• ۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4503 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۴ آبان

اقتصاد بين‌الملل

پيش ‌بيني بانك جهاني از نفت ۵۸ دلاري در ۲۰۲۰

گزارش ماه اكتبر بانك جهاني از دورنماي بازارهاي كالا نشان مي‌دهد طبق آخرين پيش‌بيني‌ها، ميانگين قيمت شاخص جهاني نفت خام برنت در 2019، 60 دلار در هر بشكه خواهد بود كه 6 دلار كمتر از دورنماي پيش‌بيني شده در ماه آوريل است. پيش‌بيني قيمت نفت براي سال آينده ميلادي 58 دلار در هر بشكه خواهد بود كه 7 دلار كمتر از دورنماي تعيين شده در 6 ماه گذشته است.

اپل؛ همچنان سردمدار بازار تبلت

آمارهاي منتشر شده از 3 ماهه سوم سال جاري ميلادي حاكي است كه آي‌پدهاي اپل همچنان سردمدار بازار فروش تبلت در جهان هستند. تازه‌ترين آمار و گزارش‌هاي منتشر شده از سوي كارشناسان فعال در موسسه تحقيقاتي و آماري (International Data Corporation (IDC نشان مي‌دهد كه سهم فروش آيپدهاي اپل در سومين فصل ۲۰۱۹، ۱۱.۸ ميليون دستگاه گزارش شده در حالي كه اين رقم براي مدت مشابه سال قبل ۹.۷ ميليون دستگاه گزارش و اعلام شده بود.

كشورهاي اروپايي از ماليات چقدر درآمد دارند؟

سهم ماليات از درآمد دولت‌هاي غربي اروپايي بيشتر از كشورهاي شرقي است. به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا دست‌كم در 7 كشور اروپايي نسبت ماليات حدود 40 درصد از اندازه توليد ناخالص داخلي اين كشورها بوده است. اين نسبت در سال‌هاي اخير در سطح اتحاديه اروپا رو به افزايش بوده و از ۴۳ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۸ رسيده است. در سال ۲۰۱۸ بالاترين نسبت درآمد مالياتي بر توليد ناخالص داخلي مربوط به فرانسه با ۴۸.۴ درصد بوده است. از طرف ديگر كمترين نسبت درآمد مالياتي بر توليد ناخالص داخلي مربوط به ايرلند با ۲۳ درصد بوده است.

صنعت فولاد اروپا در تنگناي جنگ تجاري ترامپ

مصرف فولاد اروپا 7.7 درصد به صورت سالانه در 3 ماهه دوم سال جاري ميلادي كاهش يافت. اين رقم در 3 ماهه اول 1.6 درصد بود. روند منفي تقاضاي فولاد نتيجه ادامه ركود در بخش توليد اتحاديه اروپا به خاطر ضعف صادرات و سرمايه‌گذاري است كه در 3 ماهه دوم سال جاري شديدتر شده بود. تخمين زده مي‌شود كه اين ركود تا پايان سال ادامه داشته باشد و تا 3 ماهه دوم 2020 رونقي در كار نخواهد بود.

آغوش روسيه براي هواوي بازتر مي‌شود

به نظر مي‌رسد كه روسيه قصد دارد به منظور مقابله با سياست‌هاي دولت امريكا از حضور و فعاليت مخابراتي شركت چيني هواوي استقبال بسيار بيشتري كند. پيش‌تر نيز اخبار و گزارش‌هاي متعددي مبني بر استقبال روسيه از حضور و فعاليت‌هاي مخابراتي شركت چيني هواوي و دهان‌كجي به دولت ترامپ، رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا منتشر شده بود.

پيش‌ بيني رشد اقتصادي۸۶ درصدي براي كشور تازه نفتي شده

ممكن است امريكاي جنوبي تحت فشار رشد ضعيف اقتصادي، ناآرامي و سختي قرار داشته باشد اما يكي از كوچك‌ترين كشورهاي اين منطقه سريع‌ترين رشد اقتصادي دنيا را تجربه مي‌كند. طبق گفته صندوق بين‌المللي پول، كشور كوچك گويان در همسايگي برزيل و ونزوئلا در شمال شرقي امريكاي جنوبي سال آينده شاهد 86 درصد رشد اقتصادي خواهد بود. رشد اقتصادي اين كشور در سال جاري ميلادي 4.4 درصد بود. اين رشد اقتصادي 14 برابر رشد پيش‌بيني شده براي چين است و عامل اصلي آن كشف ميادين نفتي توسط شركت اكسون موبيل است.

احتمال كاهش شديد ارزش دلار

در حالي كه فدرال‌ رزرو به دنبال افزايش ميزان خريد اوراق قرضه خود است، شاخص دلار كه نرخ برابري آن در مقابل سبدي از ارزهاي جهاني را اندازه مي‌گيرد و اكنون در سطح ۱۰۸ تا ۱۰۹ واحدي در نوسان است، مي‌تواند حتي تا ۸۵ واحد هم سقوط كند. در حال حاضر فدرال‌ رزرو براي تزريق نقدينگي به سيستم مالي امريكا در حال خريد اوراق قرضه است. اين اقدام در صورت تداوم روند فعلي به مدت طولاني مي‌تواند باعث بالا رفتن قيمت اوراق قرضه و در نتيجه سقوط سود اين اوراق شود. معمولا ارزش دلار در زمان‌هايي كه سود اوراق قرضه كاهش يابد در برابر ساير همتايان مهم خود تضعيف مي‌شود.

نقض دستور موقت دادگاه لاهه براي تعليق تحريم‌هاي هوانوردي

الهام امين‌زاده، معاون حقوقي اسبق رييس‌جمهوري خبر داده است كه دادگاه لاهه دستور موقت مبني بر لزوم تعليق تحريم‌هاي هوانوردي از سوي ايالات‌متحده امريكا را صادر كرده و گفته است: اين دستور در قالب اقدامات تاميني صادر شده است و بر اساس اين دستور، قرار بود امريكا تحريم‌ها را موقتا قطع كرده تا دادگاه به شكايت ايران رسيدگي كند. امين‌زاده اعمال فشار ايالات‌متحده امريكا به ايتاليا براي تعليق پروازهاي ماهان را نقض توامان حقوق ايران و ايتاليا توصيف كرد و گفت: در حقوق بين‌الملل، حق پيشرفت و حق توسعه كشورها به رسميت شناخته شده است. اگر قرار است با مبادله با ايتاليا پيشرفتي حاصل شده و تحريم مانع اين امر شود، اين اقدام از منظر حقوق بين‌الملل ممنوع است. ايتاليا نيز بايد اين مساله را پيگيري كند، زيرا هيچ كشوري نمي‌تواند ايتاليا را مجبور به قطع تعاملات با ايران كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون