• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4505 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۸ آبان

۴ دانشگاه ايراني در جمع برترين‌هاي دنيا در تجارت

طبق رتبه‌بندي موضوعي تايمز 2020 در گروه اقتصاد و تجارت، 4 دانشگاه ايراني در جمع دانشگاه‌هاي برتر دنيا قرار گرفتند. اين رتبه‌بندي كه با موضوع علوم اجتماعي، تجارت و اقتصاد و حقوق منتشر شد، نشان داد كه انستيتوي فناوري ماساچوست، دانشگاه استنفورد، دانشگاه آكسفورد و دانشگاه كمبريج بار ديگر چهار مقام برتر جدول را از آن خود كردند. تنها تغيير از سقوط دانشگاه كاليفرنيا است و بركلي در جايگاه پنجم قرار دارد. در اين رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي علم و صنعت، صنعتي اميركبير، تهران و اصفهان به ترتيب رتبه‌هايي بين 251 تا 300، 301 تا 400، 301 تا 400 و 500 را كسب كرده‌اند. اين رتبه‌بندي براساس عملكرد آنها در زمينه‌هاي حسابداري و امور مالي، تجارت و مديريت و موضوعات اقتصادي و اقتصادسنجي ارزيابي شده است. گفتني است جدول رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي امسال شامل ۶۳۲ دانشگاه است كه نسبت به تعداد ۵۸۵ دانشگاه سال گذشته بيشتر است.نكته ديگر در اين است كه سه موسسه آسيايي در رده چهاردهم قرار دارند كه به رهبري دانشگاه ملي سنگاپور در جايگاه چهاردهم (از هفدهم) قرار دارند. در همين حال دانشگاه زوريخ سوييس با هشت امتياز به صورت مشترك در رتبه دوازدهم است.

دانشگاه تهران نخستين دانشگاه ايران است كه در زمان رضاخان بنا شد. فكر تاسيس آن در سال ۱۳۰۵ خورشيدي توسط دكتر اسماعيل سنگ، نماينده ساري در ششمين دوره مجلس شوراي ملي پديدار شد. البته كليات طرح تاسيس دانشگاه تهران از سال ۱۳۰۷ توسط محمود حسابي به وزير فرهنگ وقت پيشنهاد و طرح تفصيلي تاسيس نيز در سال ۱۳۱۰ تهيه و به وزير فرهنگ تقديم شد. با تلاش‌هاي دكتر حسابي و مذاكرات او با نمايندگان مجلس، اين طرح در سال ۱۳۱۲ به مجلس شوراي ملي رفت و در سال ۱۳۱۳ به تصويب رسيد. در رتبه‌بندي سال 2019 دانشگاه ملي تايوان دانشكده مهندسي مكانيك رتبه 9 در بين دانشگاه‌هاي جهان را از آن خود كرد.

دانشگاه علم و صنعت با قدمتي 90 ساله‌، يكي از قديمي‌ترين دانشگاه‌هاي ايران است. اين دانشگاه در سال ۲۰۱۶ در رتبه‌بندي تايمز به عنوان «بهترين دانشگاه ايران» و بالاتر از دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و تهران قرار گرفت. اين دانشگاه تنها دارنده دانشكده مهندسي راه‌آهن و مهندسي پيشرفت در خاورميانه و دانشكده مهندسي خودرو در ايران است. علم و صنعت اولين و تنها دانشگاه صنعتي ايران است كه داراي دانشكده معماري و شهرسازي بوده همچنين به‌طور تخصصي به رشته توسعه اقتصادي و برنامه‌ريزي، مي‌پردازد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون