• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4490 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۴ مهر

پيدا و پنهان

مصرف پايين انرژي غذايي مردم ايران

مطابق آمار موجود، سرانه مصرف انرژي روزانه مردم ايران (۳۰۵۰ كيلوكالري)، نه تنها در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته مانند امريكا (۳۷۵۰)، ايتاليا (۳۶۵۰)، آلمان (۳۵۴۰)، انگلستان و سوييس (۳۴۵۰) كمتر است كه حتي در مقايسه با كشورهاي همسايه و خاورميانه و شمال آفريقا مانند تركيه (۳۵۰۰)، تونس (3350)، روسيه (۳۳۲۰)، امارات (۳۱۷۰)، مصر (۳۱۶۰)، عربستان (۳۱۲۰) و لبنان (۳۰۹۰) نيز پايين‌تر است. بخش اعظم انرژي مصرفي مردم ايران از نان تامين مي‌شود. سرانه مصرف پروتئين (با منشا حيواني) در ايران كم و نشان‌دهنده توان اقتصادي پايين مردم است.

روايت ظريف از پولشويي با دستگاه‌هاي پوز در كانادا و قندهار

الياس حضرتي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به اظهارات وزير امور خارجه در جلسه اين كميسيون گفت : مواردي همانند سلطان سكه، پول‌هايي كه در افزايش قيمت مسكن نقش‌آفريني كرده‌اند، نقل و انتقال پول و خريد دلار با استفاده از دستگاه‌هاي پوز در كانادا، قندهار، اربيل و غيره از مصاديق پولشويي است.

تحليل «اكونوميست» از رتبه ايران در شاخص ريسك

واحد اطلاعات و تحقيقات اكونوميست مي‌گويد: ريسك بخش بانكي، ريسك ارزي و ريسك بدهي‌هاي دولت در سال 2019 در مقايسه با سال قبل آن به‌طور قابل ملاحظه‌اي در ايران افزايش يافته به ‌نحوي كه ريسك بخش بانكي ايران به‌طور قابل توجهي بيشتر از ريسك بدهي‌هاي دولت و ريسك ارزي است كه مي‌تواند تهديدي جدي براي بانك‌هاي ايراني در پاسخگويي به تعهدات‌شان در قبال سپرده‌گذاران به شمار‌ آيد. يافته‌هاي اين نهاد نشان مي‌دهد، اقتصاد ايران علاوه بر فشار تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا از چالش عدم‌ قطعيت در سياستگذاري‌ها رنج مي‌برد كه چشم‌انداز براي فعالان اقتصادي را در حالت خاكستري قرار مي‌دهد.

تفرقه مشكوك در انجمن واردكنندگان برنج

اگرچه در يك سال اخير با توجه به ثبات نسبي بازار ارز و يافتن راه‌هاي جديد براي دور زدن تحريم‌ها، وضعيت تامين كالاهاي اساسي به شرايط پايدار رسيده، تفرقه مشكوكي در انجمن واردكنندگان برنج ايجاد شده كه مي‌تواند به ثبات فعلي آسيب جدي برساند. شنيده شده برخي اعضاي انجمن برنج با از حد نصاب انداختن هيات‌مديره با پيغام و پسغام‌هايي با اتاق بازرگاني ايران درصدد برگزاري مجمع فوق‌العاده بدون در نظر گرفتن موارد قانوني اساسنامه هستند.

سازمان دولتي نمي‌تواند از حقوق مردم دفاع كند

حسين راغفر، استاد دانشگاه الزهرا(س) با بيان اينكه در حال حاضر كاركرد چنداني براي سازمان حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده قائل نيستم و معتقدم دستيابي به اهدافي كه براي اين سازمان متصور شده با سازوكار فعلي قابل دستيابي نيست. اين امكان‌پذير نيست كه يك سازمان با اين شرايط توامان هم حامي توليدكننده و هم مصرف‌كننده باشد. او افزود: مشكل جدي سازمان حمايت از مصرف‌كننده دولتي بودن آن است، ما معتقديم كه براي حمايت از مصرف‌كننده بايد نهادي مردمي وجود داشته باشد و دستيابي به اين هدف از طريق يك سازمان دولتي ممكن نيست.

تلاش براي حذف‌نشدن مبادلات با كره‌جنوبي

پويا فيروزي، دبير اتاق بازرگاني ايران و كره‌جنوبي گفت: تمام تلاش ما اين است كه حجم مبادلات ايران و كره‌جنوبي صفر نشود، اكنون هم به صورت محدود برخي كالاها از طريق ديگر مبادي وارد مي‌شود اما در صورت ادامه اين روند شايد حجم مبادلات دو كشور به پايين‌ترين مقدار در تاريخ تجارت دو كشور برسد. در عين حال، مديركل اداره داروي سازمان غذا و دارو مي‌گويد: با وجود اينكه ايران در كشور كره‌جنوبي داراي منابع ارزي است اما در شرايط تحريم‌هاي ناجوانمردانه عليه ايران، كشور كره‌جنوبي نيز دست به اين اقدام غيراخلاقي زده است. با بررسي‌هاي صورت‌ گرفته متوجه شديم، دولت كره‌جنوبي اخيرا صادرات دارو و مواد اوليه دارويي را به ايران منع كرده است.

جريمه براي كساني كه بي‌دليل به حذف يارانه اعتراض دارند

حسن ميرزايي، سخنگوي ستاد اجرايي تبصره ۱۴ قانون بودجه كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا مكانيسمي وجود دارد براي كساني كه بي‌دليل به حذف يارانه نقدي اعتراض مي‌كنند، گفت: قانون اين موضوع را در نظر گرفته است، در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارايه شده، دولت مكلف است ضمن جلوگيري از ادامه پرداخت، در خصوص استرداد وجوه پرداختي اقدامات قانوني لازم را به عمل آورد.

خانه‌هاي مسكن مهر را به كارگران بدهيد

نماينده كارگران در شوراي عالي كار با انتقاد از تاخير در برگزاري جلسه بررسي تامين مسكن كارگران در شوراي عالي كار، از وزارت كار خواست تا آمار واحدهاي مسكن مهر تكميل شده و آماده تحويل را در اختيار گرفته و از طريق آن كارگران را خانه‌دار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون