تيم آلماني قهرمان فرمول يك 2019 شد
توفان مرسدس در ژاپن
والتري بوتاس، راننده تيم مرسدس در گرندپري ژاپن به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كرد. اين راننده در رقابت با سباستين فتل از تيم فراري موفق شد جام قهرماني را به دست آورد. بعد از اين دو راننده، لوييس هميلتون ديگر همتيمي بوتاس جايگاه سوم را تصاحب كرد تا بدينترتيب قهرماني تيم مرسدس در رقابتهاي اين فصل فرمول يك قطعي شود. الكساندر آلبون از ردبول، كارلوس ساينز از مكلارن و چارلز لكلرك از فراري در جايگاههاي چهارم تا ششم قرار گرفتند. بوتاس با اين قهرماني اميدهاي خود براي كسب عنوان بهترين راننده فصل را زنده نگه داشت. البته هنوز بيشترين شانس براي كسب اين عنوان در اختيار لوييز هميلتون است. راننده بريتانيايي فعلا با 338 امتياز اول و بوتاس با 274 امتياز دوم است. جايزه بزرگ مكزيك كه مرحله بعدي مسابقات اين فصل است، ميتواند راننده قهرمان فصل را نيز مشخص كند. مرسدس در پايان گرندپري ژاپن ششمين قهرماني متوالياش را جشن گرفت. اين در حالي است كه 4 مسابقه ديگر تا پايان فصل باقي مانده است. اين يك نمايش قابل توجه و عالي از تيم مرسدس بود. پيش از اين تيم فراري بين سالهاي 1999 تا 2004 پنج قهرماني پياپي در فرمول يك را جشن گرفته بود. حالا هيملتون و بوتاس و مهندسين مرسدس ميتوانند اميدوار باشند كه ركوردشان تا سالهاي سال دست نخورده باقي خواهد ماند. قهرماني در پيست سوزوكا ششمين قهرماني بوتاس در دوران حرفهاي، سومين قهرمانياش در اين فصل و اولين قهرمانياش در كشور ژاپن محسوب ميشود. اين پيروزي تسلط مرسدس به سوزوكا را ادامهدار كرد. از زمان آغاز دوره موتورهاي توربو هيبريدي در سال 2014 در اين پيست فقط مرسدس قهرمان شده است. بوتاس مسابقه ژاپن را از جايگاه سوم آغاز كرد. او بعد از فتل و لكلرك و جلوتر از هميلتون استارت زد. بين رقابت تعيين خط و مسابقه اصلي وقفهاي يك روزه به خاطر توفان سهمگين در كشور ژاپن در نظر گرفته شده بود. در صبح يكشنبه و در آغاز مسابقه اصلي با استارت ضعيف رانندگان فراري اين بوتاس بود كه با زرنگي توانست خودش را به جايگاه نخست برساند؛ جايگاهي كه اين راننده فنلاندي تا پايان حفظ كرد و توانست نفر اول شود. فتل نيز با اينكه استارت ضعيفي داشت، موفق شد جايگاه دومش را نگه دارد و اجازه عبور به هميلتون را ندهد. مرسدس حالا به فرم ايدهآلي رسيده. آنها پيشرفتهاي خوبي در مسائل فني داشتهاند و اتومبيلهاي آنها چه از نظر استحكام و چه از نظر لاستيك بسيار خوب كار كرده است. فراري با وجود احياي مجدد و بازگشت به مسابقات از اواسط فصل نتوانست جلوي قهرماني آلمانيها را بگيرد. علاوه بر مشكلات فني ماشينهاي فراري، اشتباه رانندگان اين تيم نيز در نتيجهگيري تيم ايتاليايي بيتاثير نبوده است. در همين مسابقه ژاپن، فتل استارت بدي زد و لكلرك در پيچ اول با ورشتاپن از ردبول برخورد داشت. برخورد اين دو راننده باعث شد، ورشتاپن از مسابقه كنارهگيري كند و لكلرك به رده ششم سقوط كند. راننده ردبول در حالي كه به شدت از اتفاق افتاده عصباني بود از داوران درخواست داشت هرچه سريعتر مقصر اين برخورد را پيدا كنند. البته در پايان مسابقه لكلرك به آن اندازه كه ورشتاپن گمان ميكرد، مقصر تشخيص داده نشد. تيم مرسدس بنز در مسابقات اين فصل از ابتدا در گرندپريهاي استراليا، بحرين، چين، آذربايجان، اسپانيا، موناكو، كانادا و فرانسه 8 قهرماني پياپي را به دست آورد. اين تيم بعد از واگذاري قهرماني به ردبول در گرندپري اتريش دوباره در رقابت بريتانيا قهرمان شد. بعد دوباره ردبول بود كه در آلمان مقام قهرماني را تصاحب كرد ولي گرندپري مجارستان دوباره عرصه درخشش رانندگان مرسدس بود. بعد از مرحله دوازدهم فراري به يك باره خودش را به سطح اول رساند. اين تيم در 3 مسابقه متوالي بلژيك، ايتاليا و سنگاپور اول شد و حتي گمان ميرفت آنها تهديدي براي مرسدس باشند. اما تيم آلماني دوباره به رقابتها بازگشت و با دو قهرماني متوالي در گرندپري روسيه و ژاپن، پرونده اين فصل فرمول يك را لااقل براي تيمها مختومه كرد. مرسدس با 612 امتياز جام قهرماني را به آلمان برد. بعد از اين تيم فعلا فراري با 433 امتياز دوم است و ردبول با 323 امتياز سوم. با اين حساب در 4 مرحله پاياني مسابقات در وهله اول تكليف راننده قهرمان مشخص خواهد شد كه به احتمال زياد اين عنوان به هميلتون خواهد رسيد و در ادامه تكليف تيم نايب قهرمان و جايگاه سوم نيز روشن ميشود.