معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري:
نصب فيلترهاي دوده را
ادامه ميدهيم
گروه اجتماعي| مراسم افتتاحيه هفدهمين نمايشگاه حمل و نقل و خدمات شهري بهانهاي بود براي آنكه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران پاسخگوي خبرنگاران در مورد چالشهاي حمل و نقلي تهران باشد. محسن پورسيدآقايي در اين برنامه با تكرار آنكه از سال گذشته با اجراي طرح كنترل، آلودگي هوا كاهش پيدا كرده، گفت: آمارها نشان ميدهد كه مردم از آلودگي هوا و ترافيك كلافه بودند كه با اجراي طرح كنترل آلودگي هوا وضعيت ترافيكي و آلودگي هوا بهبود يافت و ما هيچ روز تعطيلي را به علت آلودگي هوا در زمان اجراي طرح نداشتيم. پورسيدآقايي براي اثبات سخنان خود به آمارهاي سازمان كنترل كيفيت هوا اشاره كرد و گفت: طبق آماري كه شركت كنترل كيفيت هوا ارايه كرد، در محدوده اجراي طرح كنترل آلودگي هوا ۱۴درصد ميزان توليد آلايندهها كاهش پيدا كرد. اما با وجود تمام ادعاهاي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري، چندي قبل پليس راهور اين طرح را وسيلهاي براي كسب درآمد شهرداري عنوان كرد. پورسيدآقايي اما به جاي پاسخ دادن به اين ادعاي پليس راهور با ذكر اينكه بهتر است در هفته نيروي انتظامي به جاي انتقاد و چالش به كاركنان خدوم آنها تبريك بگوييم، گفت: همانطور كه ميدانيد هر دستگاهي اگر پيشنهادي در حوزه حمل و نقل و طرح كنترل آلودگي هوا دارد بايد در شوراي ترافيك آن را مطرح كند و سپس در كميته كارشناسي بررسي شود، ضمن آنكه اگر شوراي ترافيك هر مصوبهاي داشته باشد، شهرداري تهران موظف به اجراي آن است. معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: در جلسات بررسي طرح ترافيك نمايندگان و فرماندهان پليس راهور هم حضور داشتهاند و طرح كنترل آلودگي هوا با امضاي نيروي انتظامي انجام شده است. اما به هر حال توجه به تغييرات مديريتي ايجاد شده در حوزه نيروي انتظامي و راهور به نظر ميرسد فرماندهان جديد ديدگاههاي ديگري دارند كه بايد پيشنهادات باتوجه به آمار و اطلاعات دقيق مطرح شود. پورسيدآقايي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر تذكر عضو شوراي شهر تهران مبني بر افزايش آلودگي هوا و ترافيك گفت: به نظر من آقاي نظري عضو شوراي شهر تهران خيلي زود و با عجله تذكر خود را مطرح كرد، زيرا در آن زمان تازه هفت روز از اجراي طرح كنترل آلودگي هوا گذشته بود. او با اشاره به حضور ۴۴ شركت در هفدهمين نمايشگاه حمل و نقل و خدمات شهري تصريح كرد: در اين نمايشگاه ۴۴ شركت داخلي شركت كردند و بايد اعلام كنم كه ما هيچگونه وابستگي به خارج از كشور در حوزه تجهيزات حمل و نقل نداريم، فيلترهاي اتوبوسها و ضرورت نصب آنها يكي ديگر از موضوعات چالشبرانگيز بين شهرداري و شوراي شهر تهران بود، چراكه كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر رسما اعلام كرده بود اجازه چنين كاري را به شهرداري نخواهد داد. با اين حال، معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در واكنش به اين اظهارات گفت: خريد و نصب فيلتر جذب دوده براساس ضوابط وزارت كشور است كه اتوبوسها بايد به فيلتر جذب دوده مجهز شوند، حتي در برههاي وزارت كشور به شهرداري اعتراض كرد كه چرا در انجام نصب فيلترها تعلل ميكند! براي همين ما كار را آغاز كردهايم و تا امروز ۵۰ دستگاه فيلتر جذب دوده خريداري شده است. برنامهمان هم اين است كه در بازه زماني مشخص به صورت ۵۰ عددي فيلتر جذب دوده را وارد و روي اتوبوسها نصب كنيم و البته به اين روند ادامه خواهيم داد.