• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۱ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4459 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ شهريور

آنها قصد جان مردم ايران را دارند

نيوشا طبيبي

ناجوانمردانه‌ترين و زشت‌ترين بخش تحريم‌هاي اعمال‌شده عليه ايران، تحريم دارو و تحريم فروش قطعات و خدمات به هواپيماهاي مسافربري ايراني است. آنها هنوز از اينكه بي‌پرده و عيان بگويند كه راه رسيدن دارو را به ايران بسته‌اند، ابا دارند؛ اگر چه با سد كردن هر نوع نقل و انتقال مالي عملا قصد جان ملت ما را كرده‌اند. تحريم هواپيمايي هم از همين دست اعمال محدوديت‌هاست؛ محدوديت‌هايي كه مستقيما با جان مردم سر و كار دارند.

اما خبر خوب اين است كه اين تحريم‌ها، سبب شد ما با تلاشي مضاعف بتوانيم جاي خالي بسياري از چيزهايي را كه دنيا به ما نمي‌فروشد، پر كنيم. داروسازي ايران، در غرب آسيا سرآمد است و بيشتر نياز كشور را توليد مي‌كند و از نظر كيفيت هم با نمونه‌هايي كه پيش از اين وارد مي‌شدند كاملا برابر يا حتي در بسياري از موارد بهتر هستند. در صنعت هوايي هم متخصصان ايراني با غيرت و تلاش و همت توانسته‌اند با وجود محدوديت‌هاي بي‌شمار بر تحريم‌ها فائق آمده، اين صنعت را سرپا و زنده نگه دارند. امروز تعداد ايرلاين‌هاي ايراني پيش از مجموع ايرلاين‌هاي منطقه است. با اينكه سن متوسط ناوگان ما نسبتا زياد است اما اين هواپيماها به بهترين شيوه و كيفيت نگهداري مي‌شوند.

پرسنل كابين در پروازهاي ايراني عموما خوش‌اخلاق و مهربان هستند. بايد توجه كرد كه قيمت بليت در بسياري از پروازهاي ايراني، معادل يا كمتر از قيمت پرواز با خطوط خارجي كم‌هزينه و اقتصادي است. خطوط كم‌هزينه، هيچ چيز حتي آب آشاميدني را به رايگان نمي‌دهند در حالي كه پروازهاي ايراني هر چه مسافر بخواهد در اختيارش مي‌گذارند.

پرواز شماره ۰۶۱ هواپيمايي ماهان از مبدا تهران به دوبي، روز يكشنبه ۱۱ شهريورماه ۱۳۹۸، ساعت ۸ صبح با تاخيري چهارساعته مواجه شد. از آغاز فصل حج عربستان سعودي مانع از حمل و نقل حجاج ايراني با خطوط ديگري جز ايران اير شده بود در نتيجه اين محدوديت، بار پروازهاي هما بين خطوط ديگر تقسيم شده است. اين پرواز هم منتظر نشستن پرواز لاهور - تهران ايران اير بود تا ۷۶ نفر از مسافران آن پرواز را به دوبي ببرد. اين انتظار به تاخيري چهار ساعته و درگيري برخي مسافران با كارمندان زميني ماهان منجر شد.

ماهان مدعي بود كه تاخير دو ساعت و نيمه را شب گذشته به مسافران اطلاع داده بوده است (كه نداده بود) و مسافران از كارمندان مي‌خواستند كه الساعه مدير امور مشتريان ماهان در فرودگاه حاضر شود و پاسخ آنها را بدهد. برخورد كارمندان ماهان با مسافران خشمگين همراه با صبر و ادب و حوصله بود و براي معترضان موضوع را بارها و بارها توضيح مي‌دادند.

از اين دست برخوردها در فرودگاه‌هاي ايران بسيار ديده مي‌شود. شايد معترضان متوجه شرايط بسيار خاص صنعت هوايي ايران نيستند و با كوچك‌ترين ناملايمت به كارمندان زميني يا كاركنان كابين اعتراض مي‌كنند يا به صندلي و وسايل هواپيما صدمه مي‌زنند! گذر از اين مشكلات جز با مهرباني و تحمل يكديگر ميسر نيست.

معترضان در اين صحنه‌ها بلافاصله شرايط كشورهاي ديگر را مثال مي‌زنند، در ذهن آنها امكان ندارد در كشوري پيشرفته پروازها با تاخير مواجه شود! غافل از اينكه اگر تاخير در كشور ما به دليل رفع نقص فني و حفظ ايمني مسافر يا مشكلات ناشي از كمبود هواپيما اتفاق مي‌افتد، در همان كشورهاي متمدن، اتحاديه‌هاي خلبانان ناگهان به دليل درخواست حقوق بالاتر اعلام اعتصاب مي‌كنند و عده زيادي از مردم را در فرودگاه‌ها متضرر و سرگردان مي‌كنند.

در يك مورد اعتصاب خلبانان شركت هواپيمايي AVIA EXPRESS سبب مختل شدن ۲۰۰ پرواز و سردرگمي و بلاتكليفي 23هزار مسافر در سوئد شد! ۹ ارديبهشت امسال خبر اعتصاب خلبانان شركت هوايي اسكانديناوي منتشر شد. در نتيجه اين اعتصاب هزار و 200 پرواز لغو شد و ده‌ها پرواز با تاخير چندين ساعته انجام شدند. بسياري از مسافران ناگزير چند ساعت را در شرايط نامطلوب در فرودگاه‌ها گذراندند و البته گزارشي از شورش آنها براي گرفتن حق خود از خلبانان شركت اسكانديناوي ديده نشد.

پديده تاخير در پروازها، امري روزمره و عادي در بين همه فرودگاه‌هاي جهان و ايرلاين‌هاست. ماهان از اين حيث خوش عهد‌ترين خط هوايي ايراني است و كمترين تاخير‌ها را در كارنامه خود دارد. همچنين كيفيت هواپيماها و مهمانداري از سطحي مقبول و مطلوب برخوردار است. لازم است در اين هنگامه كه بخش‌هايي از صنعت و تجارت ما، زير شديدترين ضربات قرار دارند، غيرت ملي داشته باشيم. مشكلات پيش آمده به ويژه در صنعت هوايي ما، ناشي از نفوذ و لابي رقباي منطقه‌اي ايران در اين صنعت و همكاري كشورهاي تحريم‌كننده با آنهاست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون