتي مطرح شد كه حميد ظهرابي- معاون محيط طبيعي سازمان حفاظت محيط‌زيست- از مسوولان سازمان جنگل‌ها و مراتع درخواست كرده بود تا براي اجراي طرح‌هاي مقابله با گرد و غبار، از مالچ‌پاشي نفتي در زيستگاه‌هاي حيات‌وحش خودداري كنند.

سرداري -مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري- همچنين توضيح داد: براي مالچ‌پاشي در عرصه‌هاي مختلف استانداردها و شاخص‌هاي معين وجود دارد و نقاطي كه بايد مالچ‌پاشي شوند براساس همين استانداردها مشخص مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه از سال ۷۷ در نقاط مشخصي از خوزستان براي تثبيت كانون‌هاي گرد و غبار عمليات مالچ‌پاشي انجام مي‌شود، تصريح كرد: حدود ۱۰ سال بود كه عمليات مالچ‌پاشي در كشور متوقف شده بود اما در برنامه بودجه سال‌هاي ۹۶ و ۹۷ به دليل درخواست‌هاي مردمي از نمايندگان مجلس، بودجه‌اي براي تثبيت خاك در استان‌هاي بياباني كشور تخصيص داده شد.

سرداري با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست از سال ۷۷ و به مدت ۱۰ سالي كه عمليات مالچ‌پاشي در برخي نقاط خوزستان انجام شد، هيچ‌گونه اعتراضي به مكان‌هاي مالچ‌پاشي نداشت، گفت: سازمان جنگل‌ها نقشه‌اي براي اجراي عمليات مالچ‌پاشي تهيه كرده است كه در آن محدوده‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست و نقاطي كه نبايد در آنها اين عمليات اجرا شود مشخص شده است.

مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري ادامه داد: ما از سازمان حفاظت محيط‌زيست خواسته‌ايم تا نقشه جديدي از اراضي تحت مديريت خود و نقاطي كه نبايد در آنها عمليات مالچ‌پاشي انجام شود در اختيار ما قرار دهند تا آن مناطق را از اجراي عمليات حذف كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه به هيچ عنوان قصد نداريم تا با مالچ‌پاشي محيط طبيعي را از بين ببريم، تصريح كرد: نقاطي كه در آن سازمان جنگل‌ها اقدام به مالچ‌پاشي كرده است عاري از پوشش گياهي بوده و بعد از مالچ‌پاشي سعي كرده‌ايم تا با كاشت درخت تنوع زيستي ايجاد كنيم.

سرداري درباره ويديوهايي كه از مالچ‌پاشي در برخي مناطق استان خوزستان منتشر شده كه نشان مي‌دهد مالچ‌پاشي در مناطق داراي پوشش گياهي در حال انجام است، توضيح داد: نكته اول اين است كه هيچ سندي مبني بر اينكه اين فيلم‌ها مربوط به استان خوزستان است، وجود ندارد و نكته دوم اينكه محدوده‌هاي محيط‌زيستي زون‌هاي مختلفي دارند كه ممكن است عمليات مالچ‌پاشي در يكي از اين زون‌ها انجام شود. براي مثال سازمان جنگل‌ها مي‌تواند در زون اصلاح و احيا مالچ‌پاشي كند. شايد لازم باشد كه شاخص‌هاي مالچ‌پاشي بازنگري شود كه در اين صورت سازمان حفاظت محيط‌زيست بايد اطلاعات و نقشه‌هاي جديدي دراختيار ما قرار دهد.

به گفته مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري حدود چهار دهه است كه عمليات مالچ‌پاشي در كشور انجام مي‌شود و تاكنون تنها ۲۵۰ هزار هكتار از اراضي مناطق بياباني مالچ‌پاشي شده‌اند اين در حالي است كه براي مقابله با كانون‌هاي گرد و غبار در دو ميليون هكتار از اراضي مناطق بياباني جنگل‌هاي دست كاشت به وجود آمده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون