• ۱۴۰۳ يکشنبه ۴ آذر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4466 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ شهريور

با موافقت معاون اول رييس‌جمهور انجام مي‌شود

تعليق مصوبه محيط زيستي

گروه اجتماعي | انتشار نامه موافقت معاون اول رييس‌جمهور با تقاضاي يك شركت خودروساز مبني بر حذف حذف الزام نصب فيلتر جذب ذرات معلق (DPF) در خودروهاي ديزلي انتقاد سازمان حفاظت محيط زيست و شماري از كارشناسان اين حوزه را در پي داشته است. به گزارش «اعتماد»، هفدهم شهريورماه امسال اين شركت در نامه به اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور «پيشنهاد حذف الزام نصب فيلتر جذب ذرات معلق (DPF) در خودروهاي ديزلي تا زمان رفع تحريم‌هاي ظالمانه و تضمين سوخت با كيفيت مناسب» را مطرح كرده بود. سه روز بعد يعني بيستم شهريورماه رييس دفتر معاون اول رييس‌جمهور خطاب به وزير صنعت از موافقت جهانگيري با نامه اين خودروساز خبر داده است. جهانگيري در پاسخ به اين نامه و خطاب به وزير صنعت و رييس سازمان حفاظت محيط زيست پي‌نوشت كرده: «با توجه به شرايط تحريم و نياز كشور به كاميون‌هاي مذكور، با نظر مساعد بررسي و براي مدتي مجوز صادر شود.» به اين ترتيب يكي از مصوبه‌هاي مهم هيات وزيران در زمينه كاهش آلودگي هوا كه پيشينه آن به سال 93 باز مي‌گردد را عملا معلق شد. به هر روي تصميم جهانگيري واكنش تند مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست را در پي داشت. تجريشي به «ايسنا» گفت: «نمي‌دانم تا چه زماني قرار است از خودروسازاني كه هيچ سودي براي مردم نداشته‌اند، حمايت صد‌در‌صدي كنيم.» او به صراحت گفته كه خودروسازان قبل از تحريم‌ها هم زير بار اجراي نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي نمي‌رفتند و به دنبال فرار از اين مصوبه بودند. حالا هم تحريم را بهانه مي‌كنند. حالا به نظر مي‌رسد كه بار ديگر خودروسازان بر سازمان حفاظت محيط زيست غلبه كرده‌اند و احتمالا براي مدتي از زير بار نصب فيلتر دوده كه براي آنها هزينه‌هايي در بر دارد طفره خواهند رفت. يوسف رشيدي، عضو هيات علمي پژوهشكده علوم محيطي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با «اعتماد» بر لزوم اجراي مصوبه هيات وزيران تاكيد كرد: «استفاده از فيلتر جاذب دوده يكي از روش‌هاي مطمئن و آزمايش شده در دنيا است و نمي‌توان آن را به بهانه تحريم‌ها انجام نداد. نظام علمي و دانشگاهي كشور نظرش را بارها گفته است. موضوع نصب فيلتر دوده يك‌شبه شكل نگرفته است از سال 93 دولت چنين تصميمي گرفته و از همان زمان هم خودروسازها مخالفت مي‌كردند. آن موقع كه اصلا بحث تحريم مطرح نبود.‌« به گفته استاد دانشگاه شهيد بهشتي كشور دو راه پيش رويش دارد: «يا در اين شرايط تجهيزات كنترل آلودگي هوا را روي خودروها نصب كنيم يا داروي ضد سرطان وارد كنيم.» به گفته رشيدي فيلتر دوده موجب مي‌شود دوده و هيدروكربن‌هاي نسوخته را كاملا جذب مي‌كند و مي‌سوزاند و به تبديل CO2 مي‌كند و به اين ترتيب نقش موثري در كاهش ذرات معلق دارد. به گفته رشيدي فيلتر دوده در شماري از كشورها از جمله كره، آلمان، اتريش، چين و ديگركشور‌ها توليد مي‌شود و اينطور نيست كه تكنولوژي آن كمياب باشد. او با بيان اينكه واردات فيلتر دوده در حدود 5 هزار يورو قيمت دارد؛ گفت: «شايد اين عدد گران به نظر برسد اما واقعيت اين است كه اين هزينه‌ها براي كشور جنبه پيشگيرانه دارد و سلامت مردم را تضمين مي‌كند و لازم است كه خودروسازان با حذف فيلتر دوده سلامت مردم را به خطر نيندازند.» دولت كدام راه را انتخاب خواهد كرد؛ تن دادن به خواسته خودروسازان يا پايبند ماندن به مصوبه محيط زيستي هيات وزيران؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون