• ۱۴۰۳ شنبه ۲۶ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4501 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۲ آبان

نامه رييس سازمان حفاظت محيط زيست به مركز تحقيقات ايران‌ خودرو

با توليد خودروي سواري ديزلي مخالفيم

گروه اجتماعي | عيسي كلانتري، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در نامه‌اي به مصطفي ميرسليم، موسس شركت تحقيقات، طراحي و توليد موتور ايران خودرو بار ديگر بر مخالفت اين سازمان با توليد خودروي سواري ديزلي رسما مخالفت كرد. از حدود يك دهه قبل مركز تحقيقات ايران خودرو مطالعاتي را براي توليد خودروهاي ديزلي آغاز كرده است اما در يك سال اخير موضوع توليد اين خودروها به صورت جدي از سوي اين خودروساز مطرح شده و هر بار هم مخالفت محيط زيست را در پي داشته است. خرداد ماه امسال عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفته بود:«بررسي كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست نشان مي‌دهد كه موتورهاي ديزلي بسيار آلوده‌كننده هستند و تركيبات آلايندگي آن به ويژه ذرات معلق سرطان‌زاست. در شرايطي كه هنوز نتوانستيم مساله اين خودروهاي سنگين ديزلي تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هواي پاك حل و فصل كنيم، چطور مي‌توانيم سواري ديزلي را هم وارد چرخه مصرف كنيم؟» پيش از اين سازمان حفاظت محيط زيست با استناد به يافته‌هاي يك پژوهش از سوي كنسرسيوم دانشگاه‌هاي كشور مخالفت رسمي‌اش را اعلام كرده است. اما مركز تحقيقات ايران خودرو اخيرا در نامه‌اي به رييس سازمان حفاظت محيط زيست خواستار همكاري اين سازمان براي توليد «سواري ديزلي ملي» شده بود. در اين نامه اشاره شده بود كه طراحي و ساخت سواري ديزلي بنا به مصوبات مختلف دولت طي سال‌هاي 86 تا 90 انجام شده است كه توان پاس‌ كردن استانداردهاي يورو 5 و حتي يورو 6 را دارد. اما كلانتري در پاسخ به اين تقاضا در نامه‌اي 6 ‌بندي به صراحت با توليد خودروي سواري ديزلي مخالفت كرده است. به گزارش «اعتماد» و به نقل از روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست، كلانتري در نامه‌اش خطاب به مصطفي ميرسليم، موسس شركت تحقيقات، طراحي و توليد موتور ايران خودرو نوشته است:«در طول تمام سال‌هايي كه توليد خودروهاي سواري ديزلي در ايران ممنوع بود، كشورهايي در دنيا تجربه‌هاي عملي آن را در جوامع خود پياده كردند كه از اين قبيل مي‌توان به كشورهاي اروپايي اشاره كرد. توليد خودروهاي سواري ديزلي در اروپا در اواخر دهه 90 و اوايل قرن 21 ميلادي رواج پيدا كرد كه علت عمده آن نيز همين رويكرد انرژي و كاهش مصرف سوخت بود. پس از اجراي اين تصميم و به فاصله چند سال، نخستين اثرات منفي اين سياست در اروپا بروز كرد و مهم‌ترين آن آلوده شدن هواي اكثر شهرهاي بزرگ و پرجمعيت اروپايي بود كه مشخص شد، عامل اصلي آن خودروهاي ديزلي است. كشورهاي اروپايي ‌كه ساليان دراز تجربه توليد و استفاده از خودروهاي ديزلي را دارند، تنها راه چاره را ممنوعيت توليد و حذف اين خودروها از ناوگان‌شان ديده‌اند كه مي‌تواند به عنوان يك الگو براي دستيابي از تجارب كشورهاي موفق و با كمترين هزينه و بدون آزمون و خطا مورد توجه سياست‌گذاران كشور ما قرار گيرد.»

كلانتري در بخش ديگري از نامه‌اش توجه خودروسازان داخلي را به فناوري‌هاي نو جلب كرده و نوشته است:«چيزي كه در تمامي محافل علمي و سياسي به آن اعتراف شده اين است كه صنعت خودرو در دنيا به سمت توسعه خودروهاي برقي به ويژه هيبريدي در حال حركت است. اين موضوع از آمار مختلف نيز برمي‌آيد به ‌طوري‌ كه در سال 2018 بيش از 5.2 درصد كل توليد خودرو در جهان متعلق به خودروهاي برقي بود و اين سهم سالانه در حال افزايش است. بهتر بود، هزينه‌اي كه جهت توسعه و طراحي موتور سواري ديزلي در آن مجموعه صورت گرفت در راستاي طراحي و پايه‌ريزي توليد خودروهاي برقي صرف مي‌شد كه هم به لحاظ صرفه‌جويي در مصرف سوخت و هم از ساير مناظر محيط زيستي و آينده‌نگري براي كشور مفيدتر مي‌بود. براساس ادعاي مديران پروژه حدود 50 ميليون يورو براي طراحي و توليد اين موتور ديزلي هزينه شده است. با اين مقدار هزينه

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون