• ۱۴۰۳ جمعه ۱۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4409 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۸ تير

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

به تصميم دولت عراق در مورد حشدالشعبي احترام مي‌گذاريم

گروه ديپلماسي | سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره دستور اخير نخست‌وزير عراق براي ادغام حشدالشعبي در ارتش كه از سوي برخي رسانه‌هاي غربي به ضربه‌اي به ايران تعبير شد، گفت: «ادغام به آن معنا نيست؛ در واقع سازماندهي مجدد است. اين اقدام يك تصميم داخلي دولت عراق است و جمهوري اسلامي ايران هم به دولت عراق، هم به نيروهاي مردمي و هم به نيروهاي مسلح عراق كه در اين مدت خالصانه و شجاعانه در مقابل تروريسم ايستادگي كردند و تا حدود زيادي آنها را شكست دادند و از خاك خودشان بيرون كردند، احترام زيادي قائل است. ما به تصميم‌هايي كه توسط دولت عراق در داخل عراق گرفته مي‌شود احترام مي‌گذاريم و اين مساله را يك مساله داخلي مي‌دانيم.» او تاكيد كرد: «احترام ويژه‌اي براي نيروهاي مردمي در كنار نيروهاي مسلحي كه در عراق هستند قائل هستيم و معتقديم كه هيچ‌گاه نبايد نقش آنها در مبارزه با تروريسم كمرنگ شمرده يا ناديده گرفته‌شود.»

 

كلمه‌اي از برجام تغيير نمي‌كند

موسوي در پاسخ به سوالي در مورد حضور امريكا در مذاكرات گفت: مذاكره به آن معنايي كه فكر مي‌كنيد و برخي مطرح مي‌كنند نيست، مذاكرات ما در چارچوب برجام ادامه داشته است و بيشتر براي نحوه اجراي برجام و موضوع جديدي نيست كه بخواهيم درباره برجام صحبت كنيم. برجام پرونده‌اي است كه خاتمه يافته است و كلمه‌اي به آن اضافه و كم نمي‌شود و هركسي بخواهد اجرا كند همين برجام فعلي است. موسوي ادامه داد: از اينكه دولت‌ها با حسن‌نيت تلاش مي‌كنند ايران به تعهداتش عمل كند قدرداني مي‌كنيم ولي اين كار را بايد زودتر با كشورهايي كه از تعهدات‌شان تخلف كردند صورت مي‌دادند، زماني كه امريكا از برجام خارج شد مي‌توانستند اعتراض كنند و جلوي اين كار را بگيرند و زماني كه ايران اعلام كرد مي‌خواهد از حق خود استفاده كند در جلسات و با بيانيه‌هاي محكمي كه دادند از ايران خواهش كردند در برجام بماند و 11 تعهد متقبل شدند بنابراين اگر مذاكره‌اي هست در خصوص اجراي تعهدات آنهاست. او افزود: اگر امريكايي‌ها خواهان بازگشت به برجام هستند لازمه‌اش اين است كه حتما و فورا دست از جنگ و فشار و تروريسم اقتصادي عليه ملت ايران بردارند و تعهدات‌شان را اجرا كنند و اگر مي‌خواهند در كميسيون مشترك برجام گوشه‌اي بنشينند. او خاطرنشان كرد: «مذاكره‌اي قرار نيست انجام شود، اگر قرار باشد حرفي زده شود درباره اجراي برجام و تعهدات كشورهاي باقيمانده در برجام است و اينكه آنها چگونه مي‌توانند ايران را قانع كنند در برجام بماند و به شرايط پيش برگردد.»

او در پاسخ به سوالي درباره سفر مشاور ديپلماتيك ماكرون به ايران و اينكه آيا مي‌توان به آنها اعتماد كرد، گفت: ما اميد و اعتماد به كسي و كشوري نداريم ولي باب ديپلماسي باز است و ما براساس نامه رييس‌جمهور به سران كشورهاي باقيمانده در برجام و بيانيه شوراي عالي امنيت ملي، گام‌هاي خود را برمي‌داريم و اگر آنها نگران زنده ماندن برجام هستند، مي‌توانند با اقدامات عملي، نه اينكه سفر براي سفر و نه سفر براي عكس گرفتن و تبليغ كردن، بخواهند بيايند. سخنگوي دستگاه ديپلماسي همچنين درباره اظهارات ذوالنور مبني بر اينكه كميسيون امنيت ملي درباره خروج از برجام و خروج از NPT در حال بررسي است، خاطرنشان كرد: همه گزينه‌ها از جمله مباحثي كه گفتيد مي‌تواند در گام‌هاي بعدي ايران مطرح باشد ولي تصميمي فعلا در اين زمينه اتخاذ نشده است و تصميم فعلي در چارچوب اين دو گام اوليه و اساسي است. متناسب با شرايط تصميم مي‌گيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون