• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4511 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ آبان

ادامه از صفحه اول

دورنماي آنكارا - واشنگتن

حتي درون حزب حاكم عدالت و توسعه تحت رهبري اردوغان هم دو تفكر موازي و متفاوت در مورد نوع رابطه با امريكا وجود دارد. يك جناح از حزب حاكم تركيه معتقدند كه آنكارا بايد رويكرد اتحاد با واشنگتن را ادامه دهد و اجازه ندهد كه اين رابطه تحت تاثير روابط ديگر تركيه قرار بگيرد، همزمان جناح مقابل در حزب حاكم، ضمن حفظ رابطه با واشنگتن توسعه روابط با روسيه و ايجاد تنوع در سياست خارجي اين كشور و موازنه منفي را توصيه مي‌كند. برخي از نزديك‌ترين افراد به شخص رييس‌جمهور، از جمله دو داماد او به ويژه برات البايرك كه ارتباط ويژه‌اي با جارد كوشنر، داماد دونالد ترامپ دارد، از جمله افرادي هستند كه نزديكي با دولت كنوني امريكا و حفظ اتحاد با واشنگتن را اولويت سياست خارجي آنكارا مي‌دانند. من تصور نمي‌كنم كه مسائل جاري ميان تركيه و امريكا به اين زودي‌ها و به سرعت حل و فصل شوند. تركيه بايد تصميم اساسي در مورد رويكرد سياست خارجي خودش اتخاذ كند. امروز اميدي به توقف اجراي قرارداد خريد اس-400 وجود ندارد، چون ورود اين سامانه‌ها به تركيه انجام شده است، هر چند هنوز فعال نشده‌اند. رجب طيب اردوغان، در سفرش به واشنگتن گفت كه آماده است سامانه‌هاي پدافند پاتريوتي را كه در دوران رياست‌جمهوري باراك اوباما فروشش به تركيه تصويب نشده ‌بود، در كنار سامانه‌هاي روسي موجود از واشنگتن خريداري كند؛ اما بعيد است امريكا در شرايط كنوني حاضر به فروش اين سامانه‌ها به تركيه بشود. حتي ممكن است تركيه با وجود خريد اس-400 نهايتا براي آرام نگه داشتن شرايط و حفظ روابطش با امريكا مجبور شود با وجود خريد سامانه‌هاي پدافند آنها را غيرفعال نگه دارد و استفاده نكند. اردوغان هم مانند ترامپ كه گرفتار مشكلات سياست داخلي است، در خاك تركيه با مشكلات متعددي مواجه شده است. در پي انتخابات شهرداري‌ها دست‌كم 20 شهردار مناطق كردنشين كه با راي مستقيم شهروندان انتخاب شده ‌بودند، به اتهام ارتباط با پ‌ك‌ك را از كار بركنار كرده‌اند و همزمان روزبه‌روز فرصت براي اردوغان تا پيش از انتخابات رياست‌جمهوري كمتر و كمتر مي‌شود. نگراني اردوغان اين است كه اگر آنكارا به سرعت نتواند مشكلات جاري با واشنگتن را حل و فصل كند، تحريم‌هاي امريكا سنگين‌تر از گذشته شود و آثار شديدي در آستانه انتخابات بر اقتصاد تركيه بگذارد. جز امضاي يك بيانيه مشترك ميان مايك پنس، معاون رييس‌جمهور امريكا و رجب طيب اردوغان، در پي عقب‌نشيني نيروهاي امريكايي از سوريه و آغاز عمليات نظامي تركيه در خاك اين كشور، ديگر هيچ اتفاق مثبتي در روابط دو كشور رخ نداده و عملا روند مناسبات رو به كاهش و تقليل است. چه در آنكارا و چه در واشنگتن، دو رهبر در آستانه انتخابات بعدي خودشان گرفتار مشكلات عمده داخلي هستند و امكان اتخاذ تصميمات عمده و مهم توسط آنها غيرممكن مي‌شود. به نظر مي‌رسد تا فرصتي كه دو كشور توانايي تصميم‌گيري جدي در مورد نوع و كيفيت روابط دوجانبه باشند، روابط كج‌دار و مريز دو پايتخت با چاشني درگيري‌ها و بگومگوهاي گاه و بي‌گاه ادامه پيدا خواهد كرد و احياي نوعي همبستگي راهبردي ميان دو كشور غيرممكن به نظر مي‌رسد.

 

دكترين ضد صهيونيسم

رسانه‌هاي بيگانه چنان القا كرده بودند كه گويي خواسته جمهوري اسلامي براي نابودي رژيم صهيونيستي به معناي مخالفت ايران با دين يهود و پيروان اين دين است و به همين سبب بارها و بارها تلاش كردند تا نظام جمهوري اسلامي را به عنوان نظامي يهودستيز معرفي كنند؛ حال آنكه اين اتهام و اظهارات رسانه‌هاي غربي از پايه و اساس اشتباه است. كشور ايران، كشوري است كه با وجود اكثريت مسلمان و پيرو مذهب تشيع در درون خود از پيروان بسياري ديگر از اديان به ‌ويژه مسيحيان، زرتشتيان و البته يهوديان است. آنان در نظام جمهوري اسلامي به‌ صورت كاملا مسالمت‌آميز و در آسايش كامل در كنار ساير ايرانيان زندگي مي‌كنند و از حقوقي برابر و مساوي با پيروان دين اسلام و ساير مذاهب برخوردارند. يهوديان در نظام جمهوري اسلامي در عالي‌ترين نهاد قانون‌‌گذاري يعني در مجلس شوراي اسلامي داراي نماينده هستند؛ بنابراين نمي‌توان نظام جمهوري اسلامي را نظامي يهودستيز معرفي كرد و مطابق بيانات رهبر انقلاب اسلامي، مساله ايران، رژيم صهيونيستي است نه مردم يهود. آنچه نظام جمهوري اسلامي بارها و بارها اعلام كرده، مساله وجود دولتي نژادپرست، غاصب و جنايتكار است. دولت رژيم صهيونيستي همواره و در طول تاريخ خود جنايت‌هاي بي‌شماري مرتكب شده است، بنابراين ايران خواستار محو اين دولت و تشكيل دولتي با مشاركت تمام فلسطينيان، از مسلمان و مسيحيان گرفته تا يهوديان است نه رژيمي با سابقه‌اي تاريك و وارداتي كه به دنبال تحميل خود به منطقه و آتش‌افروزي در كشورهاي مختلف خاورميانه است. از اين رو و با در نظرگيري تمام اين موارد به صراحت مي‌توان اعلام كرد كه بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي نه به معناي تغيير دكترين، بلكه تبيين دكترين نظام جمهوري اسلامي است. حرف امروز جمهوري اسلامي هيچ تفاوتي با حرف ديروز ندارد. ايران همچنان خواستار محو رژيم جنگ‌افروز صهيونيستي است ولي با يهوديان و مردم يهود دشمني نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

 

صداي فرودستان

افسوس مي‌خورم از اينكه او در مقطعي از زندگي‌اش مجبور شد وطنش را ترك كند و وقتي هم برگشت مي‌خواست براي سينما كاري كند و فيلمي بسازد اما جلوي پايش سنگ‌ها انداختند و مانع فعاليتش مي‌شدند و نتيجه‌اش يك انزواي طولاني بود كه تا واپسين دم عمر گرفتارش بود. به اين ترتيب هم خودش و هم سينماي ايران از اين آتش‌فشان خاموش بي‌بهره ماندند اما همان تعداد اندك فيلم‌هايي كه از او باقي مانده، آثار تاثيرگذار و ماندگاري در سينماي ايران هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون