• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4315 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۶ اسفند

اخبار

دودستگي در دولت ترامپ درباره اثربخشي راهبرد فشار بر ايران

يك رسانه امريكايي گزارش داده تبليغات ضدايراني بعضي از مقام‌هاي دولت «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور امريكا در فضاي مجازي حيرت ديپلمات‌هاي باسابقه اين كشور را به همراه داشته است. گزارش فارس به نقل از سي‌ان‌ان نوشته است: «نوامبر گذشته، هنگامي كه دونالد ترامپ با توييت پوستري مشابه «بازي تاج و تخت» به ايران هشدار داد كه «تحريم‌ها در راهند»، دهان خيلي‌ها در وزارت خارجه امريكا باز ماند.»اين توييت -طبق گزارش سي‌ان‌ان- پيشنهاد عده‌اي از گماشتگان سياسي ترامپ در وزارت خارجه امريكا بوده، اما همزمان عده‌ ديگري از ديپلمات‌هاي كهنه‌كار در اين وزارتخانه را هراسان و ناخرسند كرده است. در اين گزارش آمده است: «همزمان با شدت گرفتن لفاظي‌ها عليه تهران، در وزارت خارجه امريكا ميان گماشتگاني كه مي‌خواهند به فشارها ادامه بدهند و ديپلمات‌هاي كهنه‌كاري كه اين راهبرد را بي‌فايده و زيان‌مند مي‌دانند، دودستگي وجود دارد.» استفاده از ابزارهاي ديجيتال براي انتشار پيام‌هاي ايران‌هراسانه، به يكي از وجوه مهم سياست‌هاي دولت ترامپ در قبال ايران تبديل شده است.

اقدام ترامپ در توييت پوستر «تحريم‌ها در راهند» كه با اقتباس از مجموعه تلويزيوني «بازي تاج و تخت» انجام گرفت، واكنش‌هاي گسترده‌اي به همراه داشت و تا مدت‌ها نقل محافل رسانه‌اي و كارشناسي بود. اين پوستر آن‌قدر براي ترامپ جذابيت داشت كه در نخستين جلسه كابينه در سال جديد ميلادي هم روي ميز جلوي او قرار داشت.

سي‌‌ان‌ان در گزارش خود به جزيياتي از نحوه انتخاب اين پوستر اشاره كرده است. طبق اين گزارش، استدلال عده‌اي از مقام‌ها در وزارت خارجه امريكا اين بوده كه ارايه يك شماي پرهيجان از تحريم‌هايي كه قرار است اعمال شوند، توجه مردم را به خود جلب خواهد كرد. ديپلمات‌هاي كهنه‌كار با اين استدلال مخالفت كرده و مي‌گفتند اين روش جديت سياست مورد نظر را زير سوال خواهد بود. يك ديپلمات باسابقه گفت: «اين پوستر، احمقانه‌تر از تمام چيزهاي ديگر به نظر مي‌رسيد.»

اگر انتخابات ۲۰۲۰ امروز برگزار شود، ترامپ مي‌بازد

تا انتخابات ۲۰۲۰ امريكا ۶۲۰ روز باقي مانده است اما نتايج نظرسنجي ايالت به ايالت جديد گالوپ نشان مي‌دهد كه اگر انتخابات امروز برگزار شود، دونالد ترامپ قطعا بازنده خواهد بود. به گزارش ايسنا، تغييرات زيادي ممكن است از امروز تا روز انتخابات ۲۰۲۰ امريكا به وجود آيد؛ نرخ رضايت ۵۰درصدي يا بالاتر مي‌تواند دونالد ترامپ را در موضع خوبي براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري آتي قرار دهد. نتايج نظرسنجي گالوپ نشان مي‌دهد، ۱۷ ايالت با ميزان رضايت بالاي ۵۰درصد در مجموع ۱۰۲ راي الكترال را تشكيل مي‌دهد. در مقابل آن، ايالت‌هايي كه محبوبيت ترامپ در آنها زير ۴۰درصد است،
۲۰۱ راي الكترال دارند. شبكه خبري سي‌ان‌ان با استناد به اين نظرسنجي گزارش داد، چنانچه دونالد ترامپ بخواهد ۲۷۰ راي الكترال لازم براي پيروزي را به دست آورد، بايد راي همه ايالت‌ها به جز يكي، دو مورد از ايالت‌هايي كه محبوبيتش در آنها در سال ۲۰۱۸ بين ۴۱ تا ۴۹درصد بوده است، به دست آورد. همين امر موجب مي‌شود تا چالشي براي ترامپ و تيم انتخابات ۲۰۲۰ او از اكنون تا سوم نوامبر سال آتي ميلادي به وجود آيد. محبوبيت ترامپ در ايالت‌هاي تگزاس، پنسيلوانيا، ميشيگان و فلوريدا زير ۴۹درصد است. اين چهار ايالت در مجموع ۱۰۳ راي الكترال دارند و ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ در همگي آنها پيروز شد. مشكل اساسي كه نتايج نظرسنجي گالوپ به آن اشاره دارد، اين است كه محبوبيت ترامپ در ايالات كم‌جمعيت در بالاترين سطح قرار دارد. در ۱۰ ايالتي كه محبوبيت ترامپ در آنها در سال ۲۰۱۸ در بالاترين ميزان بود، ايالت تنسي با
۱۱ مورد جزو ايالاتي با بالاترين آراي الكترال است. آن ۱۰ ايالت در مجموع ۵۷ راي الكترال دارند اما آن ايالاتي كه ترامپ كمترين ميزان محبوبيت را در آنها دارد، در مجموع ۱۷۳ راي الكترال دارند.

احتمال مشاركت روسيه در ايجاد منطقه امن

وزير خارجه روسيه در سخناني مشاركت پليس نظامي اين كشور براي ايجاد منطقه عاري از سلاح در مرز سوريه و تركيه را بعيد ندانست. وي همچنين تاكيد كرد، هيچ طرحي براي عمليات نظامي مشترك بين روسيه، تركيه و ايران در خاك سوريه وجود ندارد. اين در حالي است كه رجب طيب اردوغان قبلا از احتمال چنين عملياتي در سوريه خبر داده بود.

به گزارش ايسنا، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه پيش از سفر به چين و ويتنام در گفت‌وگو با «تلويزيون مركزي چين» و «تلويزيون ويتنام» درباره ايجاد منطقه عاري از سلاح در مرزهاي سوريه و تركيه براساس توافق آدانا امضا شده ميان دو كشور در سال ۱۹۹۸ اظهار كرد: هيچ‌گونه صحبتي درباره انجام يك عمليات نظامي مشترك وجود ندارد. وي افزود: ما تجربه‌هايي در زمينه توافقنامه‌هاي زميني درباره آتش‌بس، درنظر گرفتن اقدامات امنيتي و ايجاد مناطق كاهش تنش داريم كه با مشاركت پليس نظامي روسيه انجام مي‌شوند و احتمال اين موضوع درباره ايجاد منطقه مذكور (ميان تركيه و روسيه) وجود دارد. وي افزود: اما مجددا تاكيد مي‌كنم كه نظاميان روسيه درنهايت با درنظر گرفتن موضع سوريه و تركيه هماهنگي درباره جزييات را انجام مي‌دهند.

لاوروف ادامه داد: هيچ‌گونه گفت‌وگويي ميان روسيه و تركيه درباره گروه‌هاي كرد سوري كه تروريست خوانده مي‌شوند، وجود ندارد. وي تصريح كرد: ما اجماعي با تركيه نسبت به اينكه كردها تروريست هستند، نداريم. تركيه موضع منحصر به فرد خود را دارد و ما نيز نگراني آنها را مي‌فهميم اما بايد گناهكار از بي‌گناه تميز داده شود و بايد مشخص شود كه كدام گروه كرد واقعا تندرو بوده و خطري براي امنيت تركيه است. وزير خارجه روسيه در ادامه گفت‌وگوي خود تصريح كرد: ما هيچ طرح و برنامه‌اي براي انجام عمليات نظامي مشترك بين ايران، روسيه و تركيه در خاك سوريه نداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون