• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4433 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ مرداد

اطلاعات مركز آمار نشان مي‌دهد

گزينه «دوست و آشنا» در صدر راهكارهاي پيدا كردن شغل

نتايج طرح آمارگيري از نيروي كار در سال گذشته نشان مي‌دهد كه جويندگان كار از طريق پرس‌وجو از دوست و آشنا و پس از آن مراجعه به دفاتر كاريابي تمايل بيشتري براي پيدا كردن شغل مورد نظر خود داشته‌اند. مطالعه بازار كار ايران در دهه‌هاي اخير نشان مي‌دهد از بين رفتن تعادل ميان عرضه و تقاضا در بازار كار و هجوم يكباره صدها هزار نيروي بيكار، نحوه يافتن شغل را نيز دستخوش تغيير كرده است. به نحوي كه جويندگان كار به ويژه تحصيلكردگان براي يافتن شغل ناچارند به روش‌هاي ديگري متوسل شوند و از ابزارهاي جديدي براي يافتن شغل استفاده كنند كه از جمله اين شيوه‌ها مي‌توان به مطالعه و پيگيري آگهي‌هاي استخدام روزنامه‌ها، مراجعه به مراكز كاريابي و شركت در آزمون‌هاي استخدامي اشاره كرد. هر چند كه در سال‌هاي اخير پرس‌وجو از دوست و آشنا و آشنابازي نيز به روشي موثر براي پيدا كردن شغل در ميان بيكاران تبديل شده است. اطلاعات نتايج طرح آمارگيري نيروي كار در سال ۱۳۹۷ حاكي از آن است كه ۳۳.۹ درصد از اقدامات انجام شده براي جست‌وجوي كار از سوي بيكاران از طريق پرس‌وجو از دوستان و آشنايان، ۲۱ درصد ثبت‌نام يا پيگيري از مراكز خدمات اشتغال و دفاتر كاريابي غيردولتي، ۱۶.۷ درصد درج آگهي در روزنامه يا مطالعه آگهي‌هاي استخدامي و ۱۶.۱ درصد تماس با صاحب كار و كارفرما بوده است. با توجه به تعداد 3 ميليون و ۲۶۰ هزار و ۷۹۶ نفري بيكاران در سال گذشته به طور متوسط هر بيكار از 3 راه دنبال كار مي‌گردد. نكته قابل توجه اينكه در سال ۱۳۹۶ نيز 4 روش به عنوان عمده‌ترين اقدامات صورت گرفته براي يافتن شغل از سوي بيكاران اعلام شده بود كه از بين اقدامات صورت گرفته توسط بيكاران به ترتيب سهم تماس با كارفرما ۱.۱ درصد، جست‌وجوي منابع مالي و امكانات براي شروع فعاليت خوداشتغالي ۰.۸ درصد، پرس‌وجو از دوستان و آشنايان ۰.۸ درصد، ساير روش‌ها ۰.۷ درصد و تقاضاي جواز كسب يا پروانه كار ۰.۲ درصد افزايش داشته و در مقابل پرس‌وجو از دوستان و آشنايان ۰.۴ درصد، ثبت‌نام يا پيگيري در دفاتر كاريابي غيردولتي ۰.۶ درصد و درج آگهي در روزنامه يا پيگيري آگهي‌هاي استخدامي ۱.۹ درصد كاهش داشته است. بر اساس گزارش مركز آمار و اطلاعات راهبردي وزارت كار، پرس‌وجو از دوستان و آشنايان عمده‌ترين روش جست‌وجوي كار در سال گذشته بوده؛ به نحوي كه در سال ۹۷ دو ميليون و ۹۹۵ هزار و ۱۰۴ نفر از طريق پرس‌وجو از دوستان و آشنايان به دنبال شغل بوده‌اند كه از اين تعداد دو ميليون و ۹۴ هزار و ۲۲۷ نفر را مردان و ۹۰۰ هزار و ۸۷۷ نفر را زنان تشكيل داده‌اند. پس از پرس‌وجو از دوستان و آشنايان، بيشترين تمايل افراد براي كار از طريق ثبت‌نام در مراكز كاريابي غيردولتي و پيگيري آگهي‌هاي استخدام در روزنامه‌ها بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون