راه دراز مديريت پسماند
اگر از شهرداران شهرهاي ايران بپرسند كه پنج اولويت اولشان را براي اداره شهرها بنويسند احتمالا بسياري از آنها از «مديريت پسماند» به عنوان يكي از اولويتها ياد ميكنند. اما مديريت پسماند اگر قرار باشد كه به جمعآوري زباله و دفن معمولي آن محدود نباشد، يكي از دشوارترين اقدامات مديريت شهري است؛ كاري سخت كه نيازمند مطالعه دقيق، برنامهاي بلندمدت و اجرايي دقيق و ضابطهمند است. همين دشواريها است كه موجب شده در مرحله اجرا اين اولويت فراموش شود و شايد به همين دليل است كه مديريت پسماند از تهران تا شهرستانها پروژهاي نيمهكاره و شكستخورده باقي بماند. همين ديروز فاطمه اكبرپور رييس اداره محيطزيست انساني استان تهران گفته است: روزانه بالغ بر ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تن پسماند به سايت آرادكوه منتقل و دستكم ۲۵۰ مترمكعب شيرابه از آنها توليد ميشود. متاسفانه شيرابه يكي از معضلات حوزه مديريت پسماند است و در مديريت و كنترل آن در استان تهران تاكنون ضعيف عمل كرده و موفق نبودهايم. او گفته مديريت شيرابه زباله همانند يك كلاف سردرگم است، چون اين موضوع از مبدا درستي مديريت و به مردم اطلاعرساني و آموزش كافي ارايه نميشود. يا مثلا همين خبر به نقل از ايسنا اضافه كرده كه در سالهاي اخير شهرداري تهران با هزينههاي ميلياردي سيستم تصفيه شيرابه به ظرفيت اسمي تقريبا ۱۴۰۰ مترمكعب در روز را راهاندازي و سيستم تصفيه شيرابه چند مرحلهاي احداث كرد اما متاسفانه اين سيستم به علت ايراد در طراحي يا مشكل فني يا بهرهبرداري نادرست كارايي لازم را نداشت و مدتي از مدار خارج شد. براساس قانون هواي پاك، انباشت پسماندهاي بيمارستاني و صنعتي در معابر عمومي و فضاي باز يا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهاي خانگي و ساختماني در معابر عمومي و فضاي باز خارج از مكانهاي تعيين شده توسط شهرداريها و دهياريها يا سوزاندن آنها و همچنين سوزاندن بقاياي گياهي اراضي زراعي پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزاي نقدي درجه 6 قانون مجازات اسلامي محكوم ميشود. اما اين قانون چنانكه روشن است اجرايي نشده و موانع بلندي بر سر راهش قرار دارد. يكي از اين موانع كمبود بودجه است و ديگري كوتاهمدت بودن استراتژيهاي مديريت شهري كه موجب شده شهرداران و شوراييان سراغ كارهايي بروند كه نمود عيني بيشتري داشته باشد و زودتر هم به نتيجه برسد. اين رويه فعلا ادامه دارد.