• ۱۴۰۳ جمعه ۲ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4423 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۳ مرداد

محسن هاشمي، محمد سالاري و محمد عليخاني درباره حمل‌ونقل بحث كردند

رشد بزرگراه‌ها اشتباهي تاريخي بود

گروه اجتماعي | ديروز، از آن روزهايي بود كه اعضاي شوراي شهر بيشتر صحبت‌هاي‌شان به حمل‌ونقل عمومي و به‌خصوص مترو بر مي‌گشت؛ از رييس شورا تا رييس كميسيون حمل‌و‌نقل و رييس كميسيون شهرسازي. در يكي از اين اظهارنظرها رييس شوراي شهر تهران در مراسمي با تاكيد بر ضرورت تجهيز زيرساخت‌هاي پايتخت در حمل‌و‌نقل عمومي گفت كه بايد ظرفيت سفرهاي ريلي به ۱۰ ميليون سفر برسد.محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران ديروز با انتقاد از وضعيت زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل عمومي در شهرهاي اقماري تهران اظهار كرد: در تهران زيرساخت‌هاي خوبي ساخته شده اما اين زيرساخت‌ها تجهيز نشده است كه بايد تجهيز شود اما شاهد آن هستيم كه در شهرهاي اقماري زيرساخت‌ها نيز كافي نيست و بايد ساخته شود. هاشمي با بيان اينكه در مجموعه شهر تهران و شهرهاي اقماري حدود ۵۰۰ كيلومتر مسير ريلي داريم، خاطرنشان كرد: ۳۰۰ كيلومتر از اين مسير در تهران و ۲۰۰ كيلومتر از آن در شهرهاي اقماري است و ما با همين ظرفيتي كه داريم بايد ۱۰ ميليون سفر داشته باشيم، اما تعداد سفرهاي ما كمتر از
2.5 ميليون سفر است.هاشمي با تاكيد بر ضرورت ارتقاي ناوگان حمل‌ونقل عمومي اظهار كرد: هر چه طرح‌هاي ترافيكي و زوج و فرد داشته باشيم اما تا زماني كه حمل‌ونقل عمومي درستي نداشته باشيم به مردم فشار مي‌آيد و اين در شأن و شخصيت مردم نيست، بنابراين بايد زيرساخت‌هاي آن را در پايتخت تجهيز كنيم تا بتوانيم بيشتر به مردم خدمت كنيم.محمد سالاري رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر نيز يكي ديگر از شورايي‌هايي بود كه درمورد مترو و حمل‌ونقل عمومي صحبت كرد. او در جلسه‌اي كه با مديران مترو در حاشيه بازديد از خط هفت مترو به همراه رييس شورا و اعضاي كميسيون‌هاي شهرسازي و معماري و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران داشتند با بيان اينكه ايجاد بزرگراه‌هاي درون‌شهري در اين حد و اندازه يك اشتباه استراتژيك و تاريخي بود، اظهار داشت: من اين موضوع را بارها از دوره گذشته تاكنون گفته‌ام كه تمام املاك و دارايي‌هاي ارزشمند ملكي، شهرداري تهران در پروژه‌هاي عمراني با اولويت بزرگراه‌سازي هزينه شد، در صورتي كه با بهينه‌سازي و حفظ اين املاك مي‌توانستيم براي هميشه تاريخ بدون فروش يك مترمربع تراكم و بارگذاري، شهر را اداره كنيم.رييس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران با اشاره به ظرفيت‌هاي درآمدزايي حوزه مترو بيان كرد: ايجاد مجتمع‌هاي ايستگاهي يكي از ظرفيت‌هايي است كه مترو دارد و در دوره گذشته هم شهرداري لايحه‌اي را ارايه داد كه در كميسيون ماده ۵ مصوب شد، براساس آن تمام مجتمع‌هاي ايستگاهي رتبه‌بندي شدند و از كميسيون ماده ۵ مصوبه گرفتند.عضو شوراي شهر تهران اضافه كرد: با اينكه مجتمع‌هاي ايستگاهي جمعيت‌پذيري ايجاد نمي‌كنند و در عين حال به شهروندان خدمات ارايه مي‌دهند و مردم شهر ترغيب مي‌شوند تا از طريق مترو سفر كنند و در اين مجتمع‌هاي ايستگاهي و TOD‌ها، انواع خدمات موردنياز را دريافت كنند و مجددا با همين قطارهاي مترو به مبدا برگردند، اما متاسفيم كه دو سال از اين موضوع مي‌گذرد و اين مصوبه عملياتي نشده است.رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيز در همين مراسم درخصوص ايمني خط هفت و شائبه‌هايي كه در مورد آن وجود دارد، گفت: تاييد ايمني ايستگاه‌هاي آماده بهره‌برداري به تاييد كارشناسان و مهندسان رسيده است و شورا در اين خصوص كاسه داغ‌تر از‌ آش نيست.محمد عليخاني با ذكر اينكه بخش زيادي از اين مشكلات رفع شده است، گفت: پس از بهره‌برداري از خط هفت مترو شهردار تهران در توييتي اعلام كرد طي دو ماه اين خط به هواكش‌هاي ميان‌تونلي تجهيز مي‌شود كه همچنان اين اتفاق به شكل كامل نيفتاده است.او با بيان اينكه كار بزرگي در مترو انجام شده و تذكرات ما درخصوص ايمني مترو به اين دليل است كه نمي‌خواهيم به دليل يك ايراد و مشكل ساير مسائل نيز تحت تاثير قرار گيرد، گفت: اعضاي شورا به هيچ عنوان تمايلي به دخالت در كارهاي فني ندارند، چراكه درنهايت تاييد فني مسوولان خط درخصوص تامين ايمني و تجهيزات به كار رفته براي ما به عنوان تصميم‌گيران شهر و حافظان جان و سلامت شهروندان كفايت مي‌كند.عليخاني در ادامه با تاكيد بر تجهيز ايستگاه‌هاي مترو به آسانسور و مناسب‌سازي براي افراد كم‌توان گفت: طراحي آسانسور براي ايستگاه‌هاي مترو در مقايسه با كل هزينه‌هاي احداث يك ايستگاه هزينه‌اي نيست اما رفاه افراد كم‌توان مي‌تواند اتفاق جديدي در مديريت شهري محسوب شود و ارزش كار را هم بالاتر مي‌برد.او تاكيد كرد: موضوع مناسب‌سازي ايستگاه‌هاي مترو براي افراد كم‌توان و داراي معلوليت بسيار از شوراي شهر پيگيري مي‌شود و ما نيز آن را مطالبه كرده و انتظار داريم در طراحي‌ها اين موضوعات پيش‌بيني شود.عليخاني در ادامه با اشاره به برخي مغايرت‌هاي فني و تجهيزات كه در قرارداد‌ها وجود دارد، گفت: در قرارداد به تجهيزات اروپايي اشاره شده كه در حال حاضر برخي تجهيزات چيني هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون