اخلاق و امانت عمومي سازماني
عليرضا ساعي
امروزه، سازمانها به صورت فزايندهاي خود را درگير مسالهاي ميبينند كه آن را معماي اخلاقي مينامند، يعني اوضاع و شرايطي كه بايد يكبار ديگر كارهاي خلاف و كارهاي درست را تعريف كرد، زيرا مرز بين كارهاي درست و خلاف بيش از پيش از بين رفته است. به طور كلي انسانها در بعد فردي و شخصيتي داراي ويژگيهاي خاص اخلاقي هستند كه پندار، گفتار و رفتار آنها را شكل ميدهد. ممكن است همين افراد وقتي در يك جايگاه و پست سازماني قرار ميگيرند عواملي موجب ميشود كه پندار، گفتار و رفتار متفاوتي از بعد فردي سر بزند كه اين ويژگيهاي انساني روي ميزان كارايي و اثربخشي سازمان تاثير بگذارد. عدهاي فكر ميكنند صداقت و راستگويي صرفا يك مساله اخلاقي است و از اين رو ناخودآگاه ميخواهند آن را در بررسي مسائل و مشكلات اجتماعي به حاشيه برانند، اما بايد گفت كه صداقت و دروغگويي موضوعي كليدي در فهم و نقد كليه حوزههاي اجتماعي است و نقش آن در اقتصاد و تجارت كمتر از سرمايه، نيروي انساني و ديگر عوامل نيست. قوانين و شيوه اخلاق دولتي با مديريت ريسك اعتباري بخش دولتي، نسبت به ERM نهاد دولتي جداييناپذير است. اين حوزه شامل ارزيابيهايي در جهت حصول اطمينان از اين مساله است كه اداره دولتي براي سود شخصي مورد استفاده قرار نميگيرد و رفتار امتيازي نامناسبي با نهادهاي خارجي نميشود. نقش اخلاق در دستيابي به تعالي سازماني است از
اين رو پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه اخلاق و تعالي سازماني و طراحي و تبيين الگويي راجع به نقش اخلاق در تعالي سازماني، طراحي شد. برنامههاي اخلاقي بخش دولتي كه از حفظ راستي و امانت عمومي حمايت ميكنند، از تمركز روزافزون در ميان و درون سازمانهاي بينالمللي بهرهمند ميشوند. با وجود اينكه رهبري و تامين منابع دولت كه براي پيشرفت بسيار مهم هستند، كشورهاي فعال بايد براي جلوگيري از آسيب اعتباري ناشي از رفتار كه راستي و امانت عمومي را تضعيف ميكند، با يكديگر همكاري كنند. درنهايت، نقش مشاوران اخلاق يا مشاوران ريسك مربوطه براي مشاوره فعالانه به مشتريان سازماني بسيار مهم است با تلاشهاي فردي و مشاركتي در اين سطوح، ذينفعان حاضر و آينده قادر خواهند بود از دستيابي به اهداف خود مطابق اصول اخلاقي و اصول راستي و امانت عمومي مورد نياز براي موفقيت ماموريت اطمينان حاصل كنند.
كارشناس آسيبهاي اجتماعي