• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳ دي
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 4474 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۶ مهر

انتقاد رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست از خودروسازها

كلانتري: اين صنعت لوس بار آمده است

گروه اجتماعي|رابطه سازمان حفاظت محيط‌زيست و خودروسازها همواره دچار فراز و نشيب‌هاي فراواني بوده است، در هفته‌هاي اخير بار ديگر اين رابطه تيره و تار شده و مسوولان حفاظت محيط‌زيست از هر فرصتي براي انتقاد نسبت به خودروسازها استفاده مي‌كنند. در تازه‌ترين اظهارنظر، عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست با زباني كنايه‌آميز صنعت خودروسازي ايران را يكي از عوامل اصلي آلايندگي محيط‌زيست ايران معرفي كرد. به گزارش ايرنا، كلانتري كه براي افتتاح چند طرح به مشهد رفته بود، گفته است: «صنعت خودروسازي ايران عنصر شماره اول آلايندگي زيست‌محيطي در كشور است. اين صنعت لوس بار آمده و از روند فعاليت آن گلايه‌منديم.» به گفته كلانتري، شهروندان در كلانشهر تهران ۱۲ روز از تابستان امسال به‌دليل حجم بالاي گاز آلاينده ازن هواي ناسالم تنفس كرده‌اند كه به معناي راهي شدن ده‌ها هزار نفر به بيمارستان بر اثر فعاليت «صنايع نارس و عقب‌مانده» است. درجه حرارت بالاي ۳۲ درجه موجب توليد «گاز ازن» در سطح پايين توسط خودروها مي‌شود كه عنصري آلوده‌كننده و يكي از خطرناك‌ترين گازهاي سمي است و تاثير منفي فراواني بر سلامت انسان دارد. رييس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخش ديگري از سخنانش گفته است: «محيط‌زيست متعلق به همگان و آحاد ملت است، لذا حق نداريم توليد را به هر قيمتي و در هر بخشي انجام دهيم. صنعتي كه توجيه اقتصادي و زيست‌محيطي نداشته نباشد موجب توسعه پايدار نمي‌شود، بنابراين به هيچ‌وجه نبايد به سمت ايجاد اين‌گونه صنايع رفت.» به گفته معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط‌‌زيست بيشتر وسايل حمل‌ونقل عمومي شهرها و كلانشهرها بيش از ۲۵ سال عمر دارند و نيازمند نوسازي‌اند. كلانتري به صراحت يادآوري كرده كه «اگر عقلاني و با ضابطه رفتار نكنيم محيط‌زيست قرباني مي‌شود. در راستاي توسعه پايدار و با رعايت قوانين هيچ كسي متوقف نمي‌شود.» اختلاف ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و خودروسازها دلايل مختلفي دارد اما دور تازه انتقادها زماني آغاز شد كه شركت ايران‌خودرو ديزل در نامه‌اي از اسحاق جهانگيري خواستار «حذف الزام نصب فيلتر جذب ذرات معلق (DPF) در خودروهاي ديزلي تا زمان رفع تحريم‌هاي ظالمانه و تضمين سوخت با كيفيت مناسب» شده بود. جهانگيري هم در پاسخ گفته بود كه «باتوجه به شرايط تحريم و نياز كشور به كاميون‌هاي مذكور، با نظر مساعد بررسي و براي مدتي مجوز صادر شود.» اين تصميم با سياست دولت در زمينه كاهش آلودگي كلانشهرها در تضاد بود، چراكه پيش از اين در قانون هواي پاك به صراحت، الزام نصب فيلتر دوده روي كاميون‌ها و اتوبوس‌ها آورده شده است. شايد به همين دليل بود كه مسعود تجريشي از تقاضاي خودروسازان انتقاد كرد: «خودروسازان قبل از تحريم‌ها هم
زير بار اجراي نصب فيلتر دوده روي خودروهاي ديزلي نمي‌رفتند و به دنبال فرار از اين مصوبه بودند حالا هم تحريم را بهانه مي‌كنند.» با اين حال مهدي يونسيان مديرعامل ايران‌خودرو ديزل استفاده از فيلترهاي جذب دوده را بدون تامين سوخت باكيفيت و استاندارد «بي‌فايده» دانسته است. به گزارش ايسنا، او گفته الزام اجراي نصب فيلتر دوده صرفا باعث هدررفت منابع ارزي كشور مي‌شود. در همين حال محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران هم با انتقاد از اين تصميم گفته بود: «اين درخواست مربوط به كاميون‌هاي ايران‌‌خودرو ديزل است و ربطي به اتوبوس‌هاي شهري ندارد. اما اين كار مي‌تواند مقدمه معاف شدن ساير خودروسازان از نصب فيلتر دوده باشد كه مساله‌اي بسيار خطرناك است. دستور آقاي جهانگيري كه در اين نامه ذكر شده به منزله يك توصيه به وزيران ذي‌ربط براي مساعدت است و قطعا عملياتي شدن آن نياز به تصويب مراجع قانوني دارد، زيرا الزام نصب فليتر يك الزام قانوني است و تنها با دستور وزير صنعت قابل لغو نخواهد بود.» او هفته گذشته گفته بود كه اين سازمان موافق حذف فيلتر دوده نيست اما نكته اين است كه اين مخالفت منجر به لغو تصميم اسحاق جهانگيري نشده و البته بعيد به نظر مي‌رسد كه معاون اول رييس‌جمهور دستورش را پس بگيرد. در چنين شرايطي اظهارات كلانتري در مشهد هم احتمالا بيشتر جنبه «اظهار گلايه‌مندي» دارد و راه به جايي نمي‌‌برد. پيش از اين البته در طرح پر سر و صداي توليد خودروي سواري ديزلي، اين سازمان حفاظت محيط‌زيست بود كه موفق شد با پشتيباني نتايج يك تحقيق دانشگاهي اثبات كند توليد سواري ديزلي به نفع كشور نيست، اما اين‌بار ماجرا فرق دارد و خودروسازها قصد عقب‌نشيني ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون