• ۱۴۰۳ جمعه ۲۰ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4415 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۵ تير

حصاركشي به سبك امريكايي

مقامات امريكايي بعد از اينكه از تحريم ظريف به‌خاطر برخي واكنش‌ها و تبعات اتخاذ چنين تصميمي منصرف شدند و نتيجه‌گيري درمورد اين موضوع را به آينده موكول كردند، تصميم گرفتند براي دومين سفر ظريف به نيويورك در سال 1398 حاشيه‌هايي ايجاد كنند و ضمن تعلل در صدور ويزا براي هيات ايراني، محدوديت‌هايي را نيز براي تردد اين هيات در اين شهر به وجود آورند.

به گزارش ايسنا، در حالي كه باتوجه به مقررات بين‌المللي وضع شده، امريكا به عنوان كشور ميزبان سازمان ملل متحد به‌طور معمول نمي‌تواند مانع حضور هيات يك عضو سازمان ملل در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل و ديگر اجلاس‌هاي اين سازمان باشد ولي تاكنون امريكايي‌ها به بهانه‌هاي مختلف از اجراي اين قانون سر باز زده‌اند و موانعي براي حضور هيات‌هاي كشورهايي كه عضو رسمي يا ناظر سازمان ملل متحد هستند، ايجاد كرده و محدوديت‌هايي را نيز براي تردد آنها در سطح شهر نيويورك اعمال كرده‌اند.

طي اين سال‌ها دولت امريكا محدوديت‌هايي را براي نمايندگان رسمي جمهوري اسلامي ايران كه به امريكا سفر مي‌كنند يا در امريكا حضور دارند اعمال كرده، از جمله اينكه نبايد از محدوده
۲۵ مايلي سازمان ملل كه حدود ۴۰ كيلومتر مي‌شود، خارج شوند كه در غير اين صورت با برخورد پليس امريكا روبه‌رو خواهند شد؛ محدوديتي كه طي اين سال‌ها مسوولان جمهوري اسلامي ايران آن را رعايت كرده و حتي بعضا در جريان سفر به اين كشور درخواست حضور در شهرهاي ديگر امريكا را كرده‌اند كه اين درخواست با موافقت امريكايي‌ها روبه‌رو نشده است از جمله اينكه رييس دولت نهم و دهم يك‌بار در جريان سفرهاي خود به نيويورك جهت شركت در مجمع سازمان ملل متحد پيشنهاد سفر به كاليفرنيا جهت ديدار با ايرانيان مقيم در اين منطقه را مطرح كرد كه اين موضوع با موافقت امريكايي‌ها روبه‌رو نشد و آنها تاكيد كردند كه مقامات ايراني نمي‌توانند از محدوده ۴۰ كيلومتري سازمان ملل متحد فراتر بروند.

البته طبق اعلام برخي رسانه‌ها دولت جرج بوش در سال ۲۰۰۷ براي مقطعي محدوديت سفر تا ۲۵ مايل از نيويورك براي ديپلمات‌هاي ايراني مستقر در سازمان ملل را كنار گذاشت و به‌عبارتي تردد در اين محدوده را بنا بر دلايلي مجاز اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان اواخر هفته گذشته در مصاحبه‌اي با شبكه خبري الميادين اعلام كرد كه براي شركت در نشست سالانه مقامات عاليرتبه شوراي اقتصادي- اجتماعي ملل متحد عازم نيويورك مي‌شود. در پي اين موضوع باتوجه به اخبار منتشر شده مبني بر اينكه امريكايي‌ها قصد دارند ظريف را تحريم كنند، اين بحث مطرح شد كه ممكن است امريكايي‌ها براي ظريف رواديد جهت شركت در اين نشست صادر نكنند ولي در همان زمان برخي رسانه‌هاي غربي به نقل از مقامات امريكايي اعلام كردند كه دولت واشنگتن در حال حاضر قصد ندارد ظريف را تحريم كند و تصميم‌گيري درمورد اين موضوع را به آينده موكول كرده است. با وجود اعلام اين موضوع امريكايي‌ها جهت ايجاد اخلال در انجام اين سفر، در صدور ويزا براي ظريف و هيات همراهش جهت نشست در اين نشست تعلل كردند چنانكه طبق آنچه اعلام شده ويزاي وزير خارجه ايران يك روز پيش از سفرش به امريكا (روز جمعه) توسط سفارت امريكا در شهر برن پايتخت سوييس صادر شده است.

طبق آنچه رسانه‌هاي امريكايي اعلام كرده‌اند اين ويزا به دستور پمپئو وزير امور خارجه امريكا كه گفته مي‌شود از مخالفان تحريم ظريف در دولت اين كشور نيز هست، صادر شده است.

در همين چارچوب روز گذشته وزير امور خارجه اين كشور در گفت‌وگويي تلفني با روزنامه واشنگتن‌پست با تاييد خبر فوق اظهار كرد كه محمدجواد ظريف و هيات همراهش در اين سفر فقط اجازه دارند در مسير ميان مقر اصلي سازمان ملل و نمايندگي دايم ايران كه شش چهارراه دورتر واقع شده و اقامتگاه سفير ايران در سازمان ملل كه در نزديكي اين دو ساختمان قرار دارد، تردد داشته باشند.

پمپئو كه رييس دولتش به مرزكشي و ايجاد ديوار در تعاملات انساني و رفت و آمدها بين كشورها علاقه‌مند است در توضيح اعمال چنين محدوديتي گفته است: «ديپلمات‌هاي امريكايي در تهران پرسه نمي‌زنند و براي همين هم ما دليلي نمي‌بينيم كه ديپلمات‌هاي ايراني آزادانه در اطراف نيويورك بچرخند و پرسه بزنند.»

به نوشته واشنگتن‌پست، ظريف طبق برنامه قرار است با خبرنگاران و مسوولان انديشكده‌ها در نيويورك نشست و گفت‌وگو داشته باشد و اعمال محدوديت «شش چهارراه» بدين معنا خواهد بود كه او عملا امكان تردد به ديگر نقاط شهر نيويورك را نخواهد داشت و تمامي اين نشست‌ها بايد در دفتر نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل متحد برگزار شود.

در واكنش به اظهارات وزير امور خارجه امريكا، سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه كه به همراه ظريف به نيويورك سفر كرده است در گفت‌وگويي درخصوص اعلام محدوديت براي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در سفر كاري به نيويورك، افزود: همان‌طور كه وزير امور خارجه امريكا در مصاحبه‌شان اعتراف كرد ناراحتي آنها از تاثير‌گذاري سفرهاي كاري دكتر ظريف و حضور رسانه‌اي ايشان و اثري است كه بر افكار عمومي امريكا و جهان مي‌گذارد.

وي ادامه داد: قطعا اعمال محدوديت حضور در برخي خيابان‌هاي نيويورك تاثيري در برنامه‌هاي كاري ايشان ندارد. دكتر ظريف معمولا در مقر سازمان ملل متحد، نمايندگي دايم ايران و اقامتگاه سفير جمهوري اسلامي ايران در رفت و آمد هستند و همه ديدارها، مصاحبه‌ها و سخنراني‌هاي‌شان را در همين مكان‌ها انجام مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون