• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3214 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين

1300 شكايت در جريان انتخابات شوراي‌ياري‌ها وصول شد

اعلام نتايج انتخابات شوراياري‌ها در 72 ساعت آينده

هادي ساعي در جلسه روز گذشته شورا از حادثه مرگ عموي خود گفت

  حميد رضا خالدي /  ديروز نيز مانند ديگر جلسات شوراي شهر با وجودي كه موضوعات مختلفي مانند نظارت بر تاكسيراني، انتقاد به تعرض به دو شهروند ايراني در عربستان و درخواست براي رسيدگي به پرونده خون‌هاي آلوده از جمله موضوعات مطرح شده در صحن شورا بود اما با اين حال همان‌طور كه انتظار مي‌رفت، موضوع فوت عموي هادي ساعي، درعمل اصلي‌ترين سوژه خبرنگاران شد.
درهمين خصوص ساعي كه از اهميت موضوع مطلع بود، خود پشت تريبون شورا رفت و با ذكر اينكه ترجيح مي‌دهد تا زمان اعلام نظر كارشناسي پزشكي قانوني چندان به موضوع نپردازد، قول داد كه به زودي درجمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ دهد؛ وعده‌اي كه كمتر از يك ساعت بعد از اين سخنراني محقق شد و ساعي با حضور در جمع خبرنگاران و درحالي كه تلاش مي‌كرد تا جانب احتياط را در سخنان خود رعايت كند، به تشريح جزييات حادثه پرداخت.
روايتي كه خلاصه‌اي از آن به شرح زيربود: « مدت دو هفته بود كه زباله‌هاي اين باشگاه كه متعلق به شهرداري تهران و در داخل پارك چيتگر است، جمع‌آوري نشده بود برهمين اساس با شهردار منطقه تماس گرفته و وي نيز معاون خود را براي رسيدگي به اين موضوع به باشگاه فرستاد. معاون شهردار نيز با پيمانكاران مربوطه تماس گرفت و از آنها درخواست كرد كه براي جمع‌آوري زباله‌ها به محل باشگاه مراجعه كنند اما از همان دقايق ابتدايي پيمانكاران با رفتار بسيار زشتي پرخاشگري كرده و بارها عنوان كردند كه چرا در روز تعطيل، دوازدهم فروردين آنها را براي جمع‌آوري زباله‌ها فراخوانده‌اند.»
اين عضو شوراي شهر كه مدعي بود پيمانكاران با معاون شهردار نيز رفتار زشتي داشته‌اند، گفت: «اين رفتار به گونه‌اي بود كه معاون شهردار ناحيه نيز با اين پيمانكاران دچار چالش شد و حتي معاون ناحيه ضمن عذرخواهي از رفتار پيمانكاران از ما درخواست كرد كه از اين پس زباله‌ها را پشت در باشگاه قرار دهيم.»
اما به گفته ساعي اصل داستان تازه پس از خروج معاون شهردار از باشگاه آغاز مي‌شود. به گفته او دراين هنگام كاركنان باشگاه از رفتار تند و پرخاشگرانه پيمانكاران انتقاد مي‌كنند؛ انتقادهايي كه اندك اندك بالا مي‌گيرد و در نهايت به درگيري بين عموي ساعي و كاركنان باشگاه با دو پيمانكار حاضر در محل منجر مي‌شود. ساعي اين بخش از ماجرا را اينچنين تعريف مي‌كند: «ديدم يكي از اين پيمانكاران چوب بزرگي را از داخل خودروي خود خارج كرد و قصد دارد عمويم را مورد ضرب و شتم قرار دهد كه در اين حين در نخستين ضربه چوب به پاي من خورد. من هم آن پيمانكار را هل دادم كه به زمين افتاده و پيمانكار دوم نيز سعي داشت من را بگيرد ولي من آنها را با حركاتي به بيرون باشگاه هل دادم. غافل ازاينكه عموي بنده در همين گيرو‌دار روي زمين افتاده و حال عمومي‌اش ناگوار است.»
ساعي سريعا با اورژانس تماس مي‌گيرد و با كمك اپراتور اورژانس اقدامات احيا را انجام مي‌دهد. از سويي بلافاصله كاركنان باشگاه با امدادگران هلال‌احمري كه در نزديكي پارك بوده تماس مي‌گيرند و آنها نيز به محل اعزام مي‌شوند اما نمي‌توانند اقدام موثري براي احياي مجدد او انجام دهند.
ساعي با بيان اينكه من به شخصه نديدم كه ضربه‌اي از سوي پيمانكاران به عمويم وارد شود، ادامه داد: «عموي من 11 سال قبل تحت عمل جراحي قلبي قرار گرفته بود. در تحقيقات اوليه پزشك قانوني نيز ايست قلبي علت مرگ عنوان شده است.»
اين عضو شوراي شهر تهران با بيان اينكه مشخص نيست پيمانكاران به چه شيوه‌اي انتخاب و گزينش مي‌شوند، گفت: «من از كارگران شهرداري تشكر مي‌كنم اما متاسفانه اين اتفاق توسط خود پيمانكاران كه مسلما هزينه‌هاي گزافي دريافت كرده‌اند، رخ داده است و قطعا اين مساله رسيدگي مي‌شود.» به گفته او متهمان پرونده هر دو پيمانكار شهرداري بوده و بازداشت شده‌اند اما هنوز نظر قطعي پزشكي قانوني اعلام نشده است.

قناعتي: شايد قتلي اتفاق نيفتاده باشد
اما روايت ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شورا از داستان درگيري ياد‌شده دربخش‌هايي با روايت ساعي تفاوت دارد. وي در تشريح اين حادثه مي‌گويد: درزمان حادثه ياد‌شده، كاركنان باشگاه كه معتقدند جمع‌آوري زباله‌هاي باشگاه وظيفه شهرداري است، عصباني از اينكه چرا شهرداري زباله‌هاي آنها را نمي‌برد، با معاون شهرداري «ناحيه» تماس مي‌گيرند و وي نيز پيمانكاري را به محل فرا مي‌خواند تا غائله را ختم كند. اما به دليل كمبود نيرو، مجبور مي‌شوند پيمانكاري را به محل اعزام كنند كه حوزه كاري‌اش باشگاه سواركاري بوده و آن محدوده نبوده است. اين نخستين نكته در آغاز درگيري ياد شده بوده است. اينكه هم پيمانكاران كه گويا دو برادر خلخالي بوده‌اند از احضار نابهنگام‌شان در محلي كه ارتباطي به آنها نداشته ناراحت بوده‌اند و هم كاركنان باشگاه از عدم جمع‌آوري زباله‌ها در باشگاه. از سويي عوامل شهرداري معتقد بودند كه بايد زباله‌ها را بيرون باشگاه بگذارند ولي كاركنان باشگاه مي‌گويند ما قبلا هم زباله‌ها را داخل باشگاه مي‌گذاشتيم و شهرداري آنها را مي‌برد.
قناعتي با ذكر اينكه از نحوه دخالت ساعي در جريان اين نزاع بي‌اطلاعم مي‌افزايد: آنچه مسلم است اين است كه عموي هادي ساعي بعد از درگيري لفظي و درحالي كه در فاصله‌اي حدود 10 متري از محل درگيري قرار داشته، به ناگاه دچار عارضه قلبي مي‌شود و فوت مي‌كند.
وي در مورد اينكه چرا ساعي كه خود در محل حادثه حضور داشته از بيان جزييات دقيق حادثه خودداري مي‌كند ؟ مي‌گويد: شايد دليل اين برخورد ساعي اين باشد كه مي‌خواهد از نتيجه كالبدشكافي پزشكي قانوني مطلع شود تا بي‌خودي باعث ايجاد تشنج نشود. چرا كه به نظر من اگر پزشكي قانوني به اين نتيجه برسد كه فوت عموي 60 ساله ساعي، به دليل عارضه قلبي بوده و اين درگيري فقط باعث تحريك آن شده است، ديگر ماجرا از حالت قتل عمد خارج مي‌شود و متهمان با جريمه آزاد خواهند شد. بنابراين بايد منتظر نظر قطعي پزشكي قانوني بود.

چراغي، بعد از ساعي
اما انگار، امسال، شهرداري قرار است، سال كاري خود را با پرونده‌هاي پيمانكاران خود آغاز كند. چرا كه در همان نخستين هفته كاري سال، پس از درگيري پيمانكاران با كاركنان باشگاه هادي ساعي، در گوشه‌اي ديگر از اين شهر پيمانكاران شهرداري، جرقه حادثه‌اي ديگر را رقم مي‌زدند. براساس روايت مردم از اين حادثه، پسر 11 ساله مرحوم چراغي كه چند ماه قبل به دليل درگيري با پيمانكاران شهرداري در محله تهرانپارس فوت كرده بود، زماني‌كه روز دوشنبه براي امرار معاش مشغول دستفروشي در محله پاسگاه نعمت آباد بوده است، با ممانعت پيمانكاران صد معبر شهرداري مواجه مي‌شود و درست مشابه حادثه‌اي كه براي پدرش رخ داده بود با ماموران درگيري فيزيكي پيدا مي‌كند اما در اين حادثه، مردم كه پسر چراغي را مي‌شناختند، اين‌بار به طرفداري از وي وارد معركه مي‌شوند و ماموران را فراري مي‌دهند. آن هم به گونه‌اي كه حتي ماموران سد معبر شهرداري دوربين خود را بين مردم رها مي‌كنند و فرار را برقرار ترجيح مي‌دهند. اين حادثه به دليل افرادي كه درگير آن بودند، نقل محافل رسانه‌اي شد، اما به‌راستي هر روز چند درگيري مشابه اين حوادث در اين كلانشهر 12 ميليون نفري رخ مي‌دهد و هيچ كس از آن اطلاعي هم ندارد و هيچ مرجعي نيز خود را پاسخگوي آن نمي‌داند؟!

سالاري: هيچ مرجعي نمي‌تواند حكم هيات نظارت را بشكند
اما چه خبر از شوراياران ؟ انتخابات شوراياري‌ها كه تا آخرين روزهاي سال 93، داغ‌ترين اخبار حوزه‌هاي شهري بود، به يك‌باره با تعطيلي دو هفته‌اي عيد نوروز به فراموشي سپرده شد. گرچه محمد سالاري، رييس هيات نظارت انتخابات شوراياري‌ها، معتقد است كه پرونده انتخابات شوراياري‌ها هنوز بسته نشده است. وي با اشاره به ادامه پيگيري شكايت‌هاي كانديداهاي معترض در انتخابات شوراياري‌ها، مي‌گويد: پس از برگزاري انتخابات بيش از 1300 شكايت به دست ما رسيد كه براي رسيدگي به آن كميته‌اي مشترك از نمايندگان هيات نظارت، هيات اجرايي انتخابات و فرمانداري‌هاي تهران، شهرري و شميرانات تشكيل شد.
وي با تاكيد بر اينكه از تعداد 1300 شكايت رسيده، تنها حدود 100 شكايت مستدل و قابل بررسي بود گفت: از آنجايي‌كه همكاران ما طي دو ماه آخر سال به دليل درگيري شديد در جريان برگزاري انتخابات به واقع خسته شده بودند، تصميم گرفتيم كه رسيدگي به اين شكايت‌ها را به بعد از 15 فروردين محول كنيم.
سالاري در مورد ماهيت اين شكايت‌ها گفت: البته بررسي‌هاي اوليه ما نشان مي‌دهد كه تنها چند مورد از اين شكايت‌ها قابل پيگيري هستند.
وي با ذكر اينكه در بين شكايت‌ها درخواست‌هايي هم براي ابطال انتخابات بوده است، گفت: البته ما هنوز به اين نتيجه نرسيده‌ايم كه صندوقي را باطل كنيم. اما رسيدگي به اين شكايت‌ها طي يكي دو روز آتي و در جلسات هيات مركزي نظارت انجام شده و در 72 ساعت آينده تلاش مي‌كنيم نتيجه بررسي صحت اكثريت صندوق‌ها را اعلام كنيم.
به گفته رييس هيات نظارت انتخابات شوراياري‌ها، نتيجه تاييد اعضاي منتخب صندوق‌هايي كه مشكلي ندارند، طي 72 ساعت آينده اعلام خواهد شد و مابقي نيز قبل از مهلت مقرر، يعني 25 فروردين اعلام خواهد شد.
سالاري در مورد اينكه گفته مي‌شود، گروهي از معترضان با استخدام وكيلي پيگير پرونده اعتراض خود از مراجع قضايي هستند، گفت: من از اين ماجرا اطلاعي ندارم، ولي اگر اعتراض اين افراد به رد‌صلاحيت‌ها باشد كه بايد گفت رد‌صلاحيت‌ها از طريق مراجع قانوني چهار گانه انتخابات كشور انجام شده و اگر در مورد شيوه برگزاري انتخابات است كه بايد گفت براساس قانون، راي هيات نظارت، حسن‌ختام تمام اظهارنظرهاست و هيچ رايي نمي‌تواند نظر اين هيات را رد كند و بشكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون