نمايشگاههاي تابستانه گالري گردي را داغ نگه ميدارد
سايه هنر تجسمي بر تابستان
فاروق مظلومي
در بيشتر كشورهاي دنيا تابستان فصل تفريح است. فصل رونق سفر. آب و دريا. آمار فروش كتاب در اين فصل پايين ميآيد و فروش بليت سينما اوج ميگيرد.در تابستان تقابل تاريخي سينماي سرگرمي با امور انديشمند خودش را بهتر نشان ميدهد. انگار با هواي داغ ،مغزها هم شل ميكنند و از جديت جهان كاسته ميشود. براي ما هم كه با شرايط اقتصادي جاري تابستان فصل سفر نيست اما قانون نانوشته افول كتاب و نقاشي در تابستان صدق ميكند .يعني همان كتابي را كه شبهاي بلند زمستان قبل از خواب در دست ميگرفتيم و تا آخر زمستان همان صفحه اول خوابمان ميبرد در تابستان حتي دستمان هم نميگيريم. گالريگردها هم در تابستان قدمهايشان سستتر ميشود و گالريها با افتتاحيههاي محدود تابستان را از سر ميگذرانند. اما ابتكار تابستاني بعضي از گالريدارهاي خلاق برگزاري يك نمايشگاه گروهي سالانه در تابستان است كه گاهي تا دو ماه اين نمايشگاه برقرار است. در اين نمايشگاهها گالريهاي باپشتوانه مجموعهاي ارزشمند از آثار پيشكسوتان و جوانها را ارايه ميكنند كه گاهي مجموعه خصوصي خود گالريدار و گاهي گردآوري شده توسط فراخوانهاي تابستاني است. به دليل تنوع آثار اين نمايشگاهها موضوعي نيست و آثاري با تكنيكها و سبكهاي مختلف در يك گالري نمايش داده ميشوند كه البته در كيوريتينگ – هنرباني – اين نمايشگاهها به تفكيك ديوارهاي گالري با در نظر گرفتن تفاوتهاي سني و سبكي هنرمندان در حد امكان توجه ميشود. نمايشگاههاي سالانه تابستاني مجالي عالي براي بررسي هنرهاي تجسمي كشور است و جاي خالي گروههاي دانشجويي و كارگاههاي نقد و بررسي در اين نمايشگاهها بهشدت احساس ميشود و متاسفانه بعد از افتتاحيه آثاري كه هر كدام ميتوانند درسي براي هنرجويان باشد با مخاطبهاي اندك تا اختتاميه روي ديوارهاي گالري هستند. به بررسي سه نمايشگاه تابستاني در تهران بپردازيم. گالري ماه در يازدهم مرداد جاري با ارايه آثاري از هنرمندان جوان و پيشكسوت و هنرمندان فقيد معاصر نشان داد كه امكان و شناخت لازم براي يك نمايشگاه گروهي تابستاني را دارد. انتخاب اين گالري در آثار هنرمندان جوان مثل محمود محمودي، مهرداد ختايي، هاوار اميني و... بسيار حرفهاي بود. كيوريتينگ يا مراقبت هنري زماني معني پيدا ميكند كه هنرمند جواني در كنار بزرگاني مثل قاسم حاجيزاده، پرويز تناولي و صادق تبريزي معرفي شود كه انتظار ميرود بعد از يك يا دو دهه تمام اسباب بزرگي را براي ادامه راه خودش به دست آورده باشد. تفكيك ديوارهاي گالري براي آثار با مشخصات مشترك ممكن، ميزباني متواضع و محترم از نكات مثبت ديگر نمايش تابستاني گالري ماه بود.تا بيست و ششم شهريور براي بازديد از اين نمايشگاه فرصت داريد. گالري افرند جمعه هجدهم مرداد با نمايشگاه سالانه امرداد در كنار هنرمندان خوبي از دهه چهل و پنجاه ياد بزرگاني مثل صادق بريراني را زنده كرد . بريراني، منوچهر شيباني و سهراب سپهري به دليل افكار و حركتهاي پيشرو در نقاشي به سه تفنگدار دانشكده هنرهاي زيبا معروف بودند. او در نقاشيخط خيلي زودتر از ديگران اين شجاعت و جسارت را داشت تا خوانش را فداي فرم و حركت قلم بكند اين محتوازدايي در هنرمندهاي ايراني كمتر ديده ميشود. آثار هنرمندان نمايشگاه امرداد را بايد در فرصتي غير از روز افتتاحيه تا هشتم شهريور با فراغ بال ديد و به جان سپرد.