كودكان بيشترين آسيب را از آلودگي زيستمحيطي ميبينند
احمد لاهيجانزاده معاون محيطزيست دريايي سازمان حفاظت محيطزيست گفت: كودكان از جمله اقشار آسيبپذير جامعه هستند كه بيشترين آسيب را از آلودگيهاي زيستمحيطي ميبينند.
به گزارش ايسنا، احمد لاهيجانزاده در مراسم روز ملي كودك و محيطزيست با بيان اينكه مسائل و مشكلاتي كه در جنگ جهاني دوم رخ داد، سبب شد كه يونيسف در سازمان ملل شكل بگيرد، اظهار كرد: آسيبهاي مختلفي به كودكان وارد ميشود كه يكي از آنها آسيبهاي زيستمحيطي است. معاون محيطزيست دريايي سازمان حفاظت محيطزيست ادامه داد: كودكان، افراد مسن و زنان باردار از جمله گروههاي آسيبپذير جامعه هستند كه آلودگيهاي زيستمحيطي ميتواند روي آنها اثرگذار باشد. لاهيجانزاده با اشاره به اينكه كودكان بيشتر آسيب را از آلودگيهاي زيستمحيطي ميبينند، تصريح كرد: آسيبهاي زيستمحيطي در بعد سلامت هزينه زيادي را به جامعه تحميل ميكند و سبب ميشود كه جامعه سالم شكل نگيرد. او در اين باره ادامه داد: پژوهشهاي بينالمللي نشان داده است كه ميزان پذيرش آموزشهاي زيستمحيطي در كودكان بين ۶۵ تا ۷۵درصد بازدهي دارد درحالي كه با افزايش سن تغيير تفكر در افراد كاهش پيدا ميكند و در سنين دانشجويي تغيير تفكر نسبت به محيطزيست بين ۵ تا ۱۰درصد است. معاون محيطزيست دريايي سازمان حفاظت محيطزيست با اشاره به اينكه بسياري از آسيبهايي كه در كشور وجود دارد به دليل ناآگاهي نسبت به مسائل محيطزيستي است، گفت: تا چندين سال پيش استان فارس كه استاني كمآب و خشك است در حوزه توليد گندم با استانهاي ديگر كشور رقابت داشت همچنين مجوزهاي فعاليت صنايع فولاد و پتروشيمي در استانهاي كويري صادر ميشد، اين درحالي است كه اگر آموزشهاي زيستمحيطي در دوران كودكي در اولويت قرار داده شود بسياري از مشكلات اينچنيني رفع خواهد شد. لاهيجانزاده ادامه داد: دانشآموزان در كشورهاي پيشرفته طي پنج سال اول تحصيلي در زمينه مهارتهاي زندگي، حفظ فرهنگ و محيطزيست آموزش ميبينند، اين درحالي است كه در كشور ما طي اين پنج سال فقط حجم زيادي از اطلاعات درسي به دانشآموزان آموزش داده ميشود. او در بخشي ديگر از صحبتهاي خود تصريح كرد: معاونت دريايي سازمان محيطزيست در ۴۲ تالاب كشور برنامه آموزشي براي جوامع محلي درنظر گرفته است. اين آموزشها شامل چگونگي حفظ تالاب، مديريت پسماند و چگونگي كسب درآمد بدون وارد كردن خسارت به تالاب ميشود.