• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4510 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۳ آبان

راندمان مديريت پسماند در تهران پايين است

رييس كميته محيط زيست شوراي شهر گفت: به دليل استهلاك تاسيسات و قديمي بودن فناوري‌اي كه هم‌اكنون در حوزه مديريت پسماند در حال استفاده است، راندمان كار هم پايين است.

به گزارش ايلنا، اين سخنان سيدآرش حسيني ميلاني در هفتاد و چهارمين جلسه كميته محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران مطرح شد.

سيدآرش حسيني‌ميلاني در ابتداي اين جلسه گفت: كميته محيط و خدمات شهري در طول دو سال و نيم گذشته جلسات منظمي را با مسوولان سازمان مديريت پسماند درخصوص ساماندهي پسماند در شهر تهران برگزار كرده و در اين جلسه نيز آخرين اقدامات انجام شده در اين رابطه به ويژه طرحي كه جديدا از سوي اين سازمان به عنوان «كاپ» مطرح شده، بررسي مي‌شود.

حسيني‌ميلاني با تاكيد بر اينكه يكي از مهم‌ترين سياست‌هاي مديريت جامع پسماند كاهش توليد پسماند است، اظهار كرد: كاهش پسماند از جمله موضوعات و سياست‌هاي كلان مديريت شهري است و در اين چارچوب اجراي طرح كاپ نيازمند مقدمات و الزاماتي است كه بايد فراهم شود. اقداماتي هم در گذشته در اين رابطه تحت عناوين و طرح‌هاي ديگر انجام شده كه بايد از تجارب آنها استفاده كرد و با ارزيابي صحيح مشخص كرد كه سياست‌هاي قبلي تا چه اندازه با طرح كاپ نزديك است.

اين عضو شوراي شهر تهران، موضوع نرخ تعرفه و عوارض دريافت خدمات پسماند را از ديگر مسائل مورد اهميت دانست و تصريح كرد: يكي از مسائل مهم در طرح جامع مديريت پسماند، مسائل اقتصادي است كه بايد بررسي شود با چه شيوه و سيستمي مسائل اقتصادي در اين حوزه را پيش برد. در اين رابطه گفت‌وگوهايي با وزارت كشور براي تعيين نرخ عوارض دريافت خدمات پسماند در حال انجام است. ايده‌ها و گزينه‌هايي در اين رابطه مطرح است كه بايد مورد همفكري قرار گيرد.

حسيني‌ميلاني انجام سرمايه‌گذاري در حوزه مديريت پسماند را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: به دليل استهلاك تاسيسات و قديمي بودن فناوري‌اي كه هم‌اكنون در حوزه مديريت پسماند در حال استفاده است، راندمان كار هم پايين است. ما هم‌اكنون نيازمند يك برنامه جدي براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه هستيم و از سوي ديگر با محدوديت‌هايي از نظر تامين منابع مالي هم در تهران و هم در كشور روبه‌رو هستيم.

او ادامه داد: در طرح جامع مديريت پسماند بايد سناريوهاي مختلفي از نظر اقتصادي هم بدبينانه و هم خوش‌بينانه ديده شود تا اگر شرايط فضاي كسب و كار براي سرمايه‌گذاري مناسب نبوده و بخش خصوصي حاضر به سرمايه‌گذاري نباشد، شهرداري تهران طرح جايگزين ولو حداقلي داشته باشد و بداند تامين منابع مورد نياز به چه صورتي انجام شود.

سخنگوي كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري با اشاره به پيامدهاي اجتماعي بازار غيررسمي پسماند ابراز كرد: متاسفانه شاهد حضور كتفي‌ها و كودكان كار-كه عمدتا هم خارجي و از كشور افغانستان هستند- در چرخه جمع‌آوري پسماند هستيم. از اين كودكان بهره‌برداري ظالمانه‌اي مي‌شود كه مي‌تواند عوارض و پيامدهاي اجتماعي، سياسي و بهداشتي به همراه داشته باشد. در اين مدت هم اقداماتي از سوي ديگر دستگاه‌ها با مديريت فرمانداري انجام شده و يكي از گودها در منطقه ۲۰ برچيده شده است.

حسيني‌ميلاني با بيان اينكه جمع‌آوري گودها هر چند براساس اختيارات قانوني است اما حل‌كننده مشكلات نيست، عنوان كرد: تصور اين است كه با جمع‌آوري گودها مساله حل مي‌شود اما اگر مباحث جامع در نظر گرفته نشود، مشاهده مي‌كنيم افراد مستقر در يك گود بعد از اقدامات اينچنيني از يك منطقه به مناطق ديگر جابه‌جا مي‌شوند.

او با اشاره به تعامل مديريت شهري با پيمانكاران حوزه پسماند يادآور شد: پيمانكاران حوزه پسماند- چه پسماند خشك و چه پسماند ‌تر- از مهم‌ترين بازيگران و اثرگذاران وضعيت پسماند شهري محسوب مي‌شوند كه تعامل منطقي و مدبرانه با آنها ضروري است. در ادامه جلسه صدرالدين عليپور، رييس سازمان مديريت پسماند رويكرد جديد اين سازمان را تمركز بر كاهش توليد پسماند از مبدا خواند و بيان كرد: نگاهي كه در گذشته حاكم بود، تمركز بر وضعيت آرادكوه و بردن همه پسماندها به اين مجتمع بود در حالي كه بايد همه تلاش كاهش ورودي پسماند به اين مجتمع از يك سو و كاهش توليد پسماند از مبدا از سوي ديگر است كه البته با مشكلاتي در اين رابطه روبه‌رو هستيم. او افزود: ما در حوزه‌هايي نظير مشاركت اجتماعي در تفكيك از مبدا، زباله‌گردي، ذخيره‌سازي نامطلوب از طريق مخازن مكانيزه و... دچار مشكلاتي هستيم. البته شهردار تهران دستوراتي به شهرداران مناطق در موضوع پسماند در چارچوب ايجاد ايستگاه‌هاي مياني، رفت و روب و پردازش آرادكوه داده‌اند. اين مقام مسوول با تبيين مشكلات در حوزه عدم مشاركت شهروندان(در مساله تفكيك از مبدا)، ذخيره‌سازي نامطلوب(مخازن مكانيزه)، پديده زباله‌گردي، رفت و روب و جمع‌آوري(ماشين‌آلات و نيروي انساني)، ايستگاه‌هاي مياني و ناوگان انتقال، پردازش و دفع در مجتمع آرادكوه به عنوان تنها مركز پذيرش پسماند كلانشهر تهران، برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و ميان‌مدت‌ آموزش و فرهنگ‌سازي با رويكرد اجتناب از توليد و كاهش پسماند، رفع معضل زباله‌گردي و تفكيك از مخازن، پردازش اوليه و بازيابي مواد در ايستگاه‌ها و بهبود پردازش و دفع در آرادكوه از سوي سازمان مديريت پسماند را تشريح كرد. بهره‌گيري از تجارب ديگر كشورها، تقويت نظام‌ جمع‌آوري پسماند از طريق آنلاين و برنامه‌هاي نرم‌افزاري، كمي بودن شاخص‌ها، بررسي برنامه‌هاي آموزشي و فرهنگ‌سازي از سوي شورا، نظام ارزيابي و بررسي طرح كاپ، ميزان انطباق طرح كاپ با طرح جامع مديريت پسماند، وضعيت ماشين‌آلات و نيروي انساني جمع‌آوري پسماند، همكاري و همراه رسانه‌ها و وضعيت تامين منابع مالي از جمله مسائلي بود كه از سوي مشاوران و كارشناسان كميته محيط زيست و خدمات شهري مطرح شد. حسيني‌ميلاني با اشاره به بودجه سال ۹۹ اظهار كرد: در حال نزديك شدن به فصل بودجه و بررسي و تصويب آن در شورا هستيم. در بودجه سال ۹۹ اولويت با طرح‌ها و پروژه‌هاي مهم است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون