خبري از 2-1 رانندگان مرسدس نبود
قهرماني هميلتون با جر و بحثهاي زياد
سامان سعادت
ششمين مرحله از رقابتها قهرماني فرمول 1 در پيست مونتكارلو در شاهنشين موناكو برگزار شد. در پنج مرحله قبلي رانندگان تيم مرسدس تمام عناوين را به خودشان اختصاص داده بودند. آنها در تمام مراحل قبلي اصطلاحا 2-1 كرده بودند و تلاش داشتند در اين مرحله نيز اجازه خودنمايي به فراري و ردبول را ندهند، اما حوادث مونتكارلو متفاوت از آنچه پيشبيني كرده بودند، رقم خورد. بارش باران، پنالتيهاي مدام، سرگيجه براي انتخاب بهترين لاستيك ممكن و جر و بحث منيجرها با رانندگان، مرحله ششم فرمول1 قهرماني جهان را هيجانانگيزتر كرد.
پول پوزيشن مونتكارلو در اختيار هميلتون بود. صدرنشين بلامنازع اين رقابتها اين جايگاه را با زمان 1: 10.166 به دست آورده بود. بعد از او همتيمياش بوتاس در رده دوم قرار داشت و پشتسرش ورشتاپن از ردبول و فتل از فراري در جايگاههاي سوم و چهارم استارت زدند. در پيچ اول اين هميلتون است كه موفق ميشود فاصله خوبي با نفر ديگر راننده مرسدس برقرار كند. والري بوتاس كه گويا مشكلاتي هم با همتيمياش پيدا كرده است، در همان دورهاي ابتدايي اولين نشانهها از مشكلات لاستيكها نمود پيدا ميكند. لاستيك ماشين چارلز لكلرك از فراري ميتركد و او مجبور ميشود تا رسيدن به اولين پيت استاپ با همان وضعيت ادامه دهد. در ادامه فتل و بوتاس لاستيك خود را از مديوم به هارد تغيير ميدهند. لاستيك مديوم اصطلاحا لاستيكي است كه از لحاظ سختي و چسبندگي متوسط است و ويژگي آن ماندگاري بالاست. اما لاستيك هارد سختترين لاستيك خشك بوده و مخصوص پيستهايي است كه فشار زيادي به لاستيك در پيچهاي با سرعت بالا وارد ميشود. ويژگي اين لاستيك تحمل حرارت بالا به حساب ميآيد.
تنها رانندهاي كه تصميم ميگيرد با همان لاستيكهاي مديوم كار را ادامه دهد، هميلتون است. البته هميلتون نيز بعد از گذشت 15 دور از مسابقه به تيم ميگويد: «جيمز فكر ميكنه من توي دردسر افتادم؟» در همين زمان مكس ورشتپن بهدليل خروج ناايمن از پيت، پنج ثانيه پنالتي دريافت ميكند، اما مشكلات تازه در حال آغاز است. از تيمها به رانندگان گفته ميشود كه تا 5 دقيقه ديگر بارندگي آغاز ميشود و اين يعني بايد تدابيري انديشيده شود. هميلتون با اينكه پيشتاز است درخواست پيت استاپ دوباره و استفاده از لاستيك هارد را دارد اما تيم به او ميگويد كه فعلا وضعيت خوب است. هميلتون در اين لحظه ميگويد: «احساس ميكنم كه لاستيكهاي اشتباهي را دارم.» اما تيم ادعاي او را رد ميكند. همين امر باعث ميشود هميلتون بيشتر اعصابش بههم بريزد. او به مديران تيم پاسخ ميدهد: «ما اين مسابقه رو از دست ميديم بونو، ديگه نميتونم از اين لاستيكها مراقبت كنم، اونا از بين رفتن. نميتونم خودروي پشتسرمو نگه دارم، نميتوني اين موضوع رو ببيني؟ نميدونم با انتخاب اين لاستيك پيش خودتون چه فكري كردين اما بايد منتظر معجزه بود.» اما تيم همان پاسخ قبلي را به او ميدهد: «لوئيس ميتوني انجامش بدي، ما بهت اطمينان داريم.»
در حالي كه هميلتون حسابي با لاستيكهايش درگير است و از طرف ورشتاپن و فتل تحت فشار قرار گرفته، ساير رانندهها مدام در حال پنالتي دادن هستند؛ لنس استرول از تيم ريسينگ پوينت بهدليل بريدن پيچ، جيوويناتزي از تيم آلفارومئو بهدليل ايجاد حادثه با كوبيتسا از ويليامز در پيچ راسكاس و رومن گروژان از تيم هاس بهدليل عبور از خط سفيد خروجي پيت لاين. با تمام اين تفاسير هميلتون درنهايت موفق ميشود مقام قهرماني را از آن خود كند. پشت سر او ورشتاپن با كمتر از يك ثانيه اختلاف از خط پايان عبور ميكند اما به دليل خطا در طول مسابقه با 5 ثانيه جريمه مواجه ميشود و تا رده چهارم نزول ميكند. فتل از فراري براي اولينبار در اين فصل موفق ميشود جايگاه دوم را به دست آورد و بوتاس نيز به رده سوم قناعت ميكند. در پايان 5 مرحله هميلتون با 137 امتياز همچنان پيشتاز باقي ماند و پشت سر او بوتاس و فتل و ورشتاپن و لكلرك كه نتوانست جايزه بزرگ مونتكارلو را به پايان برساند در ردههاي دوم تا پنجم قرار گرفتند. در ردهبندي تيمي نيز مرسدس با 257 امتياز پيشتاز است.