رييس مركز ملي هوا توضيح داد
سهم خودروهاي سواري
در آلودگي هوا چقدر است؟
محمدمهدي ميرزايي، رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست، درباره سهم خودروهاي سواري در آلودگي هوا توضيحاتي داد و گفت: بر اساس آخرين اطلاعات شهر تهران در سال ۹۲، ۷۰ درصد آلايندهها مربوط به منابع متمركز و ۳۰ درصد مربوط به منابع ساكن ناشي از ذرات توليد شده آلاينده در هوا است.به گزارش مهر، ميرزايي گفت: منابع متحرك به طور متداول مربوط به وسايل نقليه است، اما وسايل نقليه در دو قالب بنزيني و ديزلي يا گازوييلسوز دستهبندي ميشوند كه بر اساس آمار حدود ذرات معلقي (اوليه) كه ناشي از تردد وسايل نقليه توليد ميشود، حدود ۶۰ درصد است.رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: ذرات معلق اوليه به طور مستقيم توليد ميشوند، اما ذرات ديگري به نام ذرات ثانويه وجود دارند كه ناشي از تركيبات و انفعالات شيميايي (ساير گازها) ايجاد ميشوند.او ادامه داد: ۶۰ درصد ذرات اوليه توليدي مربوط به خودروهاي ديزلي، ۱۲ درصد خودروهاي بنزيني شامل موتوسيكلتها و سواريها است.ميرزايي تاكيد كرد: ميتوان گفت كه سهم ذرات اوليه براي خودروهاي سواري ۲ درصد، ۱۰ درصد موتوسيكلت و ۶۰ درصد خودروهاي ديزلي (اتوبوسهاي حمل و نقل عمومي، شخصي، سرويسها و مينيبوسها) است.او افزود: اقدامات و فعاليتهاي شهرداري تهران براي كاهش آلودگي هوا در سال ۹۷ بسيار چشمگير بود كه همين موضوع موجب كاهش آلودگي هوا در شهر تهران شد.رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست ادامه داد: بر اساس آمار مقايسهاي بين سالهاي ۹۶ و ۹۷ تعداد روزهاي پاك در سال ۹۷ دو برابر نسبت به سال ۹۶ بود و تعداد روزهاي ناسالم براي گروههاي حساس در سال ۹۷ نصف سال ۹۶ بود به طوري كه در سال ۹۶، ۱۰۰ روز هواي ناسالم براي گروههاي حساس و ۵۹ روز براي سال ۹۷ گزارش شد.او بيان كرد: موضوع معاينه فني و كنترل آن در شهر تهران با همكاري شهرداري تهران، پليس راهور و مكانيزه كردن دوربينها يكي از شاخصهاي كاهش آلودگي هوا در شهر تهران بود.ميرزايي گفت: ناوگان حمل و نقل عمومي كشور ناوگان فرسودهاي است كه به دليل موضوعات تحريمي و مشكلات اعتباري بودجه امكان نوسازي حمل و نقل فراهم نيست.
او افزود: بيشترين مشكلي كه در رابطه با حمل و نقل عمومي وجود دارد، مواجه مردم با دودهايي است كه از وسايل نقليه عمومي خارج ميشود. اين در صورتي است كه دودي كه از اگزوز وسايل شخصي خارج ميشود در معرض مستقيم مردم نيست.رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست اظهار كرد: شهرداريهاي مناطق ميتوانند به صورت جداگانه به شناسايي منابع آلاينده در شهر بپردازند، اما مركز و مرجع اصلي در خصوص اعلام آمار و پيگيريهاي ذرات ثانويه سازمان حفاظت محيط زيست است.او تاكيد كرد: بر اساس ماده ۲۴ آييننامه فني ماده ۲ قانون هواي پاك، قانون سازمان حفاظت محيط زيست را مكلف به توليد سياهه انتشار تا پايان شهريور ماه سال جاري براي شهرهاي با اولويت كلانشهرها كرده است.ميرزايي بيان كرد: حجم توليد آلايندهها به تفكيك منابع انتشار آلودگي هوا و سهم هر كدام از اين منابع در توليد آلايندهها بر اساس خروجي مطالعات مشخص ميشود. او افزود: سازمان حفاظت محيط زيست موضوع معاينه فني كه حدود مجاز جديد را در سال جديد مشخص و براي انجام معاينه فني در مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين و سبك و افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي ابلاغ كرده است. رييس مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: عمده مسالهاي كه جهت آلودگي هوا مطرح است، موضوع ذرات معلق در هوا است، چرا كه ذرات معلق بيشترين تاثير منفي را بر سلامت افراد به خصوص ايجاد سرطان دارد.او ادامه داد: خودروهاي ديزلي سنگين درصد كمي از آلايندگي با ذرات معلق را توليد ميكنند بر همين اساس راهكار و پيگيريهاي سازمان محيط زيست در خصوص موضوع كنترل استفاده از خودروهاي ديزلي است كه اين موضوع در سطح جهان مطرح شده است.ميرزايي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست با توليد خودروهاي ديزلي مخالف است و آن نيز به دليل ايجاد تبعات منفي در اين راستا است.
گروه ۲۰ از كاهش توليد پسماندها غافل مانده است
كارشناسان و فعالان محيط زيستي معتقدند كه اهداف گروه ۲۰ در كاهش پسماندهاي پلاستيكي، «توليد فزاينده اين زبالهها » را مدنظر قرار نداده است.به گزارش ايسنا، فعالان محيط زيستي از اهداف كشورهاي گروه ۲۰ در كاهش نفوذ پسماندهاي پلاستيكي به اقيانوسها و به صفر رساندن آن تا سال ۲۰۵۰ استقبال كردند اما معتقدند اين اهداف قلب اين مشكل را مورد هدف قرار نداده است.همچنين به اعتقاد فعالان محيط زيستي، زمان تعيين شده براي تحقق به صفر رسيدن نفوذ پسماندهاي پلاستيكي به اقيانوسها بسيار دور است و تعداد محدودي از گامهاي پيشنهادي توسط اعضاي گروه ۲۰ داوطلبانه است و به دليل اينكه رعايت آنها اجبار قانوني ندارد، تاثيرگذاري خود را از دست ميدهد.«يوكيهيرو ميساوا» از صندوق جهاني طبيعت ژاپن گفت: مسير تعيين شده مطلوب است اما تمركز بيشتر بر مديريت پسماندها بوده در حالي كه مهمترين اقدام، كاهش ميزان فزاينده توليد پسماندها در سطح جهاني است.طبق اعلام بانك جهاني در سال ۲۰۱۶ ميلادي جهان حدود ۲۴۲ ميليون تن پسماند پلاستيكي توليد كرده است. سالانه حدود هشت ميليون تن از اين پسماندها وارد اقيانوسها شده و چين و اندونزي بزرگترين متخلفان به حساب ميآيند.نفوذ پسماندهاي پلاستيكي به اقيانوسها و انتشار تصاويري از زبالهها در سواحل و لاشه حيواناتي با معدههاي مملو از پلاستيك، اعتراضات عمومي را در جهان به همراه داشته است.به گزارش رويترز، پيش از شروع نشست گروه ۲۰ «شينزو آبه» نخست وزير ژاپن كه ميزباني آن را به عهده داشت، اعلام كرد كه مقابله با نفوذ پسماندهاي پلاستيكي به اقيانوسها در اولويت اين گروه قرار دارد. او از تمايل ژاپن در هدايت كشورهاي جهان در تحقق اهداف اين ماموريت از جمله توسعه مواد زيست تخريبپذير و گزينههاي ديگر خبر داده بود.