• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4469 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۳۱ شهريور

پايان روز سوم رقابت‌هاي كشتي آزاد قهرماني جهان

اقتدار يزداني و نقره كريمي

سامان سعادت

 

 

كشتي آزاد قهرماني جهان با صعود دومين نماينده ايران به فينال ادامه پيدا كرد. در وزن 86 كيلوگرم، ستاره درخشان كشتي ايران، حسن يزداني با توفاني كه در نورسلطان به راه انداخت، توانست در عرض كمتر از ده دقيقه به فينال راه پيدا كند. در كنار درخشش حسن يزداني، سه نماينده ديگرمان در اوزان 61، 79 و 97 كيلوگرم نيز روي تشك رفتند.

در وزن 61 كيلوگرم بهنام احسان‌پور فراتر از حد انتظار ظاهر شد و كشتي‌هاي خوبي را به نمايش گذاشت. كشتي‌گير 27 ساله كشورمان كه در كارنامه‌اش مدال جهاني ديده نمي‌شد، در مبارزه نخست توپال از تركيه را 6 بر 3 شكست داد. احسان‌پور در كشتي دوم موفق شد در يك مبارزه تمام عيار و پر كش و قوس وارزاتيلوف از آذربايجان را با نتيجه 13 بر 12 ببرد. احسان‌پور در شرايطي پيروز تشك لقب گرفت كه تا چند ثانيه مانده به پايان، 11 بر 12 عقب بود اما توانست با يك حركت تماشايي به پشت حريف برسد و برنده مسابقه لقب بگيرد. اما احسان‌پور در مبارزه نيمه نهايي مقابل ادريسوف روس در يك مبارزه نفس‌گير با نتيجه 2 بر 2 متوقف شد و به دليل اينكه حريف يك، دو امتيازي به دست آورده بود و امتيازهاي احسان‌پور يك امتيازي بود، اين كشتي‌گير روس بود كه به عنوان برنده مبارزه نامش اعلام شد. با اين نتيجه احسان‌پور امروز عصر براي كسب مدال برنز به روي تشك خواهد رفت تا اولين مدال جهاني‌اش را صيد كند.

در وزن ۷۹ كيلوگرم بهمن تيموري پس از استراحت در دور نخست در دور بعد برابر رشيد قربان‌اف دارنده مدال برنز جهان از ازبكستان در حالي كه تا يك دقيقه به پايان كشتي از حريف پيش بود در نهايت ۱۳ بر ۱۰ مبارزه را واگذار كرد. اما رشيد قربان‌اف در مرحله نيمه نهايي مقابل كايلي داك، قهرمان سال 2018 جهان با نتيجه 6 بر يك باخت و از رسيدن به فينال بازماند. به اين ترتيب تيموري از جدول مسابقات حذف شد.

اما در 86 كيلوگرم حسن يزداني از همان دور اول شروع به درو كردن حريفان خود كرد. پلنگ جويبار در مبارزه نخست جيمي اسپينال، دارنده نقره المپيك 2012 را در عرض 2دقيقه و 13 ثانيه با نتيجه عالي 10 بر صفر شكست داد. يزداني در مبارزه دوم مقابل استفان ورب از مجارستان و دارنده مدال برنز جهان در حالي كه 9 بر 2 جلو بود بعد از يك دقيقه و 23 ثانيه حريف را ضربه فني كرد. قهرمان عجول كشورمان در مبارزه سوم مقابل آرتور نايفونوف روس قرار گرفت. يزداني در اين مبارزه در حالي كه با نتيجه 4 بر 2 از حريف پيش بود، قبل از اتمام وقت نخست مبارزه موفق شد كشتي‌گير روس را ضربه فني كند و به نيمه نهايي برسد. حسن يزداني در نيمه نهايي مقابل مايلز آمينه از سن‌مارينو روي تشك رفت و در حالي كه هنوز دو دقيقه هم از وقت كشتي نگذشته بود با نتيجه 11 بر صفر پيروز شد. به اين ترتيب يزداني با كمتر از 10 دقيقه مبارزه در چهار رقابت توانست جواز حضور در فينال را به دست آورد. يزداني امروز عصر براي كسب مدال طلا با ديپاك پونيا از هند مصاف خواهد داد.

در 97 كيلوگرم علي شعباني كه در آخرين لحظات جايگزين رضا يزداني شده بود، در مبارزه نخست موفق شد ابراهيم سيفتسي از تركيه را 9 بر 1 ببرد و راهي دور بعد شود. اما شعباني در مبارزه دوم مقابل اليزبار اوديكادزه نفر سوم جهاني بوداپست با نتيجه 11 بر 8 شكست خورد. اوديكادزه نيز در مبارزه بعدي‌اش به شريف شريفف آذربايجاني باخت تا به اين ترتيب شعباني از جدول مسابقات كنار برود.

جز چهار وزن نهايي مسابقات قهرماني كشتي آزاد، مسابقات رده‌بندي و فينال اوزان 70، 74، 92 و 125 نيز برگزار شد. در 70 كيلوگرم، پديده جديد كشتي ايران كه روز جمعه به شكل عجيبي از رسيدن به فينال باز ماند، در مبارزه براي كسب مدال برنز با نيكولاي كوجوكارو از بريتانيا در حالي كه با نتيجه 8 بر صفر پيش بود، موفق شد حريف را ضربه فني كند و اولين مدال كشتي آزاد ايران در جهاني نورسلطان را به ارمغان آورد. در اين وزن ديويد بائف روس با پيروزي بر كشتي‌گير كشور ميزبان با امتياز عالي مدال طلا را به دست آورد.

اما روز سوم مسابقات كشتي آزاد براي ايران در فينال وزن 92 كيلوگرم به پايان رسيد. در ديدار نهايي اين وزن عليرضا كريمي كه روز گذشته با اقتدار همه رقبايش را شكست داده بود، مقابل رقيب هميشگي‌اش جيدون كاكس قرار گرفت. اين چهارمين بار در مسابقات جهاني و المپيك بود كه كريمي به كاكس برخورد مي‌كرد. در سه مبارزه قبلي كاكس به ترتيب در جهاني امريكا در سال 2016 با نتيجه 6 بر 2، در الميپك ريو با نتيجه 5 بر 1 و در بوداپست 2018 با نتيجه 5 بر 2 مقابل كريمي به پيروزي رسيده بود. همين سه باخت بار رواني سنگيني روي دوش كريمي گذاشته بود كه در فينال نورسلطان 2019 نيز باعث شد كشتي‌گير كشورمان نتواند همه آنچه دارد را رو كند. جيدون كاكس در مبارزه نهايي 92 كيلوگرم، مثل يك ديوار بتني مقابل كريمي قرار گرفت و مبارز كشورمان نتوانست در مدت زمان 6 دقيقه از اين ديوار عبور كند. كريمي در مبارزه فينال يك بار در چند ثانيه ابتدايي با يك اشتباه خاك شد، در حالي كه حمله‌اي از طرف حريف صورت نگرفته بود و يك بار هم در حالي كه 2 ثانيه تا پايان وقت اول مانده بود، اسير دست‌هاي قدرتمند كاكس شد و چهار امتياز را از دست داد. كريمي در تمام طول كشتي موفق نشد امتيازي از حريف دشت كند تا مبارزه با همان نتيجه چهار هيچ پايان يابد و كريمي به مدال نقره اين وزن دست پيدا كند.

به اين ترتيب تيم كشتي آزاد ايران در پايان روز سوم مسابقات با يك نقره كريمي و يك برنز امامي و يك‌پنجمي اطري به كار خودش پايان داد. امروز عصر نيز حسن يزداني براي كسب مدال طلا خواهد جنگيد و احسان‌پور براي كسب برنز به روي تشك خواهد رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون