• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4442 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ مرداد

نفتكش حامل نفت ايران همچنان در جبل‌الطارق است

طمع امريكا به «آدريان دريا»

گروه ديپلماسي

داستان «گريس1» يا «آدريان دريا» همچنان به نقطه پايان نرسيده است. ظاهر ماجرا اين است كه جدال ميان ايران و بريتانيا درباره «گريس1» با حكم دادگاه محلي جبل‌الطارق به پايان رسيده اما نفتكش حامل نفت ايران همچنان در سواحل جبل‌الطارق لنگر انداخته و تلاش‌هاي امريكا براي كارشكني در حركت آن ادامه دارد. «گريس1» بيش از يك ماه (از 13 تير ماه) در توقيف دولت جبل‌الطارق و البته بريتانيا بود اما اين توقيف از روز پنجشنبه با عدم تمديد روبه‌رو شده لذا «گريس1» مي‌تواند به حركت خود ادامه بدهد. دولت دونالد ترامپ كه از ابتدا در پشت صحنه توقيف «گريس1» قرار داشت تمام تلاش خود را براي تطويل اين توقيف به كار گرفت. روز پنجشنبه در حالي كه جبل‌الطارق راي به رفع توقيف از «گريس1» داده بود خبرهايي مبني بر درخواست واشنگتن از دادگاه براي تطويل توقيف رسيد كه هرچند از سوي واشنگتن تاييد يا تكذيب نشد اما در رسانه‌هاي بين‌المللي گفته شد كه جبل‌الطارق با درخواست امريكا مخالفت كرده است. پس از آن صبح روز جمعه در حالي كه همه انتظار ترك جبل‌الطارق توسط «گريس1» با نام جديد «آدريان دريا» را مي‌كشيدند، وزارت خارجه امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه خدمه اين كشتي با ممنوعيت ورود به امريكا روبه‌رو خواهد شد. در اين بيانيه همچنين ادعا شد كه واشنگتن در راستاي تحريم سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همچنين تحريم نفتي ايران تمام تلاش خود را براي ممانعت از ادامه مسير «گريس1» به كار خواهد گرفت. در اين فاصله در حالي كه حركت «گريس1» با چالش‌هاي فني روبه‌رو شده و گفته شد كه اين نفتكش نمي‌تواند زودتر از روز يكشنبه جبل‌الطارق را ترك كند، خبر رسيد كه دادگاه منطقه كلمبياي امريكا حكمي براي توقيف نفتكش ايراني در منطقه جبل‌الطارق به همراه نفت خام آن صادر كرده است. براساس ترجمه فارس از خبر رويترز، «جسي ليو» دادستان منطقه كلمبيا گفت كه براساس شكواييه دولت امريكا، نفتكش گريس1، ‌نفت خام آن و 995 هزار دلار مشمول اين توقيف مي‌شوند. اين شكواييه دولت امريكا در حالي تنظيم شده كه بعيد است ۶ خدمه جديد ابرنفتكش گريس۱ زودتر از يكشنبه (امروز) به جبل‌الطارق برسند.

خبرگزاري سي‌ان‌ان درباره اين درخواست جديد امريكا نوشت: «اين آخرين چالشي است كه در ميانه بحران ميان تهران و غرب بر سر نفتكش ايجاد شده است. شكواييه‌اي كه امريكا تنظيم كرده در حقيقت آخرين تلاش براي متوقف كردن نفتكش «گريس1» است.»

واشنگتن در تازه‌ترين اقدامش ايران را متهم كرده كه براي فرستادن نفت به سوريه از نظام مالي امريكا به صورت غيرقانوني استفاده كرده است. براساس مدارك دادگاه اين كشتي سفرهاي مشكوكي داشته و شبكه‌اي از شركت‌هاي صوري كمك كرده‌اند كه ميليون‌ها دلار را پولشويي كنند. در حال حاضر هرچه زمان حركت گريس1 از جبل‌الطارق به دلايل فني از جمله نرسيدن كاپيتان و خدمه ايراني به تعويق بيفتد، خطر اقدام‌هاي مخرب امريكا براي ممانعت از حركت آن بيشتر خواهد شد.

سي‌ان ان به نقل از يكي از وكلاي پرونده اين نفتكش نوشته است كه «آدريان دريا» به تعمير نياز دارد و يكي از دلايل به تعويق افتادن زمان حركت نفتكش، اين مساله است.

به گزارش «اعتماد»، ورود رسمي امريكا به پرونده نفتكش حامل نفت ايران، كار را بيش از همه براي انگليسي‌ها سخت كرده است. بريتانيا از يك طرف همراه فرانسه و آلمان در پرونده توافق هسته‌اي با ايران است و از طرف ديگر در پرونده‌هاي منطقه‌اي چون يمن نيز راهي جز پذيرش نقش ايران ندارد. همزمان نفتكش انگليسي كه به دليل تخلفات دريانوردي در توقيف ايران است همچنان سرنوشتي نامشخص دارد و پيش‌بيني مي‌شود تا زماني كه «آدريان دريا» از جبل‌الطارق حركت نكند و احتمالا به مقصد مدنظر ايران نرسد، از رفع توقيف نفتكش انگليسي هم خبري نباشد. در حالي كه سفير بريتانيا در تهران همچنان اصرار دارد كه توقيف گريس1 به دليل آنكه مقصد اين نفتكش سوريه بوده و در زمان توقيف پاناما نيز پرچم خود را از اين نفتكش پس گرفته بود، قانوني بوده اما به گفته رسانه‌هاي انگليسي اين نخستين‌بار بود كه لندن در راستاي آنچه رعايت تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بر سوريه خواند، اقدام به توقيف يك نفتكش كرد. در چنين فضايي مي‌توان گفت كه اگر تلاش‌هاي امريكا براي توقيف «آدريان دريا» چه در جبل‌الطارق و چه در طول مسير موفقيت‌آميز باشد بهاي آن را بريتانيا بايد پرداخت كند. لندن با تبعيت از تحريم‌هاي فرامرزي امريكا، بحران غيرضروري را ايجاد كرد كه دامنه آن تا تشديد تنش در خليج فارس هم بالا گرفته است.


نماينده شركت حمل‌ونقلي كه عمليات لجستيكي سوپر نفتكش‌ ايراني گريس 1 را انجام مي‌دهد ادعا كرد كه اين نفتكش طي 24 تا 48 ساعت آينده آماده ترك بندر جبل‌الطارق مي‌شود. به گزارش آسوشيتدپرس، «ريچارد دلا روسا» مديرعامل شركت لجستيكي «آسترال‌شيپ» روز شنبه گفت كه آماده‌سازي‌هاي لجستيكي در حال انجام بوده و انتظار مي‌رود كه خدمه جديد اين كشتي كه هندي و اوكرايني هستند هدايت سوپر نفتكش ايراني را كه 2.1 ميليون تن نفت را حمل مي‌كند بر عهده بگيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون